۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۳۰۷۸۳۱
استاد دانشگاه:

قرآن یک نگاه و بیان فهمی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که قرآن یک بیان و نگاه فهمی است، گفت: انسان باید با تدبر و تفکر در مفاهیم مختلف قرآنی به وجوه مختلف آن برسد.
دکتر احمد پاکتچي، استاد دانشگاه امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد پاکتچی، استاد دانشگاه و قرآن پژوه مطرح کشور ظهر سه‌شنبه 24 آذرماه در نشست «نسبت زبان قرآن و زبان علوم انسانی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: در روزگار کنونی مباحث مختلفی در خصوص بومی سازی درباره شاخه‌های مختلف علوم انسانی مطرح است که اگر درباره این حرکت درست عمل نکنیم دچار مشکل می‌شویم.

 

وی افزود: در قرآن کریم آیات مختلفی در خصوص زبان قرآن وجود دارند که آن‌ها می‌توان به آیه 4 سوره ابراهیم و 7 سوره شوری اشاره کرد، از این‌رو گروهی که مخاطب قرآن است مشخص شده تا بتوانند با زبان قرآن ارتباط برقرار کنند.

 

پاکتچی با اشاره به تفکر شیخ مفید، گفت: شیخ مفید در رساله خود به جایگاه زبان قرآن اشاره دارد، وی تاکید می‌کند که خدا به انسان فهم و عقل داده است و به انسان می‌گوید برای درک و فهم خدا و پیامبر به متن قرآن مراجعه کنند.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: قرآن یک بیان و نگاه فهمی است و انسان باید با تدبر در قرآن به وجوه مختلف آن برسد.

 

وی تصریح کرد: با استفاده از علوم مختلف و تطابق آن با قرآن کریم شاید بشود به تعداد دیدگاه‌های مختلفی که وجود دارد با قرآن یک موضوع را تطابق داد، اما من تلاش کرده‌ام تا خطرات این نوع تطابق با موضوعات مختلف را نیز نشان دهم.

 

پاکتچی تاکید کرد: باید معانی الفاظ مختلف در قرآن را کاملا واکاوی کنیم و ببینیم چه رابطه‌ای بین علوم انسانی و قرآن کریم وجود دارد، زیرا تشابه گیری‌های ساده به نتایج وخیمی منتج می‌شود.

 

قرآن پژوه برجسته در پایان، ابراز داشت: شناخت جایگاه زبان در دو نگاه در علوم انسانی و علوم قرآنی می‌تواند ما در درک این دو دیدگاه کمک کند، ضمن این‌که زبان می‌تواند به عنوان یک میانجی در مطالعات بین رشته‌ای به ما کمک کند./856/202/ب1

ارسال نظرات