۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۳۰۸۲۵۹
آیت‌الله مظاهری:

تجمل‌گرایی سبب به وجود آمدن اقتصاد ربوی در جامعه شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که قرض‌الحسنه اقتصاد سالم را به ارمغان می‌آورد، گفت: متأسفانه یکی از مسائلی که اقتصاد ربا را به وجود آورده تجمل‌گرایی است، تجمل‌گرایی یکی از مشکلات ما به شمار می رود اما فکری به حال آن نمی‌شود، اقتصاد کشور مریض و ناسالم است.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار شد، با اشاره به این که کار و تلاش سبب عزت انسان است، گفت: کار در پنج حیطه عبادی، فرهنگی، تولیدی، توزیعی و خدماتی تقسیم‌بندی می‌شود، انسان اگر می‌خواهد عزیز باشد باید به کار و تلاش بپردازد.

 

وی با بیان این که از لوازم عزیز بودن و شخصیت داشتن در میان مردم این است که انسان باید مواظب تقوای خود باشد، اظهار کرد: اگر کسی بخواهد متقی باشد باید تهذیب نفس کند و باید دانست که این تهذیب نفس در اثر کار و تلاش و کوشش به دست می‌آید، انسان با کار درخت فضیلت را غرس می‌کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: باید دانست که کار تنها به کار عبادی نیست، هر کاری که مفید و شایسته باشد، سبب می‌شود که انسان با شخصیت شود و مصداق «عملوا الصالحات» در قرآن قرار بگیرد،‌ ابتدا انسان باید ایمان بیاورد و سپس به کار و تلاش و کوشش و هر کاری که مفید باشد بپردازد.

 

وی با بیان این که یکی از اقسام کار، کار تولیدی است و در ادامه مباحث گذشته به بحث ربا رسیدیم، گفت: متأسفانه ربا اکنون در کشور ما مصیبتی بزرگ است و شاید ما مصیبتی بالاتر از این نداشته باشیم، همه ورشکستگی‌ها و بدبختی‌های اقتصادی در اثر ربا به وجود آمده است و در مقابل آن قرض‌الحسنه چه قدر زیبا و مفید است.

 

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: قرآن کریم درباره ربا بسیار داغ و شدید صحبت کرده است، در انتهای سوره بقره دو جمله درباره ربا پیدا می‌شود و در این جمله درباره خباثت ربا سخن گفته است، در این آیه گناه رباخواری را جنگ با خدا می‌داند و در قرآن غیر از این جایی را که این گونه سخت و غلیظ سخن گفته‌ باشد، نمی‌یابیم.

 

وی ادامه داد: در آیه دیگر می‌فرماید در روز قیامت رباخور در صف محشر می‌آید به نحوی که شکم او به اندازه‌ای بزرگ شده است که روی زمین کشیده می‌شود و او همچون انسان‌های دیوانه وارد صف محشر می‌شود، قرآن می‌فرماید مواظب رباخوری باش که مواظب باش که جامعه را فلج و اقتصاد را بیمار می‌کند.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که آن چیزی که اقتصاد سالم به ارمغان می‌آورد، رباخواری نبوده بلکه قرض‌الحسنه است، ادامه داد: متأسفانه یکی از مسائلی که در اقتصاد ربا را به وجود آورده تجمل‌گرایی است، تجمل‌گرایی یکی از مشکلات ما است اما فکری به حال آن نمی‌شود، اقتصاد ما مریض و ناسالم است.

 

وی خاطرنشان کرد: تجمل‌گرایی همان مصرف‌بازی است که در ازدواج‌ها در جامعه ما نیز دیده می‌شود، مصرف‌بازی و تجمل‌گرایی زندگی را نابود کرده است، گاه چیزی برای زندگی لازم است و گاه چیزی رفاهی و گاه چیزی تجمل و رفاهی است،‌ تجمل‌گرایی دامن ما را گرفته است./914/پ202/ج1

ارسال نظرات