۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۳۰۸۳۸۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

حوزه و دانشگاه دو بال تعالی اسلام و انقلاب هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو بال تعالی اسلام و انقلاب هستند، گفت: نظام اسلامی باید با بال های حوزه و دانشگاه بالنده شود.
حجت الاسلام يعقوبي امام جمعه بجنورد

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت سالگرد شهادت آیت الله شهید دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: شهید مفتح هم چهره ای مجاهد و هم روشن فکر بود که در هر دو بخش حوزه و دانشگاه صاحب نظر بود.

 

وی با بیان اینکه شهید مفتح عالمی جامع بین علوم قدیم و علوم جدید محسوب می شد، افزود: این شهید بزرگوار هم استاد دانشگاه و هم چهره ای حوزوی بود که با داشتن تخصص در هر دو بخش بین علوم قدیم و جدید ارتباط برقرار می کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه دو بال تعالی و توسعه اسلام و انقلاب هستند، خاطرنشان کرد: این دو نهاد باید زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را فراهم کرده و نظام اسلامی را بالنده کنند.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: در این راستا دانشگاه ها باید محل تعهد، تخصص و تجسس و حوزه ها نیز محل تولد و تربیت انسان های فرهیخته باشند تا جامعه اسلامی روز به روز بزرگ تر و مقتدرتر شود.

 

وی با بیان اینکه لازم است حوزویان و دانشگاهیان دست در دست هم داده و کشور را در زمینه های مختلف به پیش برند، خاطرنشان کرد: انقلاب و نظام اسلامی باید با استفاده از این دو بال علمی و دینی شکوفا شده و اوج گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه بیشتر مدیران کشور خروجی دانشگاه ها هستند، افزود: بر این اساس اگر دانشگاه ها با تعهد و تخصص همراه باشند و از طرف دیگر حوزه های علمیه نیز با تربیت انسان های متعهد و فرهیخته، نقش خود را به درستی ایفا کنند، بدون شک جامعه به عظمت و بالندگی می رسد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: باید تلاش شود تا مواضع علمی، سیاسی، اخلاقی و انقلابی دانشگاهیان و حوزویان بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و با تبادل اندیشه ها بین این دو نهاد مهم علمی و آموزشی، زمینه رشد و بالندگی کشور فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه هفته وحدت حوزه و دانشگاه فرصت مناسبی برای نزدیک تر شدن اندیشه های سیاسی، اخلاقی و اجتماعی دو نهاد حوزه و دانشگاه است، اظهار کرد: این دو نهاد باید در طول سال دست در دست یکدیگر داده و برای توسعه پایدار کشور و نظام اسلامی تلاش کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه دشمنان با استفاده از ابزارها و روش های مختلف سعی در جدایی بین حوزویان و دانشگاهیان دارند، گفت: نیروها و دست اندرکاران این دو نهاد می بایست با درک این توطئه و نیت دشمنان، ارتباط و تعامل با یکدیگر را افزایش دهند.

 

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی افزون بر 40 هزار دانشجوی دختر و پسر در 37 مرکز آموزش عالی و حدود هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان های هشت گانه این استان مشغول تحصیل علوم مختلف هستند.

 

شایان ذکر است، بیست و هفتم آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

 

آیت‌الله محمد مفتح از جمله افرادی بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از هم را با تمام وجود احساس کرده و در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داده بود، سخنرانی‌های این عالم بزرگ در مسجد دانشگاه تهران در ترغیب نسل روشنفکر و تحصیلکرده به اسلام اثر بسزایی داشت.

 

شهید آیت الله مفتح در روز بیست و هفتم آذر سال 1358، هنگام ورود به دانشکده الهیات،‌ توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد، این روز به مناسبت فعالیت و مجاهدت این شهید بزرگوار در راه تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است./9314/302/ب1

ارسال نظرات