۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۳۰۷۸۵۳
مدیر حوزه علمیه هشترود:

پژوهش محور اصلی تولید علم در حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) شهرستان هشترود گفت: پیشرفت علم و دانش بشری در گرو پژوهش و تحقیق عالمان و دانش آموختگان است.
پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی جاهد، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) هشترود عصر امروز در جمع طلاب و دانشجویان این شهرستان با بیان اینکه عالم تها عامل اقتدار هر حکومتی محسوب می شود، اظهار داشت: اگر استقلال علمی بر کشور حاکم شود، اقتصاد، فرهگ، سیاست و سایر بخش‌های آن نظام وابسته به بیگانه نخواهد بود.


وی افزود: توسعه پژوهش در هر جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی است. در این نوع نگاه پیش از هر تصمیم مهم به یافته‌های پژوهش‌های قبلی که به موضوع تصمیم‌گیری ارتباط دارد، توجه می‌شود. به عبارت دیگر، در رویکرد پژوهش‌مدار از یافته‌های پژوهش‌های قبلی برای بهبود وضع موجود استفاده مؤثری به عمل می‌آید.


وی با بیان این‌که تولید علم، عامل تولید ثروت در جامعه می شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای غربی که تمدن امروز خود را مدیون کتب داشمندان ایرانی و اسلامی هستند، بیشترین بودجه و هزینه را در عرصه‌های پژوهشی هزینه می کند، این در حالیست که پژوهشگران کشورمان از کمترین امکانات لازم برخوردار هستند.


حجت الاسلام جاهد با تأکید بر این‌که قلم علما، مانند خون شهدا در نزد خداوند ارزش دارد، تصریح کرد: همانگونه که خون شهدا، کشور را در مقابل دشمنان بیمه می کند به همان اندازه نیز قلم و پژوهش سبب خنثی شدن توطئه های فرهنگی و نرم دشمنان می شود و چشم بد و طمع آنان را از کشور دور می کند.


مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) شهرستان هشترود رمز موفقیت جامعه را استفاده از فرصت ها در مسیر پژوهش دانست و ادامه داد: طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان و اساتید دانشگاهی باید افزون بر امر تحصیل و تدریس به امور پژوهشی و تحقیقاتی اهمیت بیشتری دهند.


وی با بیان این‌که پیشرفت علم و دانش بشری در گرو پژوهش و تحقیق عالمان و دانش آموختگان است، افزود: اسلام و قرآن انسان را به تحقیق و تتبع تشویق می کند و او را وا می دارند تا در سایه آن جلوه حق را بدانگونه که هست عیان سازند. این امر از طرفی برای خود شخص و از سویی برای دیگران لازم و ضروری است.


حجت الاسلام جاهد با اشاره به اهمیت علم‌اندوزی از دیدگاه مبانی اسلامی گفت: از نظر قرآن کریم انسان در جمیع شئون و ارتباطات خود، موظف است بر اساس تحقیق و پژوهش راه را طی کند. در احادیث نیز به این مسأله مهم در موارد متعددی اشاره شده است؛ «اطلبوا العلم و لو بالصین» دانش و تحقیق را فرا گیرید اگرچه در کشور چین باشد./935/203/ب1

ارسال نظرات