۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۳۰۷۷۴۹
آیت الله نمازی تأکید کرد؛

وقف از احکام مترقی اسلام است/ ضرورت ایجاد وقف در حمایت از طلاب و دانشجویان نخبه

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که وقف یکی از احکام مترقی اسلام است و آثار و برکات زیادی دارد، گفت: یکی از بخش‌های ضروری در بحث وقف حمایت از دانش آموزان، دانشجویان و طلاب نخبه است.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان پیش از ظهر امروز در دیدار کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان با تبریک هفته وقف با بیان این که یکی از نشانه و علائم استغنای فقه شیعه و فقه اسلام در مسأله وقف بروز و ظهور دارد، گفت: سرمایه گذاری در وقف، سرمایه گذاری در توسعه مسائل معنوی و فرهنگی و حل و فصل مشکلات طبقات نیازمند است.

 

وی همچنین با اشاره به این که در سیره ائمه معصومین وقف به عنوان یک الگو است، یاد آور شد: پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومان عامل به سنت حسنه وقف بودند و در حالات و زندگی پیامبر و امیرمومنان است که شخصا کشت و زراعت می کردند و سپس آن را وقف می کردند.

 

به گفته وی، هنوز هم باغات و نخلستان هایی را که امیرمومنان در مدینه احداث و وقف کرد موجود است اما متأسفانه آل سعود خیلی از آثار آنها را از بین برده اند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که وقف آثار و برکات زیادی دارد و حلال بسیاری از مشکلات است گفت: برخی از موقوفات وقف خاص عزاداری امام حسین (ع) و توسعه فرهنگ عاشورا است.

 

آیت الله نمازی همچنین با بیان این که برخی از موقوفات برای کمک هزینه بیماران است، گفت: متأسفانه امروز آمار بیماران صعب العلاج و بیماری های ناشناخته در حال افزایش است، بنابراین اگر وقف هایی در بخش دارو و درمان نبود بسیاری از مبتلایان به این بیماری ها با مشکل روبرو بودند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که برخی از موقوفات، وقف توسعه علم و حوزه های علیمه، طلاب و سربازان امام زمان(عج) است، یاد آور شد: اسلام و مکتب اهل بیت(ع) 1400 سال است که مورد تهدید و تهاجم بنی امیه و بنی عباس و سلاطین ظالم از صدر اسلام تا کنون بوده است اما هیچگاه موفق نشدند.

 

آل سعود به زودی منقرص‌ و در دل تاریخ دفن خواهد شد

وی افزود: مکتب اهل بیت و شیعیان همیشه در معرض تهاجم دشمنان اهل بیت(ع) بودند اما به حول و قوه الهی و نصرت الهی همه حکومت های ظالم نابود شدند و امروز هیچ اثری از بنی امیه و بنی عباس باقی نمانده است و تنها بازماندگان آنها، آل سعود و آل نهیان هستند که این ها نیز همانگونه که آباء و اجدادشان در درل تاریخ دفن شدند آل سعود نیز به زودی منقرص‌خواهند شد و هیچ اثری از آنها باقی نخواهد ماند.

 

وقف یکی از احکام مترقی اسلام است

وی با اشاره به این که وقف یکی از احکام مترقی اسلام است و آثار و برکات زیادی دارد، گفت: وقف در عرصه های مختلف علمی، درمانی، تعظیم شعائر، توسعه فرهنگی نقش مهم و اساسی و تأثیر گذار دارد.

 

وی همچنین با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که بقاع متبرکه و امامزادگان باید تبدیل به قطب‌های فرهنگی شوند، گفت: این تدبیر بسیار حکمیانه ای است که از این پایگاه ها و قرارگاه ها معارف اهل بیت برای مردم در طول سال ترویج شود.

 

به گفته وی، میلیون ها نفر زائر و حاجتمند و دردمند در طول سال به بقاع متبرکه پناه آورده و حاجات خود را می گیرند و دست خالی خارج نمی شوند.

 

آیت الله نمازی گفت: مردم نسبت به آثار و برکات وقف و دستاوردهای وقف بی اطلاع هستند بنابراین باید زمینه های ترغیب و تشویق مردم به موضوع مهم وقف فراهم شود.

