۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۳۰۷۳۱۲
استاد حوزه علمیه:

ائمه اطهار نسخه نجات بخش بشر هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه با اشاره به نقش ائمه اطهار(ع) در زندگی انسان ها، گفت: ائمه معصومان نقش کلیدی در زندگی بشریت دارند و نسخه نجات انسان ها هستند.
حجت الاسلام مهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، مراسم دهه آخر ماه صفر با حضور مسؤولان، مدیران، طلاب و روحانیان حوزه های علمیه و عموم مردم در حسینیه و دفتر آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در استان کرمانشاه برگزار شد.


حجت الاسلام محمد جواد مهری رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با حضور در این مراسم و با اشاره به حضور پرشور مردم در اربعین حسینی، عنوان داشت: امروز مطالبی از سوی دشمنان اسلام و از ناحیه برخی از روشنفکران داخلی در خصوص ماه محرم، صفر و پیاده روی اربعین حسینی مطرح می شود که چه آثاری در زندگی دارد که مردم حاضر هستند اموال خود را در راه سیدالشهدا (ع) و ائمه اطهار علیهم السلام وقف کنند و هرچه به زیارت سیدالشهدا (ع) می روند تشنه تر می شوند و نقش ائمه معصومین در زندگی انسان چیست که اینقدر در راهشان بی تابی می کنند.


وی در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات معصومین ابراز کرد: سه نکته را می توان از این مطالب استخراج کرد که نخستین نقش ائمه اطهار علیهم السلام این است که انسان ها را به سوی تحقق فلسفه خلقت نزدیک می کنند.


حجت الاسلام مهری خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید «ما شما را برای عبودیت و بندگی خلق کردیم»، عبادت شاخه ای از عبودیت و بندگی است، شهادت ناحق ندادن، احترام به والدین، صداقت و موارد دیگر همگی در ردیف و جزء عبادت می باشند، کسی می تواند بنده باشد و در مسیر عبودیت حرکت کند که خالقش را بشناسد، برای خداشناسی باید امام را بشناسیم.


استاد حوزه علمیه ابراز داشت: امامت تجلی دین خداوند است و برای خداشناسی باید امام را شناخت، اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد در عصر جاهلیت و بی خدایی از این دنیا می رود، خداشناسی بدون امام شناسی امکان ندارد، امامت جز توحید و مظهر صفات جمال و جلال خداوند است.


استاد دانشگاه گفت: امامت و وصیات علی (ع) و ائمه اطهار علیهم السلام باید باشد که نبوت استمرار پیدا کند در غیر این صورت زحمات 23 ساله پیامبر اکرم (ص) هدر می رفت و مردم در عصر جاهلیت باقی می ماندند، ولایت و امامت نقش مهمی در زندگی انسان ها دارد.


رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با اشاره به بیانات امام رضا (ع) گفت: توحید انسان و جامعه بشری را از بلای دنیا و عذاب جهان آخرت مصون می دارد البته با شروطی که مرتبط با علی و فرزندان علی است، وقتی امامت و ولایت در زندگی انسان ورود پیدا کرد و از ائمه اطهار علیهم السلام تبعیت کردیم آن وقت انسان خدا شناس می شود و نتیجه اش بندگی است.


حجت الاسلام مهری عنوان داشت: اگر انسان عبد شد بی نیاز از غیر خداوند شده و حاضر به وصل به غیر خدا نمی شود و اعمال و رفتارش را بر اساس احکام و دستورات الهی تنظیم می کند، عبد کسی است که معرفت به خدا پیدا کرده و به این باور رسیده که خالق این دنیا و جهان آخرت خدای سبحان است.


استاد دانشگاه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیان داشت: امام خمینی (ره)  عبد صالح خدا بود که تا مرز خدا پیش رفته بود، علامه طباطبایی، آیت الله بهجت و سایر علمای بزرگ عبد خدای متعال بودند که تمام لحظات زندگیشان نورانیت و بندگی خداوند بود.


وی با بیان نقش دوم ائمه اطهار علیهم السلام در زندگی انسان ها عنوان داشت: ائمه اطهار در زندگی انسان ها نقش الگویی دارند که در قرآن کریم خدای تبارک برای بندگانش سبک زندگی سیره علمی و عملی شخصیت پیامبر را توصیه کرده است، رسول اکرم (ص) دو تابلو را به انسان ها معرفی می کند که اگر می خواهید گمراه نشوید و در مسیر مستقیم بمانید قرآن و علی و فرزندانش را فراموش نکنید که خداوند متعال فرمایش رسول اکرم را تأیید می کند، منظور پیامبر تنها محبت و مودت به علی نبود بلکه تسلیم شدن و اطاعت از امرآن ها بود که عده ای به این مهم اعتراض کردند، تبعیت و محبت به علی و فرزندانش زمینه ساز سعادت انسان ها است که نقش الگویی دارد و انسان ها را به خدای سبحان می رساند.


استاد حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن بیان داشت: در قرآن انسان به یک نتیجه می رسد و آن این است که عالم حساب و کتاب دارد و تمام حرکات انسان ها تحت نظر خدای سبحان می باشد و همگی ضبط و ثبت می شود از این رو بزرگان و اهل معرفت به شدت مراقب اعمال و رفتارشان بودند که در قیامت اعضا و جوارحشان بر علیه آن ها شهادت ندهند.


 وی با بیان دلیل سوم و با اشاره به آیات قرآن کریم ابراز داشت: ائمه اطهار نقش غربال گری و هدایت انسان ها را دارند، تمام اعضا و جوارح انسان ها و هرچه که از ما صادر شود ضبط می شود و همگی اعمالمان را باید در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشند که در روایات است که حتی برای گناه گوش هزاران سال انسان را در عالم برزخ نگاه می دارند، خداوند همه انسان ها را به پای میز محاکمه خواهد کشاند و حاکمی که خود شاهد اعمال انسان ها است از این رو باید از انجام اعمال ناپسند دوری گزید، ائمه اطهار علیهم السلام وسیله بر خلق هستند که انسان ها به واسطه آن ها به نزد خداوند می روند و حاجاتشان برآورده می شود.


حجت الاسلام مهری در پایان گفت: مبنای عشق و ارادات به ائمه اطهار این است که معصومان نقش کلیدی در زندگی بشریت و نسخه نجات انسان ها را دارند./857/202/ب1

ارسال نظرات