۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۳۰۹۱۳۸
پژوهشگر برتر صدا و سیما:

بررسی ویژگی‌های‌ هنر دینی وظیفه حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام یوسف زاده، بیان خصوصیات هنر دینی را از وظایف حوزه علمیه خواند و گفت: لازمه بیان خصوصیات هنر دینی، شناخت هرچه بهتر موضوع هنر از سوی علمای دین است و برای این هدف ابتدا باید هنر و رسانه را بشناسد و سپس از آنان استفاده کند.
حجت‌الاسلام غلامرضا يوسف زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامرضا یوسف زاده در نشست تخصصی بایسته‌های مطالعات نظری هنر و رسانه در حوزه‌های علمیه که عصر امروز در دبیرخانه هنرهای آسمانی برگزار شد، اظهار داشت: حوزه علمیه دو وظیفه اصلی دارد؛ یک وظیفه تبیین دین و وظیفه دیگر تبلیغ آن است.

 

پژوهشگر برتر صدا و سیما بیان کرد: حوزه موظف است تا پاسخگوی سؤالات متفاوت درباره مبانی دینی باشد؛ یکی از این سؤالات، سخن و موضع دین درباره هنر و رسانه است.

 

وی ادامه داد: فضلای حوزوی و علمای دین باید مشخص کنند که وظیفه و موضع حوزه علوم دینی درباره هنر، خوشنویسی، سینما و موسیقی چیست؟ چراکه غیر از ایشان، کسی توانایی پاسخگویی به این‌گونه سؤالات را ندارد.

 

حجت‌الاسلام یوسف زاده ابراز کرد: حوزه اشراف به مبانی دین دارد و نیز با جهان بینی دینی آشنا است؛ بنابراین فلاسفه یا متکلمین حوزه باید پاسخگوی موضع دین درباره هنر باشند.

 

وی با تأکید بر این‌که بیان خصوصیات هنر دینی از وظایف حوزه علمیه است، خاطرنشان کرد: لازمه بیان خصوصیات هنر دینی، شناخت هرچه بهتر موضوع هنر از سوی علمای دین است.

 

حجت‌الاسلام یوسف زاده افزود: اگر حوزه علمیه به وظیفه موضوع شناسی خود و بیان رابطه میان دین و هنر نپردازد، نهاد دیگری چنین دغدغه‌ای نخواهد داشت.

 

استاد مدعو دانشکده صدا و سیما قم خاطرنشان کرد:‌ اگر حوزه علمیه مؤظف به تبلیغ دین است، باید از ابزارهایی همچون رسانه استفاده کند؛ بنابراین ابتدا باید هنر و رسانه را بشناسد و سپس از آنان استفاده کند در غیر این صورت ممکن است نتیجه عکس بگیرد.

 

وی یادآور شد: تولید هنر دینی یکی از کارهایی است که باید در این عرصه انجام شود و کارهایی که بر اساس این نظریات هنر دینی تولید می شود نیز باید توسط حوزه انجام شود./997/پ202/ف2

ارسال نظرات