۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۳۰۷۶۶۸
استاد حوزه علمیه قم:

رذیله دروغ و حسادت ریشه تمام مصیبت‌های بشر است

خبرگزاری رسا ـ حیدری مجد به سرگذشت دروغ‌گویی شیطان به حضرت آدم(ع) و حسادت قابیل نسبت به برادرش اشاره کرد و گفت: رذیله دروغ و حسادت، ریشه تمام مصیبت‌های بشری است و این گناهان زندگی انسان‌ها را تباه می‌کند؛ در صورتی که راستگویی، پاکی و صداقت از اوصاف متقین و صالحان است.
دروغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم حیدری مجد، شامگاه دوشنبه در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دروغ، ریشه تمام بدبختی‌ها و مصیبت‌ها انسان است،گفت: دروغ همانند حلقه‌ای از حقله‌های یک زنجیره است و انسان زمانی که نخستین دروغ را گفت، تا پایان آن مجبور به دروغگویی می‌شود و دروغ‌های کوچک وی آنقدر بزرگ می‌شود که سرانجام گریبانگیر خودش می شود.

 

وی افزود: دروغ زمینه سایر لغزش‌ها و خطاها را در انسان فراهم می‌کند و حضرت امیر(ع) به شدت انسان را از دروغ‌گویی منع کرده و دروغ را ریشه تمام مصیبت‌های بشر در روی زمین می‌دانند و راستگویی را از اوصاف متقین و پاکان عنوان می کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در کنار دروغ، حسادت از دیگر گناهانی است که زندگی انسان را تباه می‌کند و آنچه عبادت چندین هزار ساله شیطان را به باد داد حسادت و همین دروغ بود.


خانم حیدری مجد اظهار کرد: اگر شیطان به آدم حسادت نمی‌کرد و در مقابل او فرمان الهی را اطاعت می‌کرد هرگز از بهشت رانده نمی‌شد و زمنیه تباهی خود و نوع بشر را فراهم نمی‌کرد.


وی افزود: همچنین ریشه نخستین جنگ بشری یعنی جنگ هابیل و قابیل نیز همین حسادت بود و اگر قابیل به برادرش حسادت نمی‌کرد، هرگز به دلیل امور دنیوی برادر خود را به قتل نمی رساند.

 

خانم حیدری مجد با بیان اینکه دروغ و حسادت هر دو همانند آتشی هستند که خرمن اعمال انسان را تباه و نابود می کنند، گفت: حسد از دروغ بدتر است؛ زیرا سرانجام حسد، فرد حسود را می‌کشد.


استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه رمز آرامش در زندگی دوری از این دو رذیله و یاد کردن خداوند و اقامه نماز است، تصریح کرد: اگر در زندگی مدام به یاد خدا باشیم و از دیگران گذشت کرده و راستگویی و غبطه را جایگزین حسد کنیم به آرامش رسیده و زندگی دنیا در کام ما همانند عسل شیرین خواهد شد.

 

خانم حیدری مجد با تأکید بر این موضوع که حسد و دروغ‌گویی انسان را دچار نفاق می کند، یادآورشد: اگر نمی‌خواهیم بندگی چند ساله ما از بین برود و بتوانیم در دنیا مسیر کمال را طی کنیم باید همانند امام علی(ع) همواره بزرگواری و بزرگ منشی را در زندگی اسوه و الگوی خود قرار دهیم./968/پ202/ف2

ارسال نظرات