۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳
کد خبر: ۳۰۷۳۲۷
کارشناس مذهبی:

امام رضا سرآمد تمام دانش‌ها هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدی با تاکید بر علم و دانش امام رضا(ع) و استدلال های قوی ایشان در مناطرات، گفت: امام رضا(ع) سرآمد تمام دانش ها بودند و حدیث سلسله الذهب برای ما کافی است چرا که تمام دین خدا در کلمه لا اله الا الله است.
حديث سلسله الذهب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدی، کارشناس مذهبی حوزه علمیه، شب گذشته در مراسم عزاداری امام رضا(ع) که در مسجد امام حسین(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) به عالم آل محمد(ص) مشهور هستند و این به سبب علم زیاد امام و توانایی بالای ایشان در پاسخگویی به سوالات و شبهات و مناظرات بود.

 

وی ادامه داد: امام رضا(ع) سر آمد تمام علم ها و دانش ها بودند، در زمانی که بحث های علمی داغ بود، مکاتب گوناگون و مذاهب، دائم در حال تعامل و گفت و گو بودند، مأمون فکر می کرد امام رضا(ع) به مسائل ساده ای از حدیث و قرآن آشنا هستند و از فنون علم و استدلال بی بهره اند.

 

کارشناس مذهبی افزود: مأمون مناظرات زیادی را با این هدف که علم امام رضا(ع) را جلوی اذهان عمومی زیر سوال ببرد برگزار می کرد، اما غافل از این که علم امام(ع) خدادادی بود، مناطرات زیادی درباره توحید، مسائل پزشکی و مسائل خانوادگی از جمله مسائلی بودند که شخصیت اهل بیت و امام رضا(ع) را خوب متجلی کرد.

 

حجت الاسلام محمدی بیان داشت: مأمون که پایه های حکومت خود را متزلزل و قدرت شیعه را زیاد می دید برای این که حکومت باطل خود را مشروع جلوه دهد تصمیم گرفت خود را به امام(ع) نزدیک کند، وقتی امام(ع) را از مدینه به خراسان دعوت کرد ایشان در مسیرشان وقتی به نیشابور رسیدند در آنجا مردم از ایشان درخواست حدیث کردند.

 

 وی در ادامه اظهار داشت: حدیثی که امام رضا(ع) در نیشابور برای مردم بیان کردند حدیث سلسله الذهب نام دارد، سلسله الذهب به معنی زنجیره های پاک است، در قسمتی از این حدیث، امام رضا(ع) به معرفی امامان پرداختند تا نادرست بودن فرقه های مختلفی که در آن زمان رایج بود را اعلام کنند.

 

تمام دین خدا در کلمه لا اله الا الله است

کارشناس مذهبی ابراز داشت: چهار هزار نفر در آن زمان حدیث سلسله الذهب را نوشتند، قسمتی از متن این حدیث طولانی "کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشرطها و شروطها و انا من شروطها" است، یعنی کلمه لا اله الا الله دژ محکمی است که هر کس وارد این دژ شد از عذاب الهی در امان است.

 

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: اگر همین یک کلمه لا اله الا الله را یاد بگیریم و دنباله رو آن باشیم، تمام دین خدا در این یک کلمه است، یعنی خدایا جز تو خدایی نیست، یعنی خدایا دستوراتت و پیامبران و امامانت را قبول دارم، قیامتت را قبول دارم، وقتی همه این ها را قبول کردیم خود به خود تمام زندگی مان درست می شود.

 

وی توضیح داد: تمام کسانی که در زندگی دچار منکرات می شوند و به بی راهه و خلاف می روند به خاطر این است که هنوز لا اله الا الله را قبول نکردند، اگر امام رضا(ع) غیر از این حدیث هیچ حدیث دیگری هم نمی فرمودند همین برای ما کافی بود، تمام احادیث امام در کتابی به نام عیون اخبار الرضا جمع آوری شده است.

 

کارشناس مذهبی در پایان گفت: امام رضا(ع) در جمله ای خطاب به پسر شبیب فرمودند: ای پسر شبیب هر گاه مصیبتی به تو رسید و می خواهی گریه کنی مصیبتت را بهانه کن و برای سید الشهدا(ع) گریه کن./869/202/ب1

ارسال نظرات