۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۳۰۹۰۸۵
عضو هیأت علمی مرکز علوم اسلامی و انسانی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی:

روابط گرم انسانی یکی از الزامات توسعه پایدار است

خبرگزاری رسا ـ حسینی با بیان این که روابط گرم انسانی یکی از الزامات توسعه پایدار است، گفت: هر موضوعی در جهان برای این که به خوبی اجرایی شود باید به الزمات آن توجه شود و با توجه به این که روابط گرم انسانی از الزامات توسعه پایدار است، دانشمندان به آن کمتر توجه می کنند و حال آن که در متون اسلامی توجه ویژه به این امر شده است.
روابط گرم انسانی یکی از الزامات توسعه پایدار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید محمد حسینی، عضو هیأت علمی مرکز علوم اسلامی و انسانی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی، امروز در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی به تبیین ارتباط بین روابط گرم انسانی با توسعه پایدار پرداخت.

 

وی با بیان این که روابط گرم انسانی یکی از الزامات توسعه پایدار است، اظهار کرد: هر موضوعی در جهان برای این که به خوبی اجرایی شود باید به الزامات آن توجه شود و با توجه به این که روابط گرم انسانی از الزامات توسعه پایدار است، دانشمندان به آن کمتر توجه می کنند و حال آن که در متون اسلامی توجه ویژه به این امر شده است.

 

حسینی با بیان این که ارزش ها در اقتصاد و معرفت اقتصادی مؤثر است، خاطرنشان کرد: قوانین اقتصاد شامل قوانین طبیعی است که آن چنان که باید باشد، است و ربطی به ذهنیت فرد ندارد و نیز قانون غیر طبیعی که تحت تأثیر ارزش ها است، بنابراین بحث روابط گرم انسانی در تحقق پدیده های اقتصادی از جمله اقتصادی مؤثر است.

 

تأثیر ارزش های انسانی در اقتصاد و توسعه پایدار

عضو هیأت علمی مرکز علوم اسلامی و انسانی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه به رویکردهای مختلف در توسعه پایدار اشاره و تصریح کرد: رفع نیازهای انسانی، رشد اقتصادی، توسعه انسانی و انسان گرایانه با تأکید بر افزایش قابلیت ها از جمله رویکردهایی است که در بحث توسعه پایدار مطرح می شود.

 

وی در ادامه به توجه اسلام به کرامت و عزت انسانی اشاره و خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) برای ما الگو هستند که در همه وجود باید مهربانی باشد و این مهربانی ها عنصرهای فراموش شده است که بشر در درون خود دارد و اگر باشد توسعه پایدار تحقق می یابد.

 

حسینی افزود: اگر جمهوری خواهان در برابر بحث گازهای گلخانه ای مخالفت کردند به خاطر  این است که در آن ها مهربانی نیست و تنها به تولید سلاح هسته ای و کشتن مردم توجه دارند زیرا برای تولید گاز گلخانه ای نیاز به خاموش کردن تولید سلاح هسته ای هستند.

 

عضو هیأت علمی مرکز علوم اسلامی و انسانی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که رفع مشکلات زیست محیطی با عنصر مهربانی تقویت می شود، گفت: نباید نگاه افراطی داشت که همه چیز با روابط گرم انسانی حل می شود اما با توجه به متون دینی روابط گرم انسانی آن را تقویت می کند.

 

توجه فقه، احادیث و احکام به روابط گرم انسانی

وی در ادامه به احادیثی که به اخلاق و عطوفت تأکید دارد، اشاره و خاطرنشان کرد: در قرآن در کنار پرستش خداوند، به احسان به دیگران توصیه شده است و امام علی(ع) نیز به عطوفت و مهربانی با دیگران تأکید دارند.

 

حسینی با اشاره به توجه فقه در روابط گرم انسانی، اظهار کرد: آسان گیری در معامله، فروش کالای مرغوب و نفی احتکار به نوعی بر محبت بین انسان ها دلالت دارد.

 


این استاد دانشگاه به توصیه های اسلام و احکام به محبت بین انسان ها اشاره و تصریح کرد: رسیدن به محرومان، ممنوعیت سوگند، ممنوعیت کم فروشی و نهی تبانی در بازار گرمی
از جمله مواردی است که  اسلام  انسان ها را به آن توصیه کرده است.

 

وی به عوامل مؤثر در تعمیق محبت و عواطف انسانی اشاره و اظهار کرد: خداگونه بودن رفتارها، تزکیه نفس، محبت و مهروزی به مردم و همدردی با دیگران موجب تعمیق محبت بین افراد می شود./1310/202/ب1

ارسال نظرات