۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۳۰۹۱۴۷
استاد حوزه علمیه و دانشگاه:

فقدان آموزش مهم‌ترین عامل شیوع طلاق قانونی و عاطفی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: فقدان و یا کمبود آموزش مهارت های زندگی به فرزندان، مهم ترین عامل شیوع طلاق های قانونی و عاطفی در زندگی های امروزی است.
حجت الاسلام گيوي نهاوندي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام امرالله گیوی نهاوندی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، عصر امروز در همایش «زندگی شیرین بر مبنای سیره فاطمی» که با حضور طلاب و اساتید حوزه های علمیه خواهران خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد، با تشریح راهکارهای ایجاد تفاهم و همدلی در خانواده، اظهار کرد: دین مبین اسلام برای تمامی بخش ها و شرایط زندگی مشترک برنامه و طرح های سازنده دارد.

 

وی با بیان اینکه با وجود این متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این آموزه ها، خانواده های امروزی دچار مشکلات متعددی هستند، افزود: در حال حاضر طلاق بیشترین آسیب اجتماعی را به خانواده و جامعه وارد کرده و افزون بر این در بسیاری از خانواده ها نیز با وجود زندگی ظاهری، زن و شوهر از یکدیگر طلاق عاطفی گرفته و تنها در ظاهر با هم زندگی می کنند.

 

رییس سابق دانشگاه‌های علوم قرآنی کشور با اشاره به اینکه این موضوع بسیاری از فرزندان را از ازدواج گریزان کرده است، خاطرنشان کرد: رفتار والدین در خانواده باید به گونه ای باشد که فرزندان پس از رسیدن به سن بلوغ از ازدواج و تشکیل خانواده گریزان نباشند.

 

حجت الاسلام گیوی نهاوندی با اشاره به نتایج تحقیقات دانشگاه های معتبر دنیا درباره طلاق، اظهار کرد: دانشگاه های هاروارد، کالیفرنیا و براون به عنوان سه مرکز علمی معتبر در دنیا طی ٣٢ سال با بررسی موضوع طلاق به این نتیجه رسیده اند که طلاق امری مسری بوده و اگر کسی با خانواده طلاق ارتباط داشته باشد احتمالا سرایت طلاق به او نیز وجود دارد.

 

وی ادامه داد: بر اساس نتایج این تحقیقات اگر در یک خانواده طلاق صورت گیرد، خانواده هایی که با آنها ارتباط دارند، خطر طلاق در آنها به شدت افزایش می یابد.

 

این محقق و پژوهشگر حوزه خانواده اضافه کرد: همچنین بر اساس نتایج این تحقیقات، طلاق موضوعی موروثی نیز محسوب می شود به گونه ای که خطر طلاق از سوی فرزندان طلاق بیشتر از سایران است.

 

حجت الاسلام گیوی نهاوندی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی ما نیز امروز به شدت با آسیب طلاق دست به گریبان است، افزود: با توجه به ناهنجاری ها و تبعات گوناگون طلاق، باید مسؤولان و اندیشمندان جامعه ما در این زمینه فکر اصولی کنند تا جامعه بیش از این دچار آسیب نشود.

 

وی با بیان اینکه فقدان و یا کمبود آموزش مهارت های زندگی به فرزندان، مهم ترین عامل شیوع طلاق های قانونی و عاطفی در زندگی های امروزی است، تصریح کرد: متأسفانه ما فرزندان خود را بدون آموزش مهارت های زندگی به عقد هم در می آوریم به همین دلیل نیز آنها در مواجهه با نخستین مشکل، سر از دادگاه خانواده درمی آورند.

 

وی اضافه کرد: بر اساس آمار اکنون از هر پنج ازدواج در کشور یک مورد به طلاق منجر می شود و در حالی که در گذشته وقتی یک فرد طلاق می گرفت، انگشت نمای خاص و عام می شد اما متأسفانه امروز نه تنها قبح طلاق در جامعه از بین رفته بلکه در کلانشهرها جشن طلاق هم می گیرند.

 

این استاد حوزه علمیه در خاتمه با بیان اینکه یادگیری و اجرای مهارت های زندگی می تواند مانع از شیوع طلاق در جامعه شود، افزود: گذشت و مهربانی، احترام و محبت متقابل، ارتباط فردی و مؤثر، گوش دادن به سخنان طرف مقابل، مهارت مقابله با استرس، مدیریت هیجان و مهارت تصمیم گیری و تفکر خلاق برخی از مصادیق مهارت های زندگی محسوب می شوند./9314/202/ب1

ارسال نظرات