۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۳۰۷۴۳۸
رییس سازمان حج و زیارت:

حج عمره تا روشن شدن تکلیف دو مأمور فاسد عربستان متوقف خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حج و زیارت کشور گفت: سفر حج عمره تا زمان روشن شدن تکلیف دو مأمور فاسد عربستان متوقف خواهد بود و تا آن زمان ما اصلا به برقراری دوباره حج عمره فکر نمی کنیم.
سعيد اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت کشور، شامگاه یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی، با اشاره به تلاش های سازمان حج و زیارت در راستای استیفای حقوق بازماندگان حجاج ایرانی جانباخته در فاجعه منا، اظهار کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند زنده نگاه داشتن فاجعه منا و تشکیل کمیته حقیقت یاب، دو اولویت این سازمان و دستگاه دیپلماسی کشور در رابطه با فاجعه منا است که هر دو موضوع به صورت جدی در دست پیگیری است.

 

وی با بیان اینکه فاجعه منا اتفاقی بی سابقه در موسم حج بود که منجر به کشته و زخمی شدن چند هزار زائر از 30 کشور جهان شد، تصریح کرد: باید دولت ها و ملت های مسلمان از این فاجعه درس گرفته و در زمینه امنیت برگزاری این مراسم که اکنون در دست عربستان سعودی است، تدبیری بیندیشند.

 

اوحدی با تأکید بر اینکه باید امنیت مراسم حج به خوبی تأمین شود، خاطرنشان کرد: فاجعه منا به همه جهان نشان داد که عربستان سعودی توانایی برقراری امنیت این مراسم بزرگ را ندارد.

 

وی اضافه کرد: فاجعه منا مرگ مظلومانه 461 ایرانی را در پی داشت به همین دلیل باید پیگیری های جدی برای استیفای حقوق جانباختگان این حادثه که به تعبیر رهبری مهاجران الی الله بودند صورت گیرد.

 

اوحدی تصریح کرد: در این زمینه با هماهنگی و همکاری وزارت امور خارجه به زودی کمیته حقیقت یاب در راستای روشنگری دیگر کشورهای آسیب دیده در فاجعه منا تشکیل می شود.

 

مشخص شدن سرنوشت 10 زائر مفقود شده ایرانی در فاجعه منا تا هفته آینده

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از مجموع 461 زائر جانباخته ایرانی در فاجعه منا، پیکر مطهر 57 نفر از آنها در مقبره الشهدای مکه مکرمه دفن شده است، اضافه کرد: از این تعداد خانواده 37 زائر جانباخته رضایت خود نسبت به دفن پیکر آنها را در مکه مکرمه اعلام کرده و 10 خانواده نیز هنوز پاسخی نداده اند اما خانواده 10 نفر از این حجاج دفن شده در مکه مصرانه خواستار بازگشت پیکر عزیزان خود هستند که در این زمینه سازمان حج و زیارت و دستگاه دیپلماسی کشور به صورت جدی پیگیر هستند.

 

وی با اشاره به نامعلوم بودن سرنوشت 10 نفر از زائران ایرانی که در حادثه منا مفقود شده اند، افزود: سرنوشت این حجاج نیز تا هفته آینده مشخص شده و به اطلاع خانواده های آنها و مردم ایران می رسد.

 

اوحدی در مورد پرداخت خسارت و دیه به خانواده ها و بازماندگان جانباختگان فاجعه منا، اظهار کرد: در این راستا با هماهنگی سازمان حج و زیارت و قوه قضاییه، خانواده های جانباختگان شکایت نامه تنظیم کردند و با توجه به اینکه در فاجعه منا قصوری از سوی جمهوری اسلامی انجام نشده، باید حقوق جان باختگان و مجروحان از کشور عربستان استیفا شود.

 

وی با بیان اینکه همچنین بیمه ایران نیز با زائران حج قرارداد داشته و تاکنون بخشی از خسارت را پرداخت کرده است، اضافه کرد: مابقی خسارت نیز با تعیین وضعیت افراد از سوی بیمه ایران پرداخت می شود و در این رابطه قوه قضاییه پیگیری های لازم را انجام می دهد.

 

انتشار فراخوان حج تمتع 95 همزمان با میلاد حضرت محمد

رییس سازمان حج و زیارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برقراری دوباره سفر حج عمره، تصریح کرد: سفر حج عمره تا زمان روشن شدن تکلیف دو مأمور فاسد عربستان متوقف خواهد بود و تا آن زمان ما اصلا به برقراری دوباره حج عمره فکر نمی کنیم.

 

وی افزود: البته حج تمتع برقرار بوده و بر اساس تقویم سازمان حج و زیارت، همزمان با سالروز میلاد حضرت محمد(ص)، فراخوان حج تمتع سال 95 اعلام می شود.

 

گفتنی است، در این مراسم که با حضور مدیران استانی و شماری از مسؤولان کشوری برگزار شد، با قدردانی از زحمات جواد شاد، مدیر سابق حج و زیارت خراسان شمالی، محمدباقر قاصری به عنوان مدیر جدید حج و زیارت استان معرفی شد.

 

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 918 هزار نفر جمعیت دارد و همه ساله از این استان قریب به هشت هزار نفر به حج عمره، حدود هزار نفر به حج تمتع و افزون بر هفت هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می شوند./9314/202/ب1

ارسال نظرات