۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۳۰۷۴۲۹
عراقچی:

اگر مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا مغایر برجام باشد اقدام می‌کنیم

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد پیگیری اجرای برجام از بررسی ابعاد مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در ایران خبر داد و گفت: اگر این مصوبه در مورد سفر اتباع چهار کشور از جمله ایران مغایر مفاد برجام باشد، درباره آن اقدام می‌کنیم.
عراقچي

به گزارش خبرگزاری رسا، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو به خبرنگاران گفت: مصوبه اخیر ابعاد مختلف حقوقی دارد؛ در حال بررسی آن هستیم؛ اگر خلاف مفاد برجام باشد، درباره آن اقدام خواهیم کرد، البته هنوز این مصوبه نهایی نشده است.

 

وی افزود: در حال مشورت با کشورهای 1+5 و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه هستیم.

 

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره ارزیابی خود از پیش نویس قطعنامه شورای حکام گفت: این پیش نویس با مشورت ایران تنظیم شده قطعنامه آماده است و باید منتظر باشیم تا در جلسه هفته جاری شورا درباره آن تصمیم گیری شود.

 

عراقچی بسیاری از فشارها و قطعنامه ها را بر اساس پاره ای ادعاها ارزیابی کرد و گفت: اکنون در گزارش آمانو آمده که ایران برنامه نظامی هسته ای نداشته و مورد خلاف و انحرافی در مواد هسته ای ایران وجود ندارد که این نکته همه ادعاهای گذشته را باطل می کند.

 

معاون وزیر امور خارجه افزود: در گزارش آمانو آمده ایران تا قبل از 2003 مطالعاتی در بخش های نظامی انجام داده است که ما آن را قبول نداریم و این را اعلام کردیم و باز هم اعلام می کنیم؛ وقتی شورا به گزارش آمانو صحه بگذارد، پرونده برای همیشه بسته می شود.

 

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: این قطعنامه المان­ها و مؤلفه­های لازم را برای بستن پرونده موسوم به پی ام دی دارد و ان شاالله به همین شکل که آماده شده در 24 آذر تصویب شود.

 

وی افزود: پس از تصویب این قطعنامه، دستور کار شورای حکام درباره ایران عوض می­شود و این بیانگر این است که نقشه راه ایران و آژانس تکمیل شده و پرونده پی ام دی به تاریخ می پیوندد.

 

عراقچی گفت: آنها پرونده ای را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بودند و ادعاهایی مطرح کرده بودند که با گزارش آقای آمانو و تصویب قطعنامه در شورای حکام برای همیشه بسته می شود.

 

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اظهار داشت: در پیش نویس قطعنامه ای که اعضای 1+5 برای ارائه به شورای حکام آژانس آماده کرده اند، هیچ نگرانی از برنامه هسته ای ایران حتی در مورد گذشته بیان نشده است و ادعای نگرانی در این قطعنامه وجود ندارد.

 

رییس ستاد پیگیری برجام وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ادعاهایی که در گذشته در مورد فعالیت­های هسته ای ایران صورت گرفته بود، کنار گذاشته می شود و فصل مهمی از ادعاهای غربی ها علیه فعالیت­های هسته ای ایران بسته می­شود.

 

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره لغو توافق ایران و آرژانتین در پرونده آمیا گفت: توافقی که میان ایران و آرژانتین به امضا رسیده، هنوز وارد مرحله اجرایی نشده و ایران در حال جمع بندی حقوقی آن است.

 

وی افزود: این موضوع را بخش اروپا و آمریکای وزارت خارجه پیگیری می­کند؛ این پرونده داستانی طولانی دارد؛ توافقی که صورت گرفته جدید نیست. توافقی که بین ایران و آرژانتین به امضا رسیده، هنوز وارد مرحله اجرایی نشده و ایران در حال جمع بندی حقوقی آن است./822/د102/ج1

منبع: وزارت امور خارجه

ارسال نظرات