۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۸۱۰۱
استاد حوزه و دانشگاه:

حوزه و دانشگاه بیشترین سهم را در ایجاد تمدن نوین اسلامی دارند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ‌کاشان گفت: حوزه و دانشگاه مراکزی هستند که در ایجاد تمدن نوین اسلامی بیشترین سهم را دارند و چشم امید رهبر معظم انقلاب به آنها دوخته شده است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

حجت الاسلام علیرضا شاه فضل قمصری مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که 27 آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه بهانه ای است برای بحث بیشتر در مورد کارکردهای این دو نهاد مهم، گفت: حوزه و دانشگاه مراکزی هستند که در ایجاد تمدن نوین اسلامی بیشترین سهم را دارند و چشم امید رهبر معظم انقلاب به آنها دوخته شده است.

 

وی افزود: جلوه های وحدت بین حوزه و دانشگاه را باید در وجود نام دو مؤلف یکی حوزوی و دیگری دانشگاهی پای یک کتاب، حضور اساتید حوزه و دانشگاه در هیأت مدیره یا هیأت مؤسس یک مرکز علمی، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک بین حوزه و دانشگاه و برگزاری نشست های تخصصی با حضور متخصصان دو نهاد یافت.

 

حجت الاسلام شاه فضل با تأکید بر حضور روحانیان در کرسی درس دانشگاه و حضور اساتید دانشگاهی در کرسی درس حوزه ها، گفت: سفرهای علمی با حضور اساتید این دو مرکز و مناظرات علمی دو طرفه نیز نمونه هایی از جلوه های وحدت بین حوزه و دانشگاه است.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی‌کاشان، پیوند نرم افزاری حوزه و دانشگاه را حائز اهمیت دانست و گفت: منظور از پیوند نرم افزاری این است که تحقیقات حوزوی به کمک تحقیقات دانشگاهی بیاید و تحقیقات دانشگاهی نیز به تحقیقات حوزوی کمک کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در حال حاضر دانشگاه ها در علوم تجربی، ریاضی و انسانی در رشته های مختلف تدریس می کنند و در حوزه های علمیه نیز علوم انسانی خاصی که مرتبط با دین است، تدریس می شود.

 

وی با بیان این که به اعتقاد گروهی از اندیشمندان اسلامی، آیات قرآن کریم و آموزه های دینی و روایات اهل بیت(ع) در مسیر هدایت انسان به برخی از مسائل مربوط به علوم انسانی، علوم تجربی و حتی ریاضی پرداخته اند و از طرفی استخراج مطالب علمی مربوط به رشته های تخصصی از قرآن و روایات، مستلزم داشتن دانش تخصصی در آن رشته می است، تأکید کرد: لازم است دانشمندان علوم مختلف با محتوای آیات و روایات به صورت تخصصی آشنا باشند تا بتوانند، دیدگاه آموزه های دینی را در آن زمینه به نحوی شایسته شناسایی و استخراج کنند.

 

به گفته وی، شخصی می تواند دیدگاه های مدیریتی و روانشناسی آیات و روایات را استخراج کند که با علم مدیریت و روانشناسی آشنا باشد، چرا که صِرف مجتهد بودن در زمینه فقه، اصول، فلسفه، ادبیات و امثال آن نمی تواند شرط کافی برای یافتن این علوم در آموزه های دینی باشد.

 

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به این که لازم است مسؤولان امر و نخبگان، برنامه ریزی های مفصلی طراحی کنند تا در آینده مجتهدینی داشته باشیم که در زمینه علوم دانشگاهی نیز برجسته باشند و یا بالعکس اساتیدی در دانشگاه داشته باشیم که در زمینه علوم دینی و آیات و روایات متبحر و صاحب ایده باشند.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی‌کاشان با تأکید بر این که ورود به این عرصه نیازمند انجام امور کارشناسی عمیق در بین این دو نهاد دارد، گفت: مسیر پیش رو باید به شکلی طراحی شود که در آینده ای نزدیک افراد مستعد بتوانند در هر دو زمینه فعالیت داشته و یافته های علمی خود را عرضه نمایند./1307/302/ب3

 

ارسال نظرات