۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۳۰۷۷۲۲
در نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن عنوان شد؛

برگزاری ۸۶ محفل قرآنی در استان کرمانشاه/ رقابت ۶۳۲ نفر در رقابت نهایی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حسینی گفت: مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سه بخش مجزا از ۲۸ آذر تا ۵ دی با حضور ۶۳۲ نماینده از ۳۱ استان در کرمانشاه برگزار می‌شود.
مسابقات قرآني

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امروز 24 آذر با حضور حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و با تشریح تازه ترین تغییرات در برگزاری این مسابقات در ساختمان شهید محلاتی این سازمان برگزار می شود.



حجت الاسلام حسینی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در رشته های حفظ، قرائت، معارف، دعاخوانی، همخوانی و مدیحه سرایی که نماد توجه مسئولان نظام به کتاب الهی است، گفت: مسابقات سراسری قرآن از سال 60 تاکنون به طور مرتب برگزار شده است که اساتید، داوران و مربیان فعال قرآنی حاصل آن مسابقات هستند.


وی با اشاره به برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شنبه 28 آذرماه تا شنبه 5 دی ماه در کرمانشاه افزود: با توجه به اهمیت حفظ سلامت جسمی متسابقین بهتر بود مسابقات در فصل دیگری برگزار می شد با این وجود به دلیل تقویم مسابقات ناگزیر از برگزاری سی و هشتمین دوره در این زمان هستیم البته طبق هماهنگی ها و برنامه ریزی های اتخاذ شده در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی از سال آینده مسابقات کشوری در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برگزار می شود تا داوران و متسابقین و میهمانان مشکلات رفت و آمد و احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا سایر بیماری ها را نداشته باشند.


رییس مرکز امور قرآنی فعالیت های سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی اسفندماه امسال تقویم کامل مسابقات قرآنی اقشار (نظامی‌ها، طلاب، دانشجویان و غیره) و نهادهای مختلف را منتشر می کنند تا بدین شکل تداخل زمانی مسابقات نیز برطرف شود.


حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن برای نخستین بار در سه بخش مجزا برگزار می شود تا شرکت کنندگان به ویژه محصلین و شاغلین زمان کمتری در محل مسابقات حضور داشته باشند، گفت: از 28 تا 30 آذر مسابقات حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و ترتیل، یکم دی ماه مسابقات معارف و اذان و سرانجام از دوم تا پنجم دی ماه رشته های حفظ کل و قرائت برگزار می شود.


وی افزود: در مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات کشوری قرآن 287 خواهر و 345 برادر و در مجموع 632 نفر به نمایندگی از 31 استان در رشته های حفظ، قرائت، معارف و ترتیل شرکت می کنند.


حجت الاسلام حسینی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری همزمان تمام رشته های قرآنی از جمله ابتهال در یک دوره زمانی ادامه داد: انشاءالله در سال های آینده شاهد برگزاری جشنواره یا المپیاد هماهنگ قرآنی در رشته های مختلف باشیم که برگزاری سی و هشتمین دوره در سه بخش مختلف مقدمه آن است.


وی خاطرنشان کرد: طبق مطالبه داوران، کارشناسان و متسابقین مدل سطح بندی برای انتخاب نفرات برتر تغییر کرد به طوری که به جای نفرات اول، دوم و سوم در این دوره سطوح ممتاز و عالی خواهیم داشت. در واقع کسب معدل ملاک انتخاب افراد به عنوان نفرات عالی و ممتاز است.


رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افزود: ملاک داوری در برخی رشته ها مثلا صوت و لحن کاملا مشخص نیست و به تشخیص داوران بستگی دارد، بنابراین برای رعایت عدالت مدل سطح بندی انتخاب شد که انشاءالله در سال های آینده به تکامل می رسد.


حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: رشته معارف در این دوره به شکل متفاوت برگزار می شود به طوری که همه شرکت کنندگان در صحن مسابقات حاضر و کارشناس مجری با طرح سوالات فینالیست ها را انتخاب می کنند. برگزاری این مسابقات به شکل رسانه ای ضمن آشنایی تماشاچیان با معارف قرآن می تواند موجب جذب علاقه مندان بیشتری شود زیرا عموما مردم جذب مسابقات صوت و لحن می شوند.


