۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۳۰۷۷۶۶
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

جای وقف علمی در استان قزوین خالی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های علمی و پژوهشی، گفت: در حال حاضر در استان جای وقف علمی خالی است و تاکنون وقفی در این حوزه که بسیار لازم است انجام نشده.
حجت الاسلام مصطفي نوروزي

حجت‌الاسلام‌ مصطفی نوروزی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزویندر گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، گفت: استان قزوین در حوزه وقف دارای جایگاهی مطلوب می باشد و از قدمت و پیشنه ای ماندگار برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه نخستین وقف در کشور به نام استان قزوین ثبت شده، افزود: نخستین بار سند وقف در استان قزوین و به نام خانم خدیجه بیگم قوامی ثبت شد که می توان این وقف را یکی از باارزشترین وقف‌ها در کشور نامید.

 

این مسؤول آمار وقف در استان را چنین اعلام کرد: تاکنون بالغ بر هزار مورد وقف در استان انجام شده که اگر پیشینه آن را مطالعه کنیم خواهیم فهمید که بیشتر این موقوفه‌ها با نیت متعلق به سیدالشهدا(ع) انجام شده است.

 

حجت‌الاسلام نوروزی با بیان اینکه هدایت واقفان خیراندیش برای انجام وقف مبتنی بر نیازهای روز جامعه بسیار مهم، ضروری و راه‌گشا است، عنوان کرد: باید وقف‌ها متناسب و هم‌سو با نیازهای منطقه و استان انجام شود تا افراد نیازمند بتوانند از آن بهره بیشتری ببرند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های علمی و پژوهشی تصریح کرد: در حال حاضر در استان جای وقف علمی خالی است و تاکنون وقفی در این حوزه که بسیار لازم است انجام نشده است.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که در برخی از استان‌ها وقف‌های خوب علمی صورت گرفته برای مثال در استان تهران وقفی باارزش انجام شد که درآمد آن برای دانشجویان فیزیک هسته ای از ابتدای تحصیل تا بعد از فارغ‌التحصیلی صرف شود.

 

حجت‌الاسلام نوروزی تاکید کرد: برای رونق گرفتن وقف علمی باید جلساتی با حضور رؤسای دانشگاه ها، خیرین و واقفان استان و کارشناسان و مسؤولان اوقاف انجام شود تا در راستای لزوم وقف در راستای مسائل علمی و دانشگاه‌ها و مراکز نشر علم آگاه‌سازی بیشتری صورت بگیرد.

 

این مسؤول دیگر عرصه‌های مورد نیاز را چنین عنوان کرد: در عرصه های فرهنگی، وقف در زمینه سلامت، برای قشر جوان و نوجوان، جهت رفع موانع ازدواج جوانان، برای حوزه‌های علمیه، برای کمک به نیازمندان، جهت ترویج فرهنگ و آموزه های قرآنی و حتی حمایت از هنرمندان نیاز به وقف در استان قزوین احساس می‌شود از این رو باید واقفان را نسبت به این نیازهای استان آگاهی بخشید تا در این حوزه‌ها وقف خود را انجام دهند.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در پایان بر ضرورت پشتیبانی‌های مردمی و آگاه‌سازی جامعه خیران و واقفان برای سوق دادن وقف‌های جدید با نیات مورد نیاز در سطح استان تاکید کرد و افزود: کارشناسان خبره اداره اوقاف و امور خیریه با انجام مشاوره و مطرح کردن حوزه‌های مورد نیاز جهت وقف به واقفان مشاوره می‌دهند تا آنها بتوانند در عرصه‌ها و حوزه‌های مورد نیاز وقف خود را انجام دهند./955/302/ب1

ارسال نظرات