۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۳۰۸۱۶۹
آیت الله نمازی:

امر به معروف و نهی از منکر یکی از مباحث مهم فقهی، سیاسی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: یکی از مباحث مهم فقهی، سیاسی و اجتماعی در جامعه بحث امر به معروف و نهی از منکر است که بعد از 30 سال هنوز به درستی در جایگاه خودش قرار نگرفته است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در همایش امر به معروف و نهی از منکر با عنوان «نقش امر به معروف و نهی از منکر در سلامت اخلاقی و روانی جامعه» در سالن غیاث الدین جمشید کاشانی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، گفت: بحث امر به معروف و نهی از منکر تنها به مساجد و معابر و هیئات مذهبی اختصاص ندارد.

 

وی با تأکید بر این که امر به معروف و نهی از منکر باید از صدر تا ذیل حاکمیت اسلامی حاکم و نافذ باشد اظهار امیدواری کرد زمینه برای حضور نافذ امر به معروف و نهی از منکر در تمامی سلسله مراتب حاکمیت فراهم شود.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: امر به معروف و نهی از منکر انحصار به چند جوان دختر و پسری که اگر اشتباهی کردند، ندارد و نباید همه توجهات و نگاه ها به آنها معطوف شود.

 

به گفته وی بروز و ظهور تمامی مشکلات اخلاقی و امنیتی در جامعه به مجموعه حاکمیت بر می گردد چرا  که اگر بتوانیم به دروازه تمدن اسلامی برسیم که هنوز تا رسیدن به دروازه تمدن اسلامی فاصله داریم تبدیل به نظام سیاسی مقتدر خواهیم شد که هر چیزی سرجای خودش خواهد بود.

 

آیت الله نمازی یاد آور شد: ما انقلاب کرده و رژیم طاغوت را سرنگون کردیم و حکومت اسلامی را تشکیل دادیم اما هنوز به دروازه تمدن اسلامی نرسیدیم به این معنا که یک نظام سیاسی مقتدر که هرچیزی در جایگاه خودش قرار داشته باشد، نرسیده ایم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر امروز همه سازمان ها و وازت خانه‌ها، را تحقیق، ارزیابی، نظارت، بازرسی و کالبد شکافی شود متوجه خواهیم شد خیلی چیزها سرجای خودش نیست و خیلی ها نسبت به مفاسد اقتصادی، مدیریتی و سیاسی بی تفاوت هستند.  

 

امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرایض مهم الهی متروک و منزوی شده است

وی از فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فرایض مهم الهی که متروک و منزوی شده نام برد و افزود: تشکیل این گردهمایی نیز در رابطه با نقش امر به معروف و نهی از منکر در سلامت اخلاقی جامعه تشکیل شده است و این عنوان را باید این گونه تکمیل کرد که نقش امر به معروف و نهی از منکر نه تنها در مسائل اخلاقی بلکه در بسیاری از مسائل اجتماعی نقش اساسی و تعیین کننده ای دارد.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به نقش اساسی فریضه امر به معروف و به نهی از منکر در تمامی مسائل جامعه گفت: نقش امر به معروف و نهی از منکر افزون بر سلامت و امنیت در جامعه در برخی از مسائل دیگر اجتماعی نیز از جمله بی توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی در پارک ممنوع و سبقت ممنوع که سلامت جامعه تهدید را می‌کند بروز و ظهور دارد اما به آن توجه نمی شود.

 

وی همچنین نقش امر به معروف به معروف و نهی از منکر را در سلامت و امنیت اقتصادی جامعه مهم دانست و با اشاره به این که امروز سلامت و امنیت اقتصادی وجود ندارد، افزود: عدم پرداخت به موقع اقساط بانکی مستلزم جریمه دیر کرد بانکی می شود که این اقدام خلاف شرع با وجود تذکر علما و مراجع تقلید، در بانک ها ادامه دارد و فاصله جامعه ما را با نقطه مطلوب زیاد کرده است.

 

با تغییر وزرا نباید مدیران از رأس تا ذیل و کارمندان برکنار شوند

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین با اشاره به این که سلامت و امنیت مدیریتی در سازمان ها، نهادها، وزارت خانه ها و استان ها و شهرستان وجود ندارد، گفت: این چه تفکری است که هر وزیری با هر تفکر سیاسی راست، یا چپ منصوب شود همه معاونان و مدیران زیرمجموعه خود را که به لحاظ سیاسی با او هماهنگ نیستند برکنار می کند در حالی که در نظام های غربی بعد از تغییر دولت ها چنین تفکری وجود ندارد و تنها مدیران ارشد تغییر می کنند اما مدیران میانی سرجای خودشان باقی می مانند، چرا که دلیلی برای برکناری مدیران میانی وجود ندارد.

 

آیت الله نمازی ادامه داد: اما در ایران بعد از تغییر دولت مدیران از رأس تا ذیل و حتی آبدارچی ها را نیز به بهانه  این که اصلاح طلب و یا اصولگرا هستند برکنار می شوند.

 

وی با اشاره به این که امنیت مدیریتی در ایران وجود ندارد و کسی هم معترض نشده و برای همه عادی شده و منکر، معروف شده است، گفت: یکی از آفت های آخر الزمان که در روایات نیز آمده است پیامبراکرم(ص) می فرماید، زمانی خواهد آمد که معروف منکر شود و منکر معروف شود.

 

اهمیت نقش امر به معروف و نهی از منکر در سلامت سیاسی

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری همچنین نقش امر به معروف و نهی از منکر در سلامت سیاسی را مهم دانست و با بیان این که امروز امنیت و سلامت سیاسی در جامعه وجود ندارد، گفت: یکی از مباحث مهم فقهی، سیاسی و اجتماعی در جامعه بحث امر به معروف و نهی از منکر است که بعد از 30 سال هنوز امر به معروف و نهی از منکر به درستی در جایگاه خودش قرار نگرفته است.

 

آیت الله نمازی از امر به معروف به عنوان فرمان به واجب نام برد و افزود: اگر واجب باشد فرمان به واجب است و گاهی هم فرمان به مستحب است و نهی از منکر بازداشتن از حرام است.

 

وی با تأکید بر توضیح و تحلیل و تفسیر جایگاه حقوقی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: امروز اگر کسی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر کند به او معترض می شوند و یا تصور می کنند این فریضه برخلاف آزادی است و کسی مجاز به امر و نهی دیگری نیست و اگر کسی امر به معروف کرد به او معترض می شوند و دیگران بی تفاوت و نظاره گرمی شوند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: هرچند که انسان ها آزاد هستند اما در برخی اوقات اگر انسان ها در معرض خطر و تهدید قرار بگیرند، همانگونه که آتش نشانی هنگام حریق نیازی به اجازه ندارد و یا انسان در حال غرق شدن نیازی به اجازه نجات غریق نیست باید او را از خطری که تهدید می کند نجات داد و نیازی به اجازه نیست.

 

به گفته وی در زمینه ترک معروف و کسی که واجب الهی را ترک کرده و در معرض تهدید و خطر است باید او را از خطری که او را تهدید می کند نجات داد./1307/202/ب1

ارسال نظرات