۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۳۰۷۷۵۰

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ باید فاصله مردم از سنت وقف را کاهش داد، 60 نوع نیت وقفی در شاهرود وجود دارد، استفاده روزانه بیش از 600 نفر از خدمات درمانگاه موقوفه پوستچی، پرداختن به موضوع وقف باید مداوم باشد، از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید براین نکته که دلیل ذهنیت منفی به وجود آمده در میان مردم نسبت به وقف این است که در زمان طاغوت به نیت واقف عمل نمی شد، خاطر نشان کرد: چون وقف علی ما واقف است یعنی نیت واقف بایستی در وقف لحاظ شود این نکته نباید مورد غفلت واقع شود.

 

وی گفت: اما بعد از انقلاب اسلامی آرام آرام به ویژه در دوره اخیر تلاش شده که فرهنگ وقف به حالتی که اسلام می خواهد بازگردد و تلاش های خوبی صورت گرفته اما هنوز برای جلب اعتماد مردم فاصله داریم.

راهکار حجت الاسلام ابراهیمی برای جلب اعتماد بیشتر واقفان این بود که باید تلاش شود تا فاصله ذهنیت مردم را با وقف مورد توجه اسلام کم کنند و مردم متوجه شوند که وقف در همان نیتی که واقف مدنظرش بوده استفاده می شود.

 

عضو جامعه روحانیت در پاسخ به این سوال که آیا اقدام شخصی در زمینه وقف داشته است، گفت: هنوز وقف نداشته ام اما ملک شخصی ام را در اختیار کارهای خیر قرار داده ام.

 

 60 نوع نیت وقفی در شاهرود وجود دارد

 

حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستانهای شاهرود ومیامی با بیان وجود 60 نوع نیت وقف در سطح شهرستان شاهرود، افزود: 1736 موقوفه با 6409 رقبه درسطح شهرستان های شاهرود ومیامی وجود دارد که این میزان قریب 50 درصد موقوفات استان را شامل می شود.

 

مجیدی افزود: 66 درصد نیات موقوفات در شاهرود مذهبی است واز مابقی نیات موقوفه 16درصد مربوط به مساجد، 9 درصد نیات اجتماعی، 6 درصد نیات خیریه، عتبات عالیات5 درصد، بقاع متبرکه 2درصد و مدارس علوم دینی 1درصد را به خود اختصاص داده است.

 

وی همچنین از رشد 184 درصدی درآمد کل موقوفات وبقاع متبرکه درسال جاری نسبت به سال 93 خبرداد و افزود: پروژه های عمرانی متعددی در حال اجراست که برخی نیزدرمرحله مطالعه و کار کارشناسی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های شاهرود و میامی تعداد موقوفات جدید در سال جاری را نیز 14 مورد اعلام کرد وابراز امیدواری کرد با رشد ایجاد وقفیات جدید بتوان در جهت نیاز های روزجامعه گام برداشت.

 

مجیدی همچنین از صدور 41 حکم قضایی به نفع موقوفات در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: جلوگیری از تضییع حقوق موقوفات را باجدیت پیگیریم ودراین راه با هیچ کسی تعارف نداریم.

 

وی همچنین با بیان اینکه درمحرم سال جاری قریب 400 میلیون اجرای نیت شده است، گفت: با نظارتی که انجام شد اجرای نیت درمساجد وتکایا مطلوب بوده است ونسبت به سال های گذشته ارتقاء داشته است و کیفیت مجالس نیز ازحیث منبر ومداحی بسیارمطلوب تر بوده است.

 

استفاده روزانه بیش از 600 نفر از خدمات درمانگاه موقوفه پوستچی

 

محمد تقی حقیقت خاطرنشان کرد: درمانگاه موقوفه چشم پزشکی پوستچی با سابقه بیش از 50 سال در امور چشم پزشکی با کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی خدمات های مختلفی را به مردم شیراز ارائه می دهد.

 

وی با بیان اینکه درمانگاه پوستچی شیراز نخستین کلینیک کم بینایی در کشور است، اظهار داشت: این مرکز تنها کلینیک غربالگری نوزادان نارس در کشور است که از زمان راه اندازی تا کنون از نابینا شدن صد نوزاد نارس جلوگیری کرده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 5 شیراز ادامه داد: مرحوم میرزا عنایت اله پوستچی قبل از فوت اقدام به وقف بخشی از اموال خود برای یاری رساندن به همنوعان خود کرد، همچنین در خرداد 1331 جهت معالجه و مداوای خود به انگلستان عزیمت و در طول مدت اقامت خود همواره با نزدیکان و آشنایان در خصوص احداث درمانگاه و بیمارستان چشم پزشکی صحبت می نمود و این امر را از نیات مهم خود می شمرد.

 

حقیقت اضافه کرد: در آن زمان بیماریهای خطرناکی چون تراخم ، آب مروارید و ... اغلب مردم را رنج می داد و بدلیل امکانات محدود بهداشتی و پزشکی در برخی موارد به نابینایی افراد منجر می شد؛ به همین دلیل مرحوم پوستچی اقدام به این وقف ارزشمند کرد.

 

پرداختن به موضوع وقف باید مداوم باشد

 

سعید عباسی  گفت: وقف از جمله توصیه‌های مهم دینی است که بیشتر از تأثیر فردی بر جامعه اثر گذار خواهد بود. کاهش اختلاف طبقاتی و جلوگیری از شکاف مالی در بین اقشار مختلف جامعه مهمترین اثر وقف است.

 

وی گفت:بخش عمده مشکلات جامعه کنونی ما در حوزه‌های اجتماعی ناشی از کمبودهای اقتصادی افراد و خانواده‌ها است.با گسترش و ترویج فرهنگ وقف و موضوعیت یافتن آن در میان تمام افراد جامعه و خانواده‌ها می‌توانیم از بروز گسست فرهنگی جلوگیری کنیم.وقف در راستای حمایت از معیشت، تحصیل و ازدواج جوانان، تولید علم و تکنولوژی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از جمله اولویت‌هایی‌ هستند که اکنون جامعه ما به آن نیازمند است.

 

تهیه‌کننده برنامه آفتاب شرقی توضیح داد: در حوزه کاری فعالیت‌های خودم معتقد هستم باید با تولید فیلم، سریال و مستند‌هایی از واقفان می‌توانیم جامعه را با این حسنه ماندگار آشنا کنیم و به تبلیغ فرهنگ وقف بپردازیم. در صورتی که این سنت حسنه برای جامعه ملموس بیان شود قطعا جذب آن خواهند شد و دیگر این ذهنیت برایشان پیش نخواهد آمد که وقف برای گذشته است.

 

وی با اشاره به یکی از آسیب‌های تبلیغ فرهنگ وقف خاطرنشان کرد: مسأله‌ای که بسیاری از ما برنامه‌سازان و مسئولین به آن دچار شده‌ایم؛ پرداختن مناسبتی به سنت حسنه وقف است.به این معنی که فقط در ایام خاص همچون محرم یا هفته وقف پیرامون این احسان ماندگار فعالیت‌های خودمان را متمرکز می‌کنیم. این کار تأثیر مقطعی دارد. بنابراین برای آنکه وقف فراموش نشود باید سخن گفتن و آشنایی جامعه با آن در طول سال تداوم داشته باشد./1325/د101/ف

 

منبع: پایگاه خبری سازمان اوقاف

ارسال نظرات