۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۳۰۷۵۳۹
آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛

لزوم پیگیری آموزش پژوهش محور در حوزه/ آسیب های عرصه پژوهش باید به حداقل برسد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه بر لزوم پیگیری آموزش پژوهش محور در حوزه های علمیه تاکید و با بیان این که آسیب های عرصه پژوهش باید به حداقل برسد، تصریح کرد که نداشتن عمق پژوهشی یکی از مشکلات پژوهشی است و مراجعه به اینترنت و مطلب از اینترنت گرفتن به یک عادت تبدیل شده است.
 آيت الله بوشهري  آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری  پیش از ظهر امروز در نشست معاونین پژوهش حوزه های علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با طرح سؤالی مبنی بر این که پژوهش در رشد اعتقادات و باورهای دینی چه سهمی دارد، گفت: با مطالعه اجمالی انسان متوجه خواهد شد که علمای بزرگ اسلام تلاش های فراوانی در سایه پژوهش انجام داده اند تا بتوانند آثار ماندگاری را به جای گذارند و رمز ماندگاری دین خداوند باشند.

 

وی ادامه داد: آثاری که امروزه از بزرگان به ارث رسیده در کتابخانه های معتبر فراوان یافت می شوند؛ متأسفانه بسیاری از آثار بزرگان در دسترس ما قرار ندارند بلکه هنگامی که غربی ها به این کشور حمله کرده اند این ذخیره های گرانبها را نیز به غارت برده  و در کتابخانه های خود نگهداری می کنند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که امروزه فقط به گذشته می پردازیم و به گذشتگان افتخار می کنیم، خاطرنشان کرد: گرچه گذشته افتخار دارد و افتخار به گذشتگان است که موجب می شود این راه ادامه پیداکند اما تا چه زمانی می خواهیم به گذشتگان افتخار کنیم.

 

وی ادامه داد: استفاده از پژوهش در کنار آموزش در حوزه علمیه خواهران قابل تقدیر و توجه است و با این که مدت طولانی از تأسیس آن نمی گذرد اما به سبب رویکرد مناسب مدیریت گام های زیر ساخت مناسبی برداشته شده است گرچه تا حد مطلوب فاصله دارد.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: شعار زیبای آموزش پژوهش محور فراوان گفته می شود اما فردی این شعار را اجرا نکرده است؛ بلکه پژوهش به عنوان میهمان در کنار آموزش است در حالی که پژوهش باید صاحب خانه باشد؛ وظیفه مشترک حوزه های علمیه برادران و خواهران این است که موضوع آموزش پژوهش محور را پیگیری کنند.

 

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب بر کار پژوهشی بسیار تأکید دارند، گفت: در دیداری با رهبر معظم انقلاب پس از این که یک وزیر گزارش پژوهشی خود را در زمینه مورد نظر بیان کرد رهبر معظم انقلاب بیان کردند در هر کجا که کار های خود را از نقطه پژوهش آغاز کردیم آن کار دارای بنیان و اساس صحیحی بوده است و درهر کجا که کار را بدون پژوهش آغاز کرده ایم آن کار بی اساس بوده است.

 

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به آسیب ها موجود در عرصه پژوهش بیان داشت: گرچه آسیب ها در عرصه پژوهش در حال کاهش هستند اما بازهم آسیب هایی وجود دارد که باید به حد صفر برسند؛ نداشتن عمق پژوهشی یکی از مشکلات پژوهشی است که مراجعه به اینترنت و مطلب از اینترنت گرفتن به یک عادت تبدیل شده است.

 

وی مراجعه به منابع دسته چندم را یکی از مشکلات پژوهشی بیان کرد و اظهارداشت: مراجعه به منابع دسته چندم باعث می شود که  کتاب اعتبار خود را از دست دهد؛ عدم نیاز سنجی مشکل دیگری است که نوسیندگان فقط می خواهند قلم بزنند و توجه ندارند که آیا این کار مورد نیاز جامعه است یا خیر.

 

آیت الله حسینی بوشهری در پایان بیان داشت: عدم حمایت مالی و تشویق های لازم یکی از مشکلات پژوهش است که متأسفانه در قم هم افرادی دارای نوشته های فراوانی هستند اما متأسفانه به دلیل مشکلات مالی توانایی چاپ این آثار را ندارند مشاهده می شود./1324/پ202/ج

ارسال نظرات