۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۳۰۹۱۹۷

معیارهای مجلس تراز انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ با شروع ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، فضای سیاسی کشور رنگ انتخابات به خود گرفت.
انتخابات

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، با شروع ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، فضای سیاسی کشور رنگ انتخابات به خود گرفت. انتخابات از دستاوردهای بسیار بزرگ و ارزشمند انقلاب اسلامی است و باید همگان تلاش نمایند این دستاورد گرانبها را پاس بدارند.

 

مردم با شرکت در انتخابات و انتخاب افراد صلاحیت‌دار واجد شرایط برای مسئولیت‌ها، در اداره کشور ایفای نقش می‌نمایند. در اصل ششم قانون اساسی تصریح شده که در جمهوری اسلامی، اداره کشور متکی به آرای عمومی است. براساس این اصل، تمامی مسئولان اداره کننده کشور، به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم، ‌با رأی مردم انتخاب می‌گردند، بنابراین انتخابات در جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

اهمیت و ارزش انتخابات در ایران، آن‌گاه بیشتر نمایان می‌شود که به آزاد بودن، رقابتی بودن، سالم بودن و عادلانه بودن انتخابات در چارچوب قانون و مقررات کشور توجه کنیم. برخلاف برخی از کشورهای دارای انتخابات نمایشی و فرمایشی مانند ایران قبل از انقلاب و برخی از کشورهای غربی که با شرکت یک اقلیت و آن هم تحت تأثیر پروپاگاندای انتخاباتی هدایت شده از سوی احزاب و صاحبان ثروت و سرمایه،‌افراد خاص وارد قدرت می‌شوند، ‌در ایران این رأی مردم است که نتیجه نهایی انتخابات را رقم می‌زند.

 

بنابراین توده‌های مردم باید انتخابات را جدی گرفته و هر فرد صاحب‌رأی، از حق رأی خود در راستای انجام تکلیف و وظیفه‌ای که دارد درست استفاده نماید. در منطق دینی، شرکت در انتخابات، هم حق است و هم وظیفه و تکلیفی است که بر دوش افراد مکلف قرار دارد. از این حق باید استفاده کرد و به تکلیف هم باید درست عمل نمود. در هفتم اسفندماه دو انتخابات مهم به صورت هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌گردد. انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این روز، بر اهمیت انتخابات 94 افزوده است. تمامی شواهد و قرائن، نشان می‌دهد که مجموعه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور فعال شده تا بر رأی انتخابات، آرایش جریان‌های سیاسی، میزان مشارکت مردم، ملاک‌ها و معیارهای انتخابات افراد برای هر یک از دو مجلس و در نهایت روی ترکیب منتخبین ملت تأثیر بگذارند.

 

نقش مثلث امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در فتنه 88 از یک طرف و نقش اپوزیسیون و تمامی جریان‌های ضد انقلابی در این فتنه از طرف دیگر، نشان می‌دهد که اجانب و دشمنان این ملت و انقلاب اسلامی، چگونه به انتخابات برای ضربه زدن به کشور، نظام و انقلاب، به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنند. بدیهی است که انتخابات فرصتی برای ملت ایران است نه دشمنان، و مسئولان و مردم باید با هوشمندی جلوی هر نوع سوءاستفاده دشمن از عرصه انتخابات را بگیرند. یکی از مهم‌ترین اقدامات مردم در ناکام گذاشتن دشمنان در مقطع فعلی و انتخابات پیش‌روی، تلاش هوشمندانه برای شکل‌گیری یک مجلس تراز انقلاب اسلامی است.

