۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۳۰۹۳۴۹
به همت مدرسه علمیه حضرت زینب مشهد؛

نشست تخصصی «برتری اسلام در مقایسه بین اسلام و مسیحیت» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به همت مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد، نشست تخصصی «برتری اسلام در مقایسه بین اسلام و مسیحیت» در محل بنیاد پزوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد.
نشست « برتري اسلام در مقايسه بين اسلام و مسيحيت» نشست تخصصی «برتری اسلام در مقایسه بین اسلام و مسیحیت» برگزار شد نشست تخصصی «برتری اسلام در مقایسه بین اسلام و مسیحیت» برگزار شد نشست تخصصی «برتری اسلام در مقایسه بین اسلام و مسیحیت» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا علی عزیزی، استاد حوزه علمیه مشهد، امروز در نشست «برتری اسلام در مقایسه بین اسلام و مسیحیت» که به همت مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد در محل بنیاد پزوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی و تحلیل ویژگی ها و خصوصیات دین اسلام پرداخت.

 

وی به معنای لغوی و اصطلاحی دین اشاره کرد و افزود: ما واژه «دَین» را داریم که جمع دیون و به معنی قرض است و همچنین واژه «دِین» را داریم که به معنای اطاعت، جزا و ... می باشد. دین از نگاه معارف اسلامی نیز دارای تعاریف متعدد است که به طور نمونه آیت الله جوادی، می فرمایند:« دین مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتی است که برای اداره جامعه انسانی و پرورش انسان ها باشد.». 

 

این استاد حوزه علمیه مشهد گفت: دین حق عبارت است از عقیده و تفکری که دستورات عملی آن سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین کند و اسلام به آئین حضرت محمد(ص) گفته می شود و یپروان آن را مسلمان گویند.

 

ویژگی ها و شاخصه های دین حق
وی گفت: دین حق دینی است که امکانات مورد نیاز انسان را در مسیر حرکت به سوی کمال مادی و معنوی تأمین کند.

 

حجت الاسلام عزیزی به ویژگی ها و شاخصه های دین حق اشاره کرد و افزود: دین حق اصول فکری دارد که اولا قابل اثبات هستند و ثانیا نیاز فکری انسان را در همه دوران زندگی تأمین می کنند تا انسان در طول زندگی خویش بتواند آن ها را بشناسد و در مسیر آن ها حرکت کند، خداوند متعال در قرآن می فرماید:« إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ، به یقین، خداوند پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستید. این راهى راست و درست است.».

 

این کارشناس علوم قرآنی به دومین ویژگی دین حق اشاره و اظهار کرد: دین حق باید دستورالعمل های اجرایی سعادتبخش برای زندگی انسان ارائه کند که در هیچ زمانی انسان سرگردان و حیران نشود؛ پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:« الایمان عقد بالقلب، و نطق باللسان، و عمل بالارکان، ایمان معتقد بودن به قلب است، و اقرار کردن به زبان، و عمل کردن به ارکان (اعضای بدن) است.».

 

دین حق، فراگیر و کامل است
مسؤول سابق اداره پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان این که دین حق، دینی است که امنیت و آرامش تمام موجودات در پی انجام آن دستورات حفظ شود، افزود: حضرت مهدی(عج) می فرمایند:« إنّی أمانٌ لأِهلِ الأرضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لأِهلِ السَّماءِ، من مایه امان اهل زمینم؛ چنان که ستارگان مایه امان اهل آسمانند .».

 

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر خراسان رضوی بیان این که فراگیر و کامل بودن از دیگر ویژگی های دین حق است، ابراز کرد: دین حق باید فراگیر باشد، بدین معنا که در زمان، مکان و مخاطب خاص محدود نباشد، یعنی موقت و زمان دار نباشد که بعد از مدتی تاریخ مصرقش تمام شود یا اختصاص به منطقه ای خاص یا کشور خاص یا نژاد و قومیتی ویژه نباشد.

 

مسؤول ستاد مردمی مهدویت خراسان رضوی به نسبت اسلام با دیگر ادیان از جمله مسیحیت اشاره کرد و گفت: تمام ادیان قبل از اسلام هر پیامبری که از دنیا می رفت خبر می داد بعد از من یک پیامبری با این خصوصیات خواهد آمد، لذا پیروان آن پیامبر منتظر آمدن پیامبر بعدی بودند.

