۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۳۰۹۲۰۶
استاد حوزه علمیه قزوین:

توجه بر مشترکات مهم‌‌ترین مسأله برای حفظ و تداوم وحدت و همدلی است

خبرگزاری رسا ـ ‌استاد حوزه علمیه قزوین با تاکید بر توجه به مشترکات میان شیعه و سنی در جهت حفظ وحدت، گفت: مهم‌ترین کار برای حفظ وحدت این است که شیعه و سنی بیشتر بر مشترکات خود توجه داشته باشند، زیرا اگر بنا را بر اختلاف گذاشتند وحدتی صورت نخواهد گرفت.
هفته وحدت

حجت‌الاسلام رسول نوروزی،‌ استاد حوزه علمیه قزوین،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به مکارم الاخلاق بودن پیامبر اکرم(ص) گفت:‌ قرآن کریم به اخلاق کریمه به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز پیامبر اکرم(ص) اشاره کرده و این بیانگر جایگاه ویژه اخلاق در صفات پیامبر اکرم(ص) است.

 

این استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه به الگو بودن پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و  بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) به عنوان یک فرد کامل، الگویی مناسب برای سوق دادن انسان به سمت کمالات است، بنابراین ما باید خود را به سمت این خلقیات سوق دهیم، اگر جامعه این کار را انجام دهد سجایای اخلاقی پیامبر اکرم(ص) نهادینه خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که زمینه سازی، لازمه قرار گرفتن در مسیر پیامبر اکرم(ص) است، ابراز داشت: در بخش عملی اخلاق به میزانی که فرد زمینه‌های اخلاق  را در خود آماده کرده باشد می‌تواند به سمت سجایای اخلاقی برود و در مسیر پیامبر اکرم(ص) قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام نوروزی سپس به نقش و وظیفه حوزه علمیه و مبلغان دینی در شناسایی و نهادینه کردن ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اکرم(ص) در جامعه اشاره کرد و گفت: نقش اولیه و اساسی ‌طلاب و مبلغان دینی که به سربازان اهل بیت(ع) معروف هستند، آگاهی دادن به مردم است،‌ در واقع لازم است آنان خود از ویژگی‌های اخلاقی اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) آگاه باشند و به مردم نیز برسانند.

 

وی ادامه داد:‌ میزان موفق شدن طلاب و مبلغان به شرایط خود مبلغ بستگی دارد، از آنجایی که رفتار تأثیرگذارتر از گفتار است، عامل بودن به اخلاق راه موفقیت در تبلیغ است، علمای ربانی نیز به همین علت موفقیت زیادی در کار خود داشتند.

 

این استاد حوزه علمیه قزوین به چگونگی ارتباط با دشمنان و دوستان با پیروی از شیوه پیامبر اکرم(ص)، بیان داشت:‌ برخورد با دوست و دشمن باید دارای مبنا باشد،‌ در رابطه با دوستان، داشتن مهر و محبت، ‌تواضع و فروتنی ملاک است و در رابطه با دشمن نیز برخورداری از اقتدار و ابهت که این نوع برخورد در قرآن نیز مطرح شده است.

 

وی با تأکید بر توجه به مشترکات میان شیعه و سنی در جهت حفظ وحدت، بیان کرد: مهم‌ترین کار برای حفظ وحدت این است که شیعه و سنی بیشتر بر مشترکات خود توجه داشته باشند، زیرا اگر بنا را بر اختلاف گذاشتند، وحدتی صورت نخواهد گرفت.

 

حجت‌الاسلام نوروزی در پایان گفت‌و‌گو با مستندات را راه‌حل تفاهم در اختلافات دانست و گفت: برای حفظ وحدت باید بنا را بر مشترکات گذاشت و پس از آن اختلافات را با استفاده از مستندات و گفت‌و‌گو در فضایی علمی حل کرد و از افراط و تفریط و بی‌احترامی به مقدسات یکدیگر دوری کرد./955/302/ب2

ارسال نظرات