۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۳۰۸۹۸۶
رییس دانشگاه الزهرا:

شیوه درست هر کار، حکمت‌جویی در آن است

خبرگزاری رسا ـ خزعلی گفت: جوامع شرقی حکمت دارند و جوامع غربی علم و باید توجه داشت که حکمت شیوه درست هر کار است و علوم تنها ابزار رسیدن به هدف هستند.
انسيه خزعلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، انسیه خزعلی عصر دوشنبه در همایش منطقه‌ای کرسی‌های نظریه پردازی که در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: در جوامع شرقی حکمت‌های زیادی رواج دارد که کشورهای غربی آنها را شناسایی و استفاده می کنند اما خود ما از این موارد غافل هستیم.

 

وی ادامه داد: دانشمندان در تحقیق و نظریه پردازی های خود باید به صدق و مطابقت با واقع بودن موضوع، بی‌طرفی ارزشی و آزمون پذیری همگانی توجه داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه مسأله ارزش گذاری قبل و بعد از هر تحقیق باید وجود داشته باشد، افزود: برخی افراد معتقدند که باید به مسأله ارزش در تحقیق‌ها توجه ویژه‌ای داشت و از آن برای حل مشکلات جامعه استفاده کرد.

 

رییس دانشگاه الزهرا(س) تصریح کرد: در بسیاری از موارد با آزمایش در شرایط مشابه نتیجه مشابهی حاصل می‌شود اما در علوم انسانی به دلیل پیچیدگی و ظرفیت‌های خاص آن چنین چیزی امکان ندارد.

 

خزعلی بیان کرد: بومی و اسلامی سازی نظریات و پیوند علوم انسانی با جامعه نیز امر مهمی است که باید به آن توجه شود.

 

وی ادامه داد: جوامع شرقی حکمت دارند و جوامع غربی علم و باید توجه داشت که حکمت شیوه درست هر کار و علوم تنها ابزار رسیدن به هدف است.

 

وی تصریح کرد: هم اینک در آمریکا با الگوبرداری از سنت عفاف از جوامع اسلامی نهضت خویشتن داری جنسی در حال فعالیت است و 40 درصد مدارس این کشور را برای ترویج این موضوع در دست گرفته است.

 

رییس دانشگاه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در جامعه، ما نباید به طور صرف و کورکورانه از کشورهای غربی الگوبرداری کنیم.

 

خزعلی اظهار داشت: ما باید در جامعه خود از نظریه پردازی، نوآوری و تراوشات فکری عمیق حمایت کنیم.

 

وی گفت: با گسترش نقد دانشگاهی در جامعه، افراد به این باور می‌رسند که به نظریات آنان ارزش داده شده است و این امر موجب شکوفایی می‌شود./831/202/ب2

ارسال نظرات