۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۰۹۱۴۲
امام جمعه اهل سنت خراسان شمالی:

علمای شیعه و سنی در برابر فاجعه نیجریه سکوت نکنند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اهل سنت خراسان شمالی از علمای شیعه و سنی کشورهای مختلف اسلامی خواست تا با موضع گیری شفاف در برابر فاجعه کشتار شیعیان نیجریه، مانع از تداوم این گونه مسلمان کشی ها شوند.

آخوند گلدي كمالي روحاني اهل سنت خراسان شمالي

آخوند گلدی کمالی، امام جمعه اهل سنت بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با محکوم کردن کشتار شیعیان نیجریه از سوی ارتش این کشور، اظهار کرد: این فاجعه قلب مسلمانان دنیا را درد آورده است.

 

وی با تأکید بر حساسیت و پیگیری مسلمانان نسبت به این گونه وقایع در کشورهای اسلامی، افزود: رسول گرامی اسلام فرموده اند مسلمانی که شب را به سحر برساند اما از حال برادر مسلمان خود خبر نداشته باشد هنوز اسلام نیاورده است به همین دلیل می بایست عموم مسلمین در برابر این فاجعه موضع گیری کنند.

 

عضو شورای فتاوی اهل سنت خراسان شمالی با اشاره به نقش مهم علما در این زمینه، خاطرنشان کرد: علمای شیعه و سنی جهان اسلام باید بیدار بوده و در برابر ظلم هایی که در کشورهای اسلامی از جمله در نیجریه بر مسلمانان روا می شود سکوت نکنند.

 

آخوند کمالی از علمای شیعه و سنی کشورهای مختلف اسلامی خواست تا با موضع گیری شفاف در برابر فاجعه کشتار شیعیان نیجریه، مانع از تداوم این گونه مسلمان کشی ها شوند.

 

وی با بیان اینکه مردم و علمای اهل سنت خراسان شمالی همپای برادران شیعه خود انزجار خویش را از عاملان جنایت نیجریه اعلام می کنند، اضافه کرد: متأسفانه در وضعیت فعلی اقدامی بیش از محکوم کردن این جنایت از ما بر نمی آید.

 

مدیر حوزه علمیه خادمیه اهل سنت امانلی بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی تصریح کرد: البته اگر روزی رهبر معظم انقلاب صلاح بدانند که با کفار مبارزه مستقیم بکنیم ما علمای اهل سنت و شیعه نخستین کسانی هستیم که لباس بسیجی بر تن کرده و به میدان نبرد می شتابیم.

 

گفتنی است، حدود 10 درصد از جمعیت 918 هزار نفری استان خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می‌دهند که در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان سکونت دارند.

 

شایان ذکر است، بیست و دوم آذرماه امسال ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله متعلق به شیعیان نیجریه و جنبش اسلامی و سپس حمله به منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر آن‌ها یورش برد که در این حملات نظامیان ارتش، صدها نفر از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند.

 

در پایان این حمله نیروهای ارتش نیجریه نهایتاً شیخ زکزاکی را مجروح و دستگیر کردند و او را به نقطه‌ای نامعلوم بردند. برخی شاهدان و همین‌طور دختر شیخ زکزاکی که در مشهد است، از زنده بودن رهبر شیعیان نیجریه خبر داده‌اند، اما هیچ‌کس اطلاع قطعی از وضعیت وی ندارد.

 

این اقدام دولت به بهانه تلاش شیعیان و به طور خاص، شیخ زکزاکی برای ترور فرمانده ارتش نیجریه صورت گرفت. این در حالی است که جنبش اسلامی به شدت این ادعای ارتش را رد کرده است.

 

شیعیان نیجریه پرجمعیت‌ترین گروه شیعی در قاره آفریقا هستند. نیجریه با جمعیتی نزدیک به 150 میلیون نفر از کشورهای پرجمعیت آفریقا محسوب می‌شود. نیمی از جمعیت این کشور مسیحی و نیمی سنی (اکثراً سنی مالکی) هستند. اما از سال 1980 میلادی و بیش‌تر از سال 1995 میلادی روند رو به رشد گرویدن مسلمانان سنی به مذهب شیعی در این کشور مشاهده شده. به گونه‌ای که تعداد شیعیان (که قبلاً یک یا دو میلیون نفر تصور می‌شد) در حال حاضر تا 10 میلیون نفر برآورد شده است.

 

رهبر شیعیان نیجریه، شیخ ابراهیم زکزاکی است که در مراسم عید فطر 2014، سه نفر از فرزندانش توسط دولت به شهادت رسیدند. وی با وجود این، در قبال این اقدام، طرفدارانش را دعوت به آرامش کرد. شیعیان نیجریه بیش از هر جای دیگر متأثر از ایران هستند و به صورت بارز تصاویر رهبران و مراجع تقلید شیعه ایرانی را در حسینیه‌ها و مساجد و مجالس خود نصب می‌کنند. ابراهیم زکزاکی نیز که به ایران علاقه بسیاری دارد و بارها به ایران سفر کرده (آخرین بار در ابتدای سال 1393 شمسی به قم و تهران) متأثر از افکار شیعیان ایرانی است.

 

زکزاکی که رهبر «جنبش اسلامی نیجریه» است، در رشته اقتصاد تحصیل کرده و در دهه‌های 80 و 90 میلادی، چندین بار به زندان افتاده است. گفته می‌شود در نتیجه فعالیت‌های زکزاکی، از دهه 1980 تا کنون، بین هشت تا 12 میلیون نیجریه‌ای، شیعه شده‌اند و این مسأله باعث حملات شدید برخی گروه‌های اسلامی افراطی به او شده است. وی هم‌چنین عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است./9314/302/ب1

ارسال نظرات