 

یکی از بخش‌های ضروری در بحث وقف حمایت از دانش آموزان، دانشجویان و طلاب نخبه است

وی یاد آورشد: امروز یکی از بخش های ضروری در بحث وقف حمایت و پشتیبانی از دانش آموزان، دانشجویان و طلاب مستعد و نخبه ای است که خانواده های آنها توان اداره هزینه های تحصیل آنها را ندارند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: دانش آموزان، دانشجویان و طلاب با استعداد، تیزهوش و نخبه زیادی هستند که به دلیل عدم استطاعت مالی خانواده، مجبور به ترک تحصیل می شوند و از کاروان تحصیل خارج می شوند.

 

وی جوان ها را سرمایه های ملی کشور دانست و گفت: خیران مدرسه سازی که زیر ساخت های آموزشی را تهیه می کنند، مهمتر از تهیه زیر ساخت های آموزشی، نیروهایی است که باید از این زیر ساخت ها برای تحصیل استفاده کنند.

 

به گفته وی، خیرین مدرسه ساز می توانند با تأسیس صندوق های ویژه ای با عنوان وقف از این صندوق ها برای کمک به دانش آموزان و دانشجویان و طلاب بی بضاعت استفاده کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین حوزه های علمیه را نیازمند حمایت و پشتیبانی مالی دانست و یاد آور شد: پرداخت شهریه اندک به طلاب حوزه های علمیه در مقایسه با هزینه های سنگین اجاره بهای منزل و مخارج زندگی قابل مقایسه نیست.

 

وی بیان کرد: یکی از منابع درآمدی حوزه های علمیه اجاره بهای موقوفاتی است که وقف هزینه حوزه های علمیه شده است، بنابراین متدین می توانند در این زمینه با وقف اموال خود، درآمد آن را برای حوزه های علمیه هزینه کنند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان خدمت در سازمان اوقاف و امور خیریه را توفیق بزرگی از سوی خداوند دانست و افزود: کار شما خدمت به اسلام و انقلاب و مکتب اهل بیت(ع) است.

 

آیت الله نمازی تأکید کرد: اگر اوقاف خوب مدیریت شود و بتواند به خوبی از منابع وقف و از مظلومیت موقوفه دفاع کند، بسیاری از مشکلات و گره های جامعه در بخش مختلف از جمله درمان، ازدواج گشوده می شود.

 

75 سند جدید امسال برای موقوفات کاشان صادر شده است

در ادامه حجت الاسلام جعفر جنتی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان نیز با اشاره به این که شهرستان کاشان با 2 هزار موقوفه و 7 هزار رقبه رتبه نخست موقوفات استان اصفهان را دارد گفت: در شهرستان کاشان 400 امامزاده واجب التکریم در 118 بقعه مبارکه مدفون هستند.

 

وی یکی از رسالت های سازمان اوقاف و امورخیریه را رسیدگی به بقاع متبرکه و امامزادگان واجب التکریم دانست و گفت: در شهرستان کاشان 400 امامزاده واجب التکریم در 118 بقعه متبرکه مدفون هستند که در بین آنها آستان مقدس علی باقر(ع) و امامزاده سلطان امیر احمد از نوادگان واجب التکریم امام جواد(ع) از همه شاخص تر هستند.

 

حجت الاسلام جنتی افزود: 700 مسجد و نزدیک 120 حسینیه و تکایا جزء موقوفاتی است که در سامانه اطلاعات جامع موقوفات و بقاع متبرکه اداره اوقاف و امور خیریه کاشان ثبت شده است.

 

وی حفظ صیانت از حقوق موقوفه و اخذ سند مالکیت را از وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و افزود: در 9 ماهه سال جاری برای 75 موقوفه در شهرستان کاشان سند جدید از سوی معاونت حقوقی ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اخذ شده است.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان همچنین، حفظ صیانت از حقوق موقوفه و اخذ سند مالکیت را از وظایف معاونت حقوقی ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و یاد آور شد: در 9 ماهه سال جاری برای 75 موقوفه در شهرستان کاشان سند جدید از سوی معاونت حقوقی ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اخذ شده است./1307/201/ب1

ارسال نظرات