وی با اشاره به اینکه طبق روال نفرات اول تا دوم دوره قبل در افتتاحیه دوره بعدی به قرائت می پرداختند و با توجه به عروج شهادت گونه آقایان دانش و حسنی کارگر در فاجعه منا و همچنین درگذشت سه نفر از اعضای گروه باقرالعلوم در آن فاجعه ستاد بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله اقدام به برگزاری بزرگداشتی برای آن شهدا می کند، گفت: به احترام استاد متخلق و قاری داور بین المللی مرحوم ابوالفضل علامی امسال جایزه متسابقین متخلق به نام و یاد ایشان برگزار می شود تا به این شکل نام آن و سجایای اخلاقی آن مرحوم گرامی داشته شود.


حجت الاسلام حسینی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از خانواده قاریان مهاجر الی الله در روز افتتاحیه اعلام کرد: دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس شورای توسعه فعالیت های قرآنی سخنران ویژه مراسم افتتاحیه است.


وی ادامه داد: اختتامیه بخش نخست 30 آذرماه از ساعت 18 و 30 تا 20، اختتامیه بخش دوم یکم دی از 18 و 30 تا 20 و 30 و اختتامیه بخش سوم پنجم دی ماه از ساعت 15 تا 17 و 30 در سالن انتظار شهر کرمانشاه برگزار می شود.


رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های استان کرمانشاه در ارایه محصولات فاخر در زمینه قرآن و عترت در ایام برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات خاطرنشان کرد: برنامه دیگر این دوره برپایی 86 محفل قرآنی در شهرهای مختلف استان با حضور قاریان ممتاز است.


وی ادامه داد: کارگاه های آموزشی برای قرآنیان، فرهیختگان و اقشار مختلف مردم در حاشیه این مسابقات برگزار می شود تا عموم علاقه مندان بتوانند از دانش و تجربیات اساتید و نفرات برگزیده کشوری و بین المللی استفاده کنند.


حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان مسئول بخش تبلیغات و رسانه این دوره از مسابقات است، گفت: این سازمان سه نشست تخصصی برگزار می کند که نخستین آنها روز چهارشنبه 25 آذر در خبرگزاری ایکنا و سه نشست تخصصی دیگر در کرمانشاه با حضور مسئولان قرآنی برگزار می شود. رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افزود: ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کانال تلگرام ویژه این مسابقات قرآنی را راه اندازی می کند.


وی با اشاره به اتخاذ تدابیر خاص به منظور برگزاری باشکوه تر سی و هشتمین دوره مسابقات در کرمانشاه به تشریح برخی از اقدامات پرداخت؛ 1- هر روز سه تلاوت برتر انتخاب و در شبکه های مختلف صدا و سیما و فضای مجازی پخش می شود. با توجه به آرای عموم علاقه مندان انتخاب می شود ضمن اینکه به شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا می شود. 2- در پایان هر مسابقه یک کارشناس مجری به ارایه تحلیل خود می پردازد تا به این شکل مسابقات به مثابه کارگاه آموزشی باشد. 3- تجلیل از پیشکسوتان قرآنی که در مسابقات سراسری دهه 60 نفرات ممتاز و برگزیده شدند از دیگر برنامه هاست.


حجت الاسلام حسینی افزود: مسابقات اذان و ابتهال سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن اسفندماه برگزار می شود که همزمان مسابقات اذان دوره سی و هفتم نیز در آن برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه تلاوت شهدای قرآنی و سیدجواد حسینی و پخش کلیپ های مرتبط با مهاجران الی الله به زبان های فارسی و عربی از دیگر برنامه های این دوره از مسابقات است.


رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه جوایز امسال چند برابر دوره های قبل است، خاطرنشان کرد: هر سال به نفرات اول جوایز اهدا می شد که در دوره سی و هشتم با توجه به تغییر فرمول انتخاب نفرات برگزیده و مدل سطح بندی به 10 نفری که به مرحله نهایی راه می یابند جوایزی اهدا می شود. در واقع جایزه تک نفر اول دوره های قبل امسال به 5 نفر ممتاز اهدا می شود.


گفتنی است، حجت الاسلام حسینی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر برنامه دعوت از علمای بزرگ غرب کشور جهت سخنرانی در مراسمات افتتاحیه و اختتامیه این دوره از مسابقات با اشاره به این‌که برگزاری سه اختتامیه در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امکان استفاده حداکثری از بزرگان و علما را فراهم آورده است، گفت: آیت الله علما امام جمعه کرمانشاه و حجت الاسلام محمدی نایب رییس شورای توسعه فعالیت های قرآنی از جمله سخنرانان مراسم اختتامیه هستند./856/203/ب1

ارسال نظرات