۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۳۰۹۱۳۱
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

سرمایه گذاری در علم از راه‌های مقابله با نفوذ دشمن است

خبرگزاری رسا ـ وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه باید جامعه قدرتمندی داشته باشیم و روی پای خود بیاستیم، گفت: برای اینکه نفوذ بیگانه در کشور نباشد باید به بعد علمی توجه و در این مسیر هزینه و سرمایه گذاری شود.
محمد فرهادي، وزير علوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با موضوع «گفتگوی راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» که بعدازظهر امروز سه شنبه اول دی ماه در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد، با اشاره به واژه پیشرفت و توسعه پایدار خاطرنشان کرد: این واژه در جامعه به مفهوم جنبه های مادی شامل رفاه و امکانات بیشتر است.

 

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری، برنامه های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را از زمان شروع به کار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: تشکیل کارگروه ها که الگوی پیشرفت را در جامعه ارائه می دهد و سایر فعالیت های مرکز بی نظیر است، سابقه تمدن ایرانی اسلامی تأثیر مهمی درآینده پژوهی دارد، برای جامعه افق چشم انداز واحد مشخصی را معین می کند و در تحقق این افق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بی نهایت ایده آل و آرمانی عمل کرده است.

 

 

وی در ادامه صحبت های خود، پیشرفت را شامل عقلانیت، تفکر و معنوی دانست و افزود: مدل پیشرفت بر این اساس است که ابتدا باید مشکلات کشور را آسیب شناسی کرد و سپس راهکارهای ارائه داد، باید در حوزه های مختلف کار کرد، در عرصه علم و فناوری موضوع علم برای اداره جامعه و زندگی و پیشرفت مهم است همه چیز باید بر اساس دانایی، توانمندی، قدرت و نیز بر اساس علم است، نمی توان تنها به منابع کانی و مادی متکی شد، در حوزه آموزش عالی شامل علوم، تحقیقات و فناوری مطالعات جامعی انجام دادیم که چالش ها مشخص و دسته بندی شد و راهکارهای برای حل آن ارائه داده شد.

 

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با برشمردن برخی چالش ها، گفت: یکی از چالش ها این است که آموزش علمی کشور عرضه محور و بر اساس نیازهای کشور نیست، مراجع و مراکز متعددی برای برطرف کردن چالش ها داریم و ارتقای وضعیت علمی دانشجویان مدل مفهومی برای این سند است.

 

 

فرهادی با اشاره به مدل های مفهومی ارائه شده برای برطرف کردن چالش ها خاطرنشان، کرد: باید به اسناد بالا دستی توجه شود، نیروی مبلغ علم برای سعادت دنیوی و اخروی مهم است در این راستا باید پارک های علم و فناوری تشکیل شود این از مولفه های دست یابی به الگوی پیشرفت است.

 

 

وی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: باید گفتمان سازی در این زمینه انجام و از ظرفیت اساتید بیشتر بهره برد، در همایش های سالانه این شرایط وجود دارد اما بهتر است که این برنامه ها در دانشگاه ها به صورت پنلی از اساتید مطرح شود و این به روند پیشرفت کمک می کند، این فعالیت های می تواند از دانشکده های علوم انسانی آغاز شود.

 

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه پژوهش های انجام شده در بحث اصلاح الگوی مصرف دسته بندی و در عنوان پایان نامه، رساله مورد تحقیق قرار گیرد، گفت: باید اطلاعات را جمع بندی و در اختیار پژوهشگران قرار داد، اصلاح الگوی مصرف را نمی توان در کوتاه مدت انجام داد و باید افق را دید، پایه گذاری اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری انجام شد و باید این جریان ادامه یابد.

 

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این راستا باید بخش های کوچک را در قالب پروژه بزرگ پیاده و نمونه سازی کرد به عنوان مثال در زمینه شهر سالم در زمینه بهداشت سیستم بهداشتی اولیه بعد از انقلاب در سال 62 و 63 در ارومیه شروع و نمونه های آن در سراسر کشور اجرا شد.

 

 

فرهادی با ارائه گزارشی از روند رو به رشد وازرت علوم تحقیقات و فناوری از نظر کمی، گفت: کیفیت بحث اصلی و مهم برای ارتقای آموزش عالی کشور است در رابطه با کمیت رشد داشته ایم و بیش از 4 میلیون دانشجو داریم و برای سامان دهی آموزش علمی داشتن امکانات بسیار مهم است.

 

 

وی با اشاره به اهمیت رتبه بندی دانشگاه ها گفت: این رتبه بندی باید در سطح ملی کار شود، بحث رشد علمی مطرح است و در این زمینه کارهای زیر بنایی باید انجام شود و دانشگاه ها بر اساس نیاز و اهمیت در سطح کشوری، منطقه ای و محلی انجام شود، بحث زیر ساخت ها بسیار مهم است در این راستا سال آینده بنا است که بودجه بهتری برای فصل پژوهش و فناوری و توجه به زیر ساخت ها ارائه شود.

 

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت قطب های علمی تشکیل شده در کشور، گفت: باید در این راستا جهت گیری انجام شود و بتوان جوامع صنعتی و غیر صنعتی کار شود، با همه کارهای که انجام می شود پیوست های فرهنگی نیز مهم است دانشگاه رتبه بندی و مأموریت گرا شود به عنوان نمونه دانشگاهی که استعداد در کشاورزی دارد در آن حوزه و دانشگاهی که در زمینه هنر مستعد است در این زمینه فعالیت کند.

 

 

وی با اشاره به اهمیت مسأله آب در جهان خاطر نشان کرد: مدیریت منابع آب و حفظ منابع آب مهم است دانشگاه ها در این زمینه کار کنند چرا که یکی از بحران های اساسی در جهان که جنگ های آینده بر سر آن خواهد بود مسأله بحران آب است، آب مشکل اساسی دنیا است و جنگ های برای آب راه می افتد و این آینده پژوهی را باید در نظر گرفت.

 

 

فرهادی با تأکید بر اینکه باید جامعه قدرتمندی داشته باشیم و روی پای خود بیاستیم، گفت: برای اینکه نفوذ بیگانه در کشور نباشد باید به بعد علمی توجه و در این مسیر هزینه و سرمایه گذاری شود، علوم مختلف با هم مرتبط و علوم انسانی با سایر علوم مرتبط هستند.

 

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد علمی و پیشرفت علم در حوزه پزشکی گفت: در دهه های اخیر بیمارستان ها به قدری پیشرفت داشته است که تعویض اعضا و جوارح در آن انجام می شود.

 

 

در ادامه این نشست فرهادی در رابطه با بازنگری محتوای رشته های تحصیلی در دانشگاه ها، گفت: در بحث محتوا در رشته فنی و مهندسی بالای 90 درصد محتوای درس ها بازنگری شده است و دانشجویان می توانند فرصت مطالعاتی را در صنعت بگذراند و  در این زمینه فعالیت کنند، باید این 30 سال فراز و نشیب های تأسیس وزارت علوم تحلیل  شوذ و برای این نیاز به پیوست فرهنگی است.

 

 

فرهادی با ارائه آماری از وضعیت دانشگاه ها در خارج از کشور، گفت: در سال 2012 یک دانشگاه برتر در جهان داشتیم و این تعداد در سال 2015 به 8 عدد رسیده است، در رابطه با پیوند صنعت و دانشگاه فعالیت های مثبتی را انجام شده است و تعداد مراکز نوآوری در امور پژوهشی افزایش یافته است./818/202/ب1

ارسال نظرات