۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۳۰۸۴۶۷
استاد حوزه و دانشگاه:

وحدت حوزه و دانشگاه ضرورتی اجتناب ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با انتقاد از برداشت‌های سطحی از مسأله وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام عباس عباس‌زاده، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که برداشت‌های مختلفی از مسأله وحدت حوزه و دانشگاه صورت می گیرد، اظهار داشت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این است که این دو نهاد بتوانند برای ایجاد یک تمدن با شکوه دست به همکاری و تعامل بزنند.


وی تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از این جهت ضرورت دارد که مطالعه تکوینی خلقت بدون مطالعه قرآن، دید ناقصی به انسان می‌دهد و تکمیل شدن آن نیازمند گذشت زمان طولانی است. مطالعه متون مقدس و کتاب تکوین یعنی خلقت و طبیعت، می‌تواند سرعت حرکت علمی را افزایش داده و جهت گیری صحیحی را ارائه دهد.


این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که وحدت حوزه و دانشگاه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: شهید مفتح این مسأله را به درستی مطرح کرد؛ چرا که سال ها بود که دشمنان ایجاد تمدن اسلامی، بین این دو قشر مرجع و تاثیر گذار فاصله انداخته بودند؛ ضرورت این پیوند امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.


حجت الاسلام عباس‌زاده با انتقاد از برداشت‌های سطحی از مسأله وحدت حوزه و دانشگاه افزود: هدف از این ضرورت مهم این نیست که نخبگان حوزوی و دانشگاهی صرفا به هم احترام بگذارند بلکه می‌خواهیم از دستاوردهای یکدیگر در مطالعه نقلی، فلسفی، عرفانی و تجربی بهره مند شوند.


این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که وحدت حوزه و دانشگاه نباید تنها در حد شعار باقی بماند، گفت: انسان برای اینکه دچار بحران معرفتی نشود، باید همه ابزارهای معرفتی را به رسمیت بشناسد و از هر ابزاری صرفا در محدوده توانایی آن ابزار توقع داشته باشد.


وی ادامه داد: هر چند حوزه و دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در راستای وحدت قدم‌هایی برداشته‌اند اما متاسفانه با آنچه که لازم است اتفاق بیفتد، فاصله داریم. متأسفانه هر ساله شاهدیم که در روز وحدت حوزه و دانشگاه، صرفا به برگزاری نشست های صمیمی و مجلس انس اکتفا می شود.


حجت الاسلام عباس‌زاده با بیان این‌که باید وحدت حوزه و دانشگاه همواره در دستور کار قرار گیرد، افزود: دانشگاهیان خدا را در آینه طبیعت مشاهده می‌کنند و حوزویان، طبیعت را در آینه خدا، اما این دو باید در کنار هم قرار گیرند تا هر دو خدا و طبیعت را شفاف تر و بهتر ببینند.


مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در پایان با تأکید بر این‌که وحدت حوزه و دانشگاه تعالی‌بخش جامعه در تمامی عرصه‌ها است، تصریح کرد: اگر از شعارزدگی خارج شویم و در عمل اصول وحدت میان حوزه و دانشگاه را پیاده کنیم، آثار و برکات آن شامل همگان خواهد شد./935/302/ب2

ارسال نظرات