۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۳۰۷۶۰۱
مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه:

نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی بر پایه عقلانیت و روشنگری جوامع است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به مراکز پژوهشی جدید در حوزه‌های علمیه گفت: نامه‌های رهبر معظم انقلاب، عقلانیت نسل جدید غرب را مورد توجه قرار داده است، زیرا اقدامات فرهنگی نظام اسلامی، عقلانی و در جهت روشنگری جوامع است؛ برخلاف غرب که به دنبال هرج و مرج، آشوب و بی‌بند و باری ‌است.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا، مسؤول دبیرخانه انجمن علمی حوزه‌های علمیه، در نشست خبری که در سالن جلسات ساختمان انجمن علمی واقع در خیابان جمهوری برگزار شد، با اشاره به تحولات پژوهشی در حوزه علمیه بیان داشت: در گذشته پژوهش به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شد؛ اما امروزه بیش از 200 مرکز پژوهشی شکل گرفته است.

 

وی ادامه داد: اکنون این مراکز پژوهشی به گونه هم افزا در حال فعالیت هستند و معاونت پژوهش نیز به کل آنها جهت می دهد و میان آنها تعامل و هماهنگی ایجاد می‌کند و از پژوهش‌های تکراری جلوگیری و خلأها را شناسایی می‌کند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که در آموزش حوزه علمیه نیز تحول صورت گرفته است، اظهار داشت: امروزه در بحث تحول در حوزه علوم انسانی، حوزه علمیه کارهای بزرگی انجام داده و انجمن‌های علمی نیز مکمل این نگاه ساختاری به آموزش و علوم انسانی در حوزه علمیه هستند.

 

وی افزود: ظرفیت های سنتی حوزه بسیار گسترده شده و در کنار این موارد بیش از 25 مرکز تخصصی که غالب آنها در زمینه علوم جدید هستند، فعالیت می‌کنند؛ در گذشته  رسالت حوزه علمیه در داخل محدود می شد؛ اما امروزه معاونت بین‌الملل حوزه علمیه با دیگر نهادهای کشور هماهنگ است و با بیرون از مرزها ارتباط  گسترده‌ای دارد.

 

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه قم ادامه داد: انجمن‌های علمی نیز از این فرصت استفاده کرده و نخبگان به جهت آشنایی با سبک زندگی، دانشگاه‌ها، برنامه ریزی‌ها و تجربیات دیگر کشورها، به خارج از کشور سفر می کنند.

 

وی با تأکید بر این که امروزه نظام سنتی حوزه علمیه به یک نظام فکری و معرفتی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته نظام حوزه علمیه آموزشی بوده است؛ اما اکنون به موازات نظام اسلامی عرصه‌های مختلف علمی گسترش پیدا کرده‌اند و مشاهده می‌شود، هرگونه کار تخصصی که در کشور وجود دارد معادل آن در حوزه علمیه یافت می‌شود.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به این که برخی می گویند تهاجم فرهنگی غرب نسبت به جامعه فراوان است، تبیین کرد: این نظریه صحیح است و تهاجمات فرهنگی غرب در همه عرصه ها بسیار فراوان است اما عکس آن نیز وجود دارد؛ زیرا توانسته‌ایم کلیت فرهنگ غرب را مورد تهاجم قرار دهیم و حتی تهاجم ما بسیار سنگین‌تر از تهاجمی است که علیه ما شده است.

 

وی با اشاره به نامه های رهبرمعظم انقلاب به جوانان غربی بیان داشت: نامه‌های رهبر معظم انقلاب، عقلانیت نسل جدید غرب را بیدار کرده است، کار فرهنگی ما عقلی و روشنگری است ؛ اما غرب از طریق هرج و مرج، آشوب و بی‌بند و باری،‌ تهاجم فرهنگی انجام می‌دهد؛ چنان که وضعیت سوریه نتیجه تبلیغات فرهنگی غرب است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: اکنون شرایط بسیار خوبی پیش آمده که همه مراکز علمی می توانند از آن استفاده کنند؛ در گذشته ایران همیشه مورد اتهام بوده؛ اما اکنون به گونه ای توانسته‌ایم بر غرب فشار بیاریم که از همه ادعاهای خود کوتاه بیاید.

 

وی با اشاره به ترور‌های فرانسه اظهارداشت: در گذشته زمانی یک ترور صورت می گرفت ایران به دلیل این که مورد اتهام قرار نگیرد؛ باید به سرعت آن را محکوم می کرد، اما در ترورهای اخیر فرانسه به دلیل این که داعش آن را قبول کرده است نه تنها این اتهام از ایران دفع شده، بلکه غرب نیز مورد اتهام است؛ زیرا خود آنها داعش را ایجاد کرده‌اند.

 

مسؤول دبیر خانه انجمن های علمی حوزه‌های علمیه ادامه داد: تمام افرادی که ترور می شوند، شیعه هستند؛ در حالی که شیعه اقلیت است که بر علیه اکثریت دست به فعالیت‌ فرهنگی می زند، این اتفاق نشان دهنده این است که ما از نظر فرهنگی دنیای غرب را از حالت تعادل خارج کرده ایم زیرا در غیر این صورت اکثریت باید نسبت به اقلیت عادی برخورد کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در حوزه علمیه یک عقلانیت جدید شکل گرفته که به سمت جلو حرکت می کند؛ امروزه دیگر مشکلی در زمینه علم وجود ندارد؛  امروزه عصر شکوفایی عقلانیت دینی آغاز شده است؛ مشکل غرب این است که روش های ما را ندارد اما ما بر روش های آنها تسلط داریم./1324/پ203/ف2

ارسال نظرات