۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۳۰۷۴۶۰
مدیر کل اوقاف اردبیل:

تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی استان با جدیت پیگیری می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به اقدامات انجام گرفته در جهت تبدیل امام زاده ها به قطب های فرهنگی استان، گفت: به رغم تنگناهای اقتصادی، به منظور تبدیل امام زاده ها به قطب های فرهنگی اقدامات بسیار مناسبی انجام شده است.
حجت الاسلام قيامي، مدير کل اوقاف اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام اکبر قیامی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، عصر امروز در جلسه بررسی موانع وقف و مشکلات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در استانداری اردبیل با اشاره به موقوفات در استان، خاطرنشان کرد: 507 موقوفه در استان وجود دارد که 24 مورد آن در سالجاری شناسایی و معرفی شده است.


وی افزود: چهار هزار و 25 رقبه متصرفه در استان به حالت سرقفلی، عرصه یا اعیان به اجاره واگذار شده است و اجاره بهای آنها از سوی مستاجران پرداخت می شود.


حجت الاسلام قیامی، فعالیت های اداره کل متبوع را متکی به سه محور اجرای امانت دارانه نیات واقفان، تبدیل موقوفات متروک و مخروبه به موقوفات درآمد زا و پیگیری مسائل حقوقی موقوفات دانست و از تبیین نیت واقفان در چگونگی استفاده از موقوفه ها در حضور مردم در امامزاده های استان خبر داد.


مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، بیان کرد: 10 هزار متر مربع موقوفه فاقد درآمد در استان شناسایی و مطالعه شده است تا در سال آینده برای درآمدزا شدن آنها اقدام شود.

 

وی افزود: در راستای مقابله با زمین خواران و ترویج فرهنگ وقف در استان، هشت هزار مترمربع از بهترین و با ارزش ترین املاک موقوفه در شهر اردبیل با همکاری ادارات مرتبط از دست سودجویان خارج شده و ارزش ریالی املاک موقوفه خلع ید شده در استان در 14 ماه گذشته 150 میلیارد ریال است.


حجت الاسلام قیامی گفت: به رغم تنگناهای اقتصادی، به منظور تبدیل امام زاده ها به قطب های فرهنگی، 15 قطعه زمین خریداری شده و طرح توسعه و بازسازی بقاع امامزاده ها در سطح چهارده هزار و 460 مترمربع پیگیری و اجرا می شود.


وی مسابقات قرآنی، آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، مهر تندرستی، دست های مهربانی و توزیع سبد کالا به برخی از خانواده های محروم را از برنامه های اجرا شده در امامزاده های استان برشمرد و از نام نویسی شش هزار و 400 نفر برای استفاده از کلاس های حفظ قرآن در امامزاده ها خبر داد.


وی تخصیص کم اعتبارات عمرانی مساجد، از اختیار خارج شدن موقوفه ها و تولیت مساجد در شهرستان های پارس آباد و بیله سوار به علت نبود نمایندگی ادارات اوقاف، دخالت های جانبی برخی افراد در توزیع اعتبارات به مساجد، عدم تامین هزینه خرید جوایز برندگان مسابقات قرآنی و نبود امنیت شغلی کارکنان به علت محدودیت استخدام و تبدیل وضعیت را از مشکلات حوزه اداری خود برشمرد.

 

علما و روحانیان در جهت گسترش فرهنگ وقف در زمینه های مختلف اقدام کنند

مجید خدابخش، استاندار اردبیل نیز در این جلسه، خاطرنشان کرد: گاه نحوه استفاده از یک موقوفه به چگونگی نیت واقف بستگی دارد و لازم است با تلاش علما، نیات واقفان برای بهره برداری متنوع از مورد وقف شده گسترش یابد.

 

وی افزود: محافل قرآنی برگزار شده از سوی ادارات اوقاف و امور خیریه اقدامی معنوی و مفید است اما اجرای این برنامه ها نباید متکی به تامین اعتبار و منابع مالی باشد و در روزگار گذشته نیز جلسات قرآنی پرمحتوا، بدون هزینه و بروشوری از سوی مرحوم آیت الله مروج در اردبیل برگزار می شد.

 

خدابخش همچنین برنامه های فرهنگی رایج در امامزاده ها را ارزشمند توصیف کرد و تداوم برگزاری آنها را خواستار شد و گفت: پیچ و خم های اداری به تدریج و با جدیت قابل رفع است و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان باید در جهت گذر از آنها برای حل مشکلات کارکنان خود با حوصله و لحاظ موارد قانونی اقدام کند./937/202/ب1

ارسال نظرات