تمام شعارها و دیدگاه ها مبنی بر تشکیل شورای رهبری برای تضعیف جایگاه رهبری است
حجت الاسلام محمدرضا حدادپور، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: رفتار و اعمال ما برگرفته از آن حالتی است که الهیون در منطق و فلسفه به آن «ملکه» میگویند و روایات زیادی در مورد آن وارد شده است، ضرب المثل مشهور از کوزه همان برون تراود که در اوست، در ارتباط با همین مسأله است، در واقع متناسب با فکر و نیت ما، اعمال و رفتار ما هم سنجیده میشود.
وی ادامه داد: امامان معصوم(ع) فرمودند: «تعجب میکنیم از کسی که مراقب غذای جسمش است اما در ارتباط با مسائلی که مربوط به فکر و غدای روح است توجه چندانی ندارند»، ما باید دقت کنیم که معرفت را چگونه کسب می کنیم و علم را از چه کسی می آموزیم و حرف های چه کسی بر ذهن ما تاثیر می گذارد، این یک قاعده است که اهمیت نظام تعلیم و تربیت را می رساند.
کارشناس مذهبی افزود: مهم ترین دغدغه ای که پیامبر(ص) در زندگی و در طول مدت رسالتشان داشتند دغدغه اصلاح فکر مردم بود، تا وقتی که طرز فکر انسان درست نشود یقیناً اعمال و رفتار او نیز اصلاح نخواهد شد، تا کسی از گناه تنفر پیدا نکند بر عملش تاثیر نمی گذارد، پیامبر اکرم(ص) به شیوه های مختلفی سعی می کردند تا با فکرها و باورهای غلط مردم مبارزه کنند.
حجت الاسلام حدادپور اظهار داشت: یکی از مهمترین دیدگاهها و افکار غلطی که پیامبر(ص) به شدت آن را نفی کردند و با آن مبارزه کردند «نظریه شورای رهبری» بود که چند نفر طی یک شورا بخواهند جامعه را اداره کنند، این نطریه، باز هم در آستانه مجلس خبرگان بین مردم و روشنفکران باب شده است، اما این تفکر شیعی نیست و با مبانی دینی ما ناسازگار است.
وی در ادامه گفت: یکی از دلایل این افراد برای مسئله شورای رهبری آیه «و امرهم شورا بینهم» است، در حالی که از ادامه همین آیه که فرموده «فاذا عزمت فتوکل علی الله» صرف نظر میکنند، در این آیه خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید «اگر می خواهی مشورت کنی اشکال ندارد اما تو تصمیم گیرنده نهایی هستی» پس این تفکر در قرآن جایگاهی ندارد.
استاد دانشگاه ابراز داشت: شورای رهبری هیچ گاه در سیره پیامبر(ص) و معصومین جاری نبوده است، ائمه اطهار(ع) فقط یک نفر را به عنوان تصمیم گیرنده نهایی در جامعه معرفی می کردند، در هیچ کدام از روایات مربوط به مسأله حاکمیت دینی و ولایت فقیه ضمیر جمع به کار نرفته است بلکه فقط ضمیر مفرد بکار رفته است، اجماع علمای شیعه در طول تاریخ و سیره ای که علمای فقید شیعه در طول تاریخ عملی کرده اند همیشه فقط یک فرد به عنوان علمدار شیعه مطرح بوده و حاکمیت کرده است.
حجتالاسلام حدادپور بیان داشت: یکی از مهم ترین دلایلی که سبب میشود برخی افراد مسأله شورای رهبری را مطرح کنند این است که چنین افرادی تجربه کار اجرایی ندارند، اگر در کار اجرایی تصمیم گیرنده واحد نباشد، هرج و مرج همه جا را فرا می گیرد، در هیچ نظام فکری یا غیر دینی و حتی در بلاد کفر و رژیم های دیگر غیر از نظام ما، هیچ کدام بر شورای تصمیم گیرنده توجه ندارند و بر فرد تصمیم گیرنده تاکید دارند، تمام شعارها و دیدگاه های مبنی بر تشکیل شورای رهبری یک مسئله سیاسی برای تضعیف جایگاه رهبری است.
اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، بَدان به حاکمیت می رسند
وی در ادامه تصریح کرد: از افکار غلط دیگری که پیامبر(ص) با آن مبارزه می کردند این بود که بعضی افراد به بهانه ظلم یا مرجعیت و یا حتی به بهانه تقوا جامعه را رها می کنند و نسبت به بدعت هایی که روز به روز در جامعه بیشتر میشود، بی تفاوت هستند، پیامبر(ص) فرمودند: «زمانی در امتم بدعت ظاهر می شود، بر عالم واجب است که علمش را در اختیار مردم قرار دهد و اگر کسی این کار را نکرد و خود را برای بدعت ستیزی آماده نکرد لعنت خدا بر او باد».
کارشناس مذهبی در پایان گفت: در این روایت جایگاه و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر مشخص میشود چرا که اگر در جامعهای امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، خداوند بَدان آن جامعه را بر مردم حاکم می کند، اگر این فریضه ترک شود اعتقادات و باورهای مردم با بدعتهای موجود در جامعه آمیخته میشود و تبعات آن گریبانگیر همه افراد جامعه خواهد شد./869/202/ب2