۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۳۰۷۸۰۰
آیت الله کعبی:

اجتهاد بدون تحقیق دست یافتنی نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که جدایی حوزه های علمیه از تحقیق، در حقیقت جدا شدن از فلسفه وجود راه اندازی آن است، گفت: اجتهاد بدون تحقیق دست یافتنی نیست.
دومين گردهمايي و دوره دانش افزايي معاونان پژوهش حوزه علميه استان خوزستان آيت الله کعبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در دومین گردهمایی و دوره دانش افزایی معاونین پژوهش حوزه علمیه خوزستان در سال جاری، که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان برگزار شد، مقصود از پژوهش در حوزه علمیه را در حقیقت تحقیق دانست و ابراز داشت: ریشه تحقیق، حق و این مسأله نیز یک امر ثابت و موجود است.

 

وی با اشاره به این که تحقیق در واقع تلاش، کاوش عمیق و حرکت برای شناخت حق و با محوریت آن است که این آشنایی مقدمه عمل به حق می باشد، اظهار داشت: الله و خداوند اصلی ترین، مهم ترین و واقع ترین حق است که حوزه های علمیه نیز براین پایه بنا نهاده شده اند.

 

استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان این که جهان حق و آفرینش آن نیز براین پایه است، افزود: خاتم، قرآن و معاد همگی حق هستند؛ ائمه اطهار(ع) برپایه حق، امامت و رهبری دارند و محور حق اعتقادات آن است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که برپایه حقانیت ارزش های ثابت اخلاقی حق را می توان شناسایی کرد و حسن و قبح عقلی و معارف اهل بیت(ع)، اخلاق الهی، آداب و سلوک انسان را باید از دین حق شناخت، بیان داشت: دین حق بر همه مکاتب غلبه خواهد کرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که تحقیق در اعتقادات، اخلاقیات، آموزه های فقهی و شریعت با روش اجتهادی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: اجتهاد بدون تحقیق دست نیافتنی و تحقیق فاقد اجتهاد، به شمار نمی آید.

 

آیت الله کعبی با اشاره به این که اجتهاد روش محققانه حوزه های علمیه برای شناخت اسلام، معارف دینی و عرضه سالم آن از آغاز تأسیس تا کنون است، گفت: در صورت عدم وجود تحقیق و روش اجتهادی در حوزه های علمیه، اکنون خبری از اسلام حق مطرح نبود؛ جدایی حوزه های علمیه از تحقیق، در حقیقت جدا شدن از فلسفه وجود راه اندازی آن است.

 

وی با اشاره به این که حوزه های سنتی بر پایه تحقیق شکل گرفته به تبیین روش آموزش پژوهش محور پرداخت و بیان داشت: مراحل پژوهش محوری نخست پیش مطالعه، حضور در کلاس، مطالعه پیرامون درس شامل خواندن کتاب های متفاوت، مباحثه طلاب با یکدیگر و در آخر نوشتن متن و شرح محققانه درس است.

 

آیت الله کعبی با تبیین تفاوت تحقیق در علوم انسانی و تجربی ابراز داشت: در علوم تجربی مقصود از تحقیق تولید علم برای آبادانی و توسعه صنعت است، اما در علوم اسلامی و انسانی هدف کشف علوم و نه تولید آن است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: به میزانی که از زمان وحی و وجود اهل بیت(ع) دور تر شویم، نیازمندی به تحقیق افزایش پیدا می کند؛ طلبه مبلغ، محقق و اسلام شناس سه سطح تربیت طلبه است./9453/پ202/ج

ارسال نظرات