 

دین اسلام، تکامل یافته مسیحیت است
وی افزود: در آئین حضرت موسی(ع) خبر آمدن حضرت عیسی بیان شده  و یهود منتظر آمدن حضرت عیسی هستند و در انجیل حضرت عیسی، خبر آمدن پیامبر اسلام آمده و مسیحیت منتظر آمدن پیامبر اسلام هستند ولی در اسلام از پیامبرش به عنوان خانم پیامبران یاد شده و به عنوان آخرین پیامبر نام برده است و حضرت محمد(ص) خاتم النبیین است؛ در حقیقت، اسلام دین تکامل یافته مسیحیت است، همچنانکه مسیحیت تکامل یافته یهود است.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد به ضروت شناخت دین پرداخت و گفت: عقل حکم می کند و اسلام هم فرموده شما باید انتخاب برتر داشته باشید آن جا که در سوره زمر خداوند متعال می فرماید« الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ، همان‏هایى که به سخن گوش فرا مى‏دهند و بهترین آن را پیروى مى‏کنند. اینانند که خدایشان هدایت کرده و هم اینانند خردمندان.».

 

دلایل برتری دین اسلام بر مسیحیت
حجت الاسلام عزیزی بر دلایل برتری دین اسلام بر مسیحیت اشاره کرد و افزود: از آنجا که اسلام تکامل یافته مسیحیت حقیقی است پس طبیعتا اسلام دارای ویژگی های است که در مسیحیت نیست؛ اسلام آخرین دین است در صورتی که مسیحیت چنین نیست؛ خداوند متعال  در آیه 40 سوره احزاب می فرماید:« مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَلَکِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ وَکَانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا، محمد (ص) پدر هیچ یک از مردان شما نیست، و لیکن فرستاده‏ى خدا و خاتم پیامبران است، و خدا به هر چیزى داناست.».

 

این کارشناس علوم قرآنی با خاطرنشان کردن این که اسلام کامل است اما مسیحیت خیر، اظهار کرد: اسلام دین دائمی است اما مسیحیت موقتی و زمان دارا است.

 

مسؤول سابق اداره پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: قرآن به عنوان کتاب الهی تحریف نشده و تضمین شده است و در حالی که انجیل به عنوان کتاب مسیحیت تحریف شده و تضمینی هم ندارد، خداوند متعال در قرآن می فرماید:« إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ، بى‏تردید ما خود این قرآن را نازل کردیم و قطعا ما خود نگهدار آنیم.».

 

دین اسلام، دین دعوت و مخالف جنگ است
دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر خراسان رضوی با تأکید بر این که اسلام با جنگ و خونریزی مخالف و دین دعوت است، ابراز کرد: هیج کدام از انبیای الهی، یکدیگر را نفی نکردند و هیچ کدام آغازگر جنگ نبوده و نخواهند بود؛ چرا که بنای هیچ پیامبری بر جنگ نبوده است و در طول تاریخ اگر جنگی بین انبیا و طرف مقابل رخ داده است، همیشه طرف مقابل آغازگر جنگ بوده است و باید این نکته را متذکر شد که این مهم حتی در زمان ظهور ولی عصر(عج) نیز صدق می‌کند.

 

مسؤول ستاد مردمی مهدویت خراسان رضوی در پاسخ شبهه ای که مطرح می کند اسلام مخالف با شادی و لذت است، گفت: متأسفانه ما دین را بد معرفی کردیم، ما باید بین عزاداری و شادی تعادل برقرار کنیم؛ از این رو همان گونه که دهه سوگواری و عزاداری داریم، باید دهه شادی نیز داشته باشیم.

 

وی ابراز کرد: امام رضا(ع) در مورد واقعه غدیر می فرمایند:«لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ بِحَقِیقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَةُ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ لَوْ لَا أَنِّی أَکْرَهُ التَّطْوِیلَ لَذَکَرْتُ مِنْ فَضْلِ هَذَا الْیَوْمِ، به خدا قسم! اگر مردم فضیلت این روز (غدیر) را واقعاً می شناختند، هر روز ملائکه با آنها ده نوبت مصافحه می کردند.».

 

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که جریان مباهله از سندهای بزرگ مکتب شیعه است، گفت: در اسلام دو سند هویت قرآنی و تاریخی وجود دارد؛ جریان مباهله و جریان غدیر و متأسفانه مباهله کمرنگ مطرح شده است.

 

حجت الاسلام عزیزی در پایان به غربت و مظلومیت امام زمان(عج) اشاره کرد و افزود: شهادت امام حسن عسگری(ع)، آغاز غربت امام زمان(عج) است و باید بر این نکته دقت کرد که امام حسین(ع)، حضرت زینبی داشتند که سرپرستی و حفظ بچه ها راه به عهده بگیرد، امام حضرت ولی عصر(عج) زینبی ندارند و ما باید برای امام زمان(عج) زینبی کنیم./1309/202/ب2

ارسال نظرات