۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۰۷۵۶۷
استاد حوزه و دانشگاه:

وقف مصداق بارز باقیات صالحات در قرآن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در روایات سفارش های فراوانی درباره وقف شده است، گفت: در قرآن لفظ وقف به صراحت نیامده ولی مضمون در چندین آیه ذکر شده که مصداق بارز باقیات صالحات در قرآن است.
وقف و تلاوت

حجت الاسلام مجتبی خان مسجدی استاد حوزه و دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که وقف از سنتهای بسیار حسنه ای که در روایات بحث های فراوانی درباره فضایل آن شده است، افزود: در قرآن لفظ صریح وقف وجود نداشته ولی مضمون آن در آیات مختلف وارد شده که بهترین مصداق آن آیه 46 از سوره کهف با مضمون «الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ الْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرْ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیرْ أَمَلا» است.

 

حجت الاسلام خان مسجدی با بیان این که  «صالحات باقیات» با توجه به این که مصادیق گوناگونی همچون فرزند صالح، کتاب نیک و عمل نیک را شامل می شود، افزود: زمین و مکان وقف شده بهترین و در عین حال نزدیک ترین مصداق و معنی به عبارت «صالحات باقیات» است.

 

وی با بیان این که در وقف شرط است وقف شده یا موقوف عین و همانند آن قابل مصرف و از بین رفتنی نباشد، گفت: موقوف یا وقف شده همچون ملک یا زمین ثابت و ماندگار و از بین رفتنی نیست.

 

استاد حوزه ودانشگاه با بیان این که پیامبر اکرم(ص) به عنوان اولین واقف و آن هم در اوائل اسلام که هنوز این دین استحکام و شاکله اصلی خود را به دست نیاورده به ترویج و تبلیغ این سنت حسنه پرداخت، اظهار داشت: به دنبال اسلام آوردن فردی یهودی و حضور وی در جنگ احد و بیان این که پس از شهادت تمام اموال خود را تقدیم به پیامبر اکرم (ص) کرده و آن حضرت نیز این باغ ها را وقف کردند.

 

حجت الاسلام خان مسجدی در ادامه با اشاره به موقوفات گوناگون و متنوع صورت گرفته در صدر اسلام و امام علی (ع) و دیگر معصومان بیان داشت: حضرت علی(ع) با کندن چاه و در حالی که عرق جبین خود را پاک نکرده به وقف آنها برای ایتام پرداخته و دیگر امامان معصوم به تبعیت از پیامبر اکرم (ص) نیز به وقف در امور گوناگون پرداخته اند.

 

وی با اشاره به این که امام صادق (ع) در سخنان خود به موقوفات امام علی(ع) به ویژه منزلی که ایشان وقف کرده اشاره داشته است، گفت: امام صادق(ع) متن منزل و ملک وقف شده امام علی(ع) را برای همگان خوانده و در آن خداوند به عنوان صاحب ملک معرفی که با این اقدام از ملکیت و تحت تصرف در آمدن انسان ها منع  و در راه محرومان وقف شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که از شاخص ترین مصادیق «صالحات باقیات» کارهای صالحی و ماندنی هرچند به اندازه بسیار کوچک و غیر قابل تصور ثواب آنها برای واقف همیشگی و جاودانه است، اظهار داشت: اموال عینی و وقف شده که در واقع صاحب اصلی آنها خداوند است تا ابد برای واقف مایه خیر و سعادت خواهد شد./9456/302/ب3

 

ارسال نظرات