۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۳۰۷۹۸۶

همایش بزرگداشت آیت الله قاضی طباطبایی در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش تجلیل از عالم واقف، حضرت آیت الله قاضی طباطبایی(ره) در کنار مضجع شریف آن عالم جلیل‌القدر در مسجد مقبره تبریز برگزار شد.
سالروز شهادت آيت الله قاضي طباطبايي - شهيد محراب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی امروز در همایش تجلیل از عالم واقف، حضرت آیت الله قاضی طباطبایی(ره) در مسجد مقبره تبریز اظهار داشت: عالمان بزرگ دینی، نسبت به وقف، توجهات ویژه داشته اند ولی متاسفانه آن چنان که باید و شاید اطلاع رسانی نشده است.


وی با بیان این‌که خطه آذربایجان و تبریز همواره مهد پرورش علمای بزرگ و تأثیرگذار در طول تاریخ بوده است، افزود: در استان آذربایجان شرقی نیز وجود موقوفات متعدد از عالمان بزرگ به یادگار مانده که نشان از اهمیت ویژه وقف از دیدگاه علمای دین است.


حجت الاسلام مصائبی با اشاره به این‌که علمای تشیع با عمل به سنت حسنه وقف در جامعه نسبت به ترویج آن اهتمام داشته‌اند، گفت: آیت الله قاضی طباطبایی(ره) نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی ایران، هم جان و هم مال خود را وقف اسلام و انقلاب کرده بود.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه آیت الله قاضی(ره)، یک شخصیت فرا منطقه ای و ملی است، ادامه داد: مردم قهرمان و شهید پرور آذربایجان شرقی، به داشتن چنین شخصیت ها و عالمان بزرگواری افتخار می کنند.


وی با اشاره به فعالیت های علمی و دینی شهید قاضی طباطبایی، گفت: چنین شخصیت هایی با اقتدا به بزرگان دین، هم در زندگی دنیوی موفق شده و برای خلق الله مثمر ثمر بودند و هم در آخرت در پیشگاه ائمه اطهار(ع) و خداوند متعال، روسفید خواهند بود.


وی افزود: متأسفانه یکی از مسائلی که در حوزه وقف مورد غفلت قرار گرفته، نقش روحانیت و علمای دین در ترویج فرهنگ وقف بوده است، علمای دین نه تنها در تبلیغ زبانی، بلکه در عمل با وقف اموال خود توانسته‌اند در ترویج این سنت حسنه پیشگام باشند.


حجت الاسلام مصائبی با اشاره به این‌که طبق بررسی‌های صورت گرفته در استان روحانیان بیشترین تعداد وقف را نسبت به دیگر اقشار جامعه به ثبت رسانده‌اند، افزود: موقوفات خاندان قاضی در تبریز و اطراف این شهر از شهرت خاصی برخوردار بوده که فرزند آن عالم وارسته نیز متولی این موقوفات است.


وی با بیان اینکه تعداد موقوفات روحانیان همچون تعداد شهدای طلبه و روحانی بیش از سایر اقشار جامعه است، گفت: متأسفانه برخی موقوفات روحانیان با نام افراد دیگری شناخته می‌شود و از این رو وقف نامه ها را بازخوانی می کنیم تا واقفین اصلی مشخص شوند.


همچنین حجت الاسلام برگی، یکی از وعاظ برجسته تبریز در سخنانی با اشاره به احادیث، آیات و روایات وارده در اهمیت وقف اظهار داشت: با ارزش ترین نوع وقف، وقف آبرو و عمر است، شهید قاضی(ره)، در علومی همچون فقه، اصول، تاریخ و .. از علمای تراز اول اسلام بود و از عمر و آبرویش برای اسلام مایه گذاشت.


گفتنی است، در بخش پایانی این همایش، از خانواده شهید قاضی طباطبایی و همچنین تعدادی از واقفان، خادمان و متولیان وقف در آذربایجان شرقی از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه مورد تجلیل قرار گرفتند./935/202/ب2

ارسال نظرات