۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۳۰۷۶۵۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور چندان مطلوب نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: کتاب مهم‌ترین دستاورد بشری است که در حوزه های مختلف موجب انتقال تجربه و افزایش آگاهی مردم شده است، اما وضعیت کتابخوانی در کشور مناسب نیست.
صفي پور در اختتاميه کتاب دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی عصر امروز در مراسم افتتاح نهمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار که با حضور 150 نفر از کتابداران استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: اگر نتوانیم جوانان را به سوی مراکز فرهنگی و کتابخانه ها هدایت کنیم دشمنان با آغوش باز پذیرای آنان خواهند بود.


وی با بیان این‌که کتابداری شغل مهم و مقدسی است که کتابداران در کمال بی ادعایی و دلسوزی در این حوزه مشغول بکار هستند، خاطرنشان کرد: کتاب مهم‌ترین دستاورد بشری است که در حوزه های مختلف موجب انتقال تجربه و افزایش آگاهی مردم شده است، اما وضعیت کتابخوانی در کشور مناسب نیست.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تأکید بر نقش کتاب در مقابله با افکار مسموم القائی از غرب ادامه داد: کتابداران در شناساندن کتاب های خوب و مفید نقش بسزایی ایفا می کنند و این کتابداران هستند که می توانند فرهنگ مطالعه را در جامعه به خصوص در بین قشر جوان ترویج دهند.


صفی پور با اشاره به جنگ نرم دشمنان در حوزه فرهنگ، تصریح کرد: کتابداران با معرفی کتاب های مفید به جوانان و برقراری ارتباط دو سویه با آنان خواهند توانست موج بزرگی از ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه ایفا کنند، ضروری است خیران را به این سمت هدایت کنیم تا با ارایه کتاب های مفید و ارزنده و ساخت کتابخانه ها گام مهمی در حوزه فرهنگ برداریم.


وی ادامه داد: باید کتابخانه ها به منابع بومی هر منطقه مجهز شوند چرا که کتاب های بومی شناسنامه خوبی از تاریخ و فرهنگ آن منطقه و شهر است، ضمن این‌که بسیاری از کتاب‌های موجود در کتابخانه های کشور نیازمند نوسازی و تجهیز به منابع جدید هستند.


همچنین علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سخنانی با بیان این‌که تا کنون هشت دوره آموزشی مشاور کتابدار با حضور یک هزار و 200 کتابدار در کشور برگزار شده است، گفت: هدف از برگزاری این دوره های آموزشی توانمندسازی نیروی انسانی و افزایش مهارت کتابداران در برقراری ارتباط بیشتر با مراجعه کنندگان است.


وی ادامه داد: درصد قابل توجهی از مراجعه کنندگان به کتابخانه ها نمی دانند به چه عنوانی احتیاج دارند و بخش زیادی از این افراد حتی نمی دانند چه موضوعی را می خواهند و از کتابداران در خصوص کتاب های خوب و جدید مشاوره می گیرند، از این رو در این دوره آموزشی سعی داریم مهارت های برقراری ارتباط کتابداران با مراجعه کنندگان را افزایش داده و رابطه کتابدار با مراجعه کننده را به گفت و گو تبدیل کنیم.


وی گفت: منابع بسیار خوبی در کتابخانه های کشور وجود دارد که نیاز به معرفی دارند و به دلیل عدم معرفی و عدم قرار گیری در جای مناسب به این منابع توجه کمتری شده و این وظیفه کتابداران است تا نسبت به شناساندن این منابع اقدام کنند، در دوره جدید مدیریت نهاد، همراه با هر بسته کتابی که به کتابخانه های عمومی ارسال می شود، دفترچه معرفی اجمالی کتاب نیز ارسال می شود.


مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: با فرض اینکه نهاد هیچ محدودیت مالی نداشته و تمامی کتاب های منتشر شده در کشور را خریداری و به کتابخانه های عمومی کشور ارسال کرده است، اگر نتوانیم با مراجعه کننده به خوبی ارتباط برقرار کرده و کتاب ها را معرفی کنیم این امر هیچ فایده ای نخواهد داشت./935/202/ب2

ارسال نظرات