 

مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوا و ارکان سه‌گانه در ساختار حقوق اساسی ایران، نقشی بسیار مهم و اساسی در اداره کشور دارد. بر همین اساس حضرت امام خمینی (ره) مجلس را در رأس امور می‌دانستند و در هر انتخاباتی علاوه بر تأکید وجوب و ضرورت شرکت در انتخابات، بر دقت و انتخاب اصلح نیز تأکید می‌نمودند. بدون تردید شکل‌گیری یک مجلس تراز انقلاب اسلامی در مقطع کنونی، از یک طرف نقش مهمی در حل مشکلات کشور و اصلاح امور خواهد داشت و از طرف دیگر علاوه بر ناکام گذاشتن دشمنان برای رسیدن به خواسته‌های خود در صحنه انتخابات، به حرکت انقلاب اسلامی با توجه به تحولات منطقه و جهان سرعت می‌بخشد.

 

مجلسی در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود که با درک درست از شرایط و موقعیت جمهوری اسلامی در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، بتواند با کارآمدی بالا و اقدامات به‌هنگام در حوزه قانون‌گذاری، نظارت‌ها و اعمال صلاحیت‌هایش براساس قانون اساسی، به نیازهای ملت، کشور و انقلاب اسلامی پاسخی شایسته و بایسته دهد. شأن ملت انقلابی ایران هم، برخورداری از چنین مجلسی است؛ مجلسی که بتواند حافظ و تأمین‌کننده منافع ملی و در رأس آن امنیت ملی باشد، مجلسی که بتواند از استقلال و عزت ایرانیان دفاع نماید، مجلسی که بتواند در مقابل توطئه‌ها، دسیسه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان خارجی و فتنه‌های داخلی بایستد، مجلسی که بتواند حرکت انقلاب اسلامی در منطقه و جهان را پشتیبانی و بتواند از مشکلات کشور گره‌گشایی نماید.

 

بدیهی است که مجلس با مختصات فوق، زمانی شکل خواهد گرفت که تک‌تک نمایندگان راه یافته به مجلس از طریق انتخابات و با رأی مردم، خود در تراز انقلاب اسلامی باشند. بنابراین اگر نیاز امروز کشور، مجلس تراز انقلاب اسلامی است، مردم باید در ملاک‌ها و معیارهای انتخابات، بدون تأثیر‌پذیری از شعارهای رنگارنگ احزاب و گروه‌ها و تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای آنچه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد، دقت نموده و براساس ملاک‌های صحیح دست به انتخاب بزنند.

 

با کدام ملاک‌ها و معیارها، می‌توان افراد تراز انقلاب اسلامی را برای سپردن کرسی وکالت به آن در مجلس شورای اسلامی، مورد شناسایی قرار داد؟ به نظر می‌رسد ملاک‌های زیر برای دست زدن به چنین انتخابی مناسب باشد:

1 ـ خداباوری، دینداری و ولایتمداری در اعتقاد و رفتار

 2 ـ داشتن روحیه انقلابی، تفکر جهادی و راهبردی مبتنی بر نگاه آرمان‌گرایی واقع‌نگر

 3‌ـ داشتن تخصص، تجربه و تعهد برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب و حل مشکلات کشور

 4 ـ داشتن بصیرت نافذ و قدرت تشخیص نقشه‌ها و فتنه‌های دشمنان

 5 ـ داشتن روحیه استکبار‌ستیزی و شجاعت برای ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های مستکبرین و در رأس آنها امریکا‌

6 ـ از جنس مردم بودن، مردم باور بودن، مردم‌یاور بودن و داشتن روحیه خدمتگزاری

 7 ـ داشتن خط و مرزی روشن نسبت به انقلاب، امام، رهبری، دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی

 8 ـ اهل انصاف بودن و برخورداراز اخلاق اسلامی و تقوای فردی و جمعی

 9 ـ عدالت‌محور بودن و داشتن روحیه و انگیزه مبارزه با فساد، تبعیض و بی‌عدالتی 10 ـ وامدار نبودن به گروه‌ها و باندهای قدرت و ثروت.

به طور قطع ‌مجلس برخوردار از چنین نمایندگانی، مجلس‌ تراز انقلاب اسلامی خواهد بود./998/د102/ف2

 

منبع : روزنامه جوان 

ارسال نظرات