۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۳۰۸۹۹۳
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن:

فضل خدا انقطاع و بریدگی ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: هیچگاه نمی توانید زمانی را پیدا کنید که همه ما مشمول فضل خدا نباشیم حتی در صلب پدر و رحم مادر و در حیات دنیا و حتی بعد از مرگ، فضل خدا انقطاع و بریدگی ندارد و مانند نوار پشت سرهم است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی‌فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و چهارمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) و در ادامه تفسیر و ترجمه آیات قبل و آیات 36 و37 آل عمران سوره مبارکه آل عمران، گفت:  این دو آیه نیز ادامه آیات قبلی است که ما در تاریخ ادیان دو عمران بودند یکی پدر حضرت موسی که به موسی بن عمران معروف است که این عمران آن عمران نیست بلکه این عمران  باجناق حضرت ذکریا است که از انبیاء بنی اسرائیل استو ذکریا پدر حضرت یحیی است که یحیی نیز انبیاء بوده است.

 

وی افزود: به دلیل این که اولاد دار نمی شد یحیی را از با دعا از خدا گرفت و حضرت عمران نیز این دو باجناق شانس شان اینگونه بود که اولاد دار نمی شدند، حُنّه همسر عمران از خدا طلب اولاد می کند و نذر می کند اولادی که به او می دهد اگر پسر باشد خادم کنیسه‹‹ کلیسای امروز›› وخادم عبادت کنندگان باشد.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: تصور حُنّه این بود که مولودی که خدا به او می دهد پسر خواهد اما بعد که وضع حمل کرد و حضرت مریم متولد شد حُنّه مادر حضرت مریم به خدا گفت، من نذر کرده بودم اگر پسر باشد اما دختر است، خداوند نیز به او گفت اطلاعات ما بیشتر از تو است شما هم اگر نمی گفتید ما آنچه را که خلق کرده ایم بر آن آگاه هستیم.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند می فرماید شما پسر خواستی اما دختر شد اما حواس شما باشد این دختر مثل آن پسری که شما خواستید نیست، این دختری است که دارای جا و جلال است، دختری است که پیامبر از او به دنیا می آید این مریم مادر پیامبراست و پسری که تو می خواستی با دختری که به دنیا آمده است بین شان خیلی فاصله است دارای مقام و جلال است.

 

واژه مریم نه عربی و نه فارسی است بلکه واژه عبری است

وی با اشاره به این که حُنّه همسر عمران به خدا می گوید من نام این دختر را مریم گذاشتم گفت: واژه مریم نه عربی و نه فارسی است بلکه واژه عبری است، در زبان عبری به خادم مسجد مریم می گویند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به این که مادر حضرت مریم به خدا می گوید، خدایا من دخترم را بیمه کردم که شما حافظ او باشید و او را و ذریه او را از شر شیطان حفاظت کنید گفت: خداوند نذری حُنّه مادر حضرت مریم را به بهترین وجه پذیرفت و به بهترین وجه پرورش داد.

 

به گفته وی، در کتب قصص قرآن برخی نوشتند رشد حضرت مریم فوق العاده بوده یعنی یک روز به اندازه یک سال رشد می کرده است و یک روز به اندازه یک ماه رشد می کرده است.

 

آیت الله نمازی گفت: قبل از تولد حضرت مریم پدر مریم عمران فوت کرد، حضرت مریم یتیم متولد شد و حضرت ذکریا باجناق عمران تکفل سرپرستی حضرت مریم را پذیرفت و بعد از این که حضرت مریم به بلوغ رسید، حضرت ذکریا برای او یک جایگاه ویژه ای در وسط مسجد برای عبادت او درست کرد.

 

وی افزود: هرگاه که ذکریا به مسجد می آمد و به محراب حضرت مریم سرکشی می کرد می دید حضرت مریم مشغول نماز عبادت است و طعامی نیز در کنار او گذاشته شده است، اوکه تعجب کرده بود از حضرت مریم سؤوال کرد چه کسی غذا را آورده است و از کجا آمده است، او جواب داد غذای زمینی نیست، غذای آسمانی است.

 

فضل خدا انقطاع و بریدگی ندارد و مانند نوار پشت سرهم است

نماینده ولی درکاشان گفت، خداوند هرآنچه را که می خواهد به بنده اش می دهد و در عطا کردن و بذل و بخشش خدا نیز فاکتوری و کارتی نیست، خدا خودش بزرگ است و عطای خدا نیز بزرگ است و هیچگاه قطع نمی شود و هیچگاه نمی توانید زمانی را پیدا کنید که همه  ما مشمول فضل خدا نباشیم حتی در صلب پدر و رحم مادر و در حیات دنیا و حتی بعد از مرگ، فضل خدا انقطاع و بریدگی ندارد و مانند نوار پشت سرهم است.

 

وی افزود: خدا دوستی عطا می کند، گاهی انسان دو انگشتی و گاهی سه انگشتی و گاهی پنج انگشتی چیزی را به کسی می دهد گاهی هم آنجایی که لطف دارد با تمام وجود عطیه و عطا می بخشد.

 

باید با کسی بست که عطایش قابل محاسبه نیست و خود را گرفتار مثقال و قیرات نکنیم

آیت الله نمازی گفت:  باید رفت و با کسی بست که عطایش قابل محاسبه نیست و ما خود را نباید گرفتار مثقال و قیرات کنیم  و چشم ما  نباید به دست دیگران باشد، بندگان خدا وقتی چیزی می دهند قطره چکانی می دهند اما خدا به اندازه بزرگی خودش عطا می کند و بستگی به آن دارد که ما چگونه خدا ببینیم و نگاه ما به خدا چگونه باشد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اگر ما خدا را کوچک ببینیم، عطیه خدا نیز کوچک خواهد بود اما اگر خدا را بزرگ ببینیم خدا نیز بزرگ عطا می کند.

 

وی افزود: در روایاتی که از اهل بیت رسیده است فرموده اند، زنان بهشت سید نساء الجنه چهار نفر خانم برجسته هستند یک ازآنها آسیه همسر فرعون است که فرعون مدعی خدایی بود و خدا را قبول نمی کرد و نهایتا دستور داد حضرت آسیه رامیخکوب کردند و به شهادت رسید.

 

فاطمه زهراسید نساء همه عوالم از آغاز حضرت آدم تا پایان عالم است

آیت الله نمازی گفت: دومین زن چهار گانه بهشت حضرت خدیجه(س) مادر فاطمه زهرا(س) و سومین مریم مادر حضرت عیسی و چهارمی زن چهارگانه بهشت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) است.

 

وی با اشاره به این که فرشتگان به مریم خطاب می کنند مریم خداوند تو را برگزید بر همه زنان گقت: بحثی بین محدثین است که مقام حضرت مریم بالاتر است و یا مقام صدیقه طاهره، چون به هردو می گویند سید نساء العالمین که در قرآن نیز آمده است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که در آیه بعدی است که منظور از عالمین، همه عالم نیست بلکه عالم معاصر خودش است، مانند کسی که در مسابقات بین المللی قهرمان جهان می شود این قهرمان در زمان خودش است نه بعد از خودش گفت: بنابراین حضرت مریم سیده نساء عصر خودش بوده است اما فاطمه زهرا(س) سید نساء همه عوالم از آغاز حضرت آدم تا پایان عالم است./1307/پ202/ج

 

 

ارسال نظرات