۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۳۰۹۳۵۶
با چند روز تأخیر؛

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در حوزه علمیه زنجان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم گرامیداشت هفته پژوهش همراه با تقدیر از طلاب برتر در امر پژوهش و تحقیق با چند روز تأخیر امروز در مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان برگزار شد.
پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام اصغر آقایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزوی، روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، در جمع طلاب مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان، با اشاره به ملزومات طلبگی گفت: مسأله ای که طلبه ها باید در جمع خود نسبت به آن توجه داشته باشند، بحث خود طلبگی است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به این صورت که طلبه ها توجه داشته باشند که چگونه باید در این مسیر قرار گرفته و چگونه پله های ترقی آن را طی کنند همچنین چگونه باید طالب علم بوده و به همه اعتقادات خود جامه عمل بپوشانیم.

 

این استاد دانشگاه در ادامه با طرح سؤالاتی نسبت به ورود برخی از طلاب به همه علوم انتقاد کرد و اظهار داشت: باید متوجه باشیم که سراغ چه علم هایی برویم و این که آیا اصلا نیاز است که طلاب در همه علوم به صورت تخصصی وارد شوند؟ چرا که بعضا طلابی را مشاهده می کنیم که در علوم کامپیوتر چنان متخصص شده اند که حتی از مهندس کامپیوتر هم بالاترند اما از ابتدائی ترین مطالب طلبگی بیگانه اند.

 

وی در ادامه افزود: اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که ابزرهای رسیدن به اهداف خود را تعیین نموده و سپس در مرحله بعدی شروع تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود کنیم و در آخر نیز به آنها جامه عمل بپوشانیم که البته برای رسیدن به این جا نیز باید طلاب نزدیک به 7 یا 8 سال از دروس حوزه را گذارنده باشند.

 

حجت الاسلام آقایی در ادامه با اشاره به آگاهی از جایگاه طلبگی در بین طلاب تصریح کرد: ما برای آن که بتوانیم به اهداف خود نزدیک تر شویم، اولا باید جایگاه طلبگی خود را شناخته و به صورت واقعی درک کنیم که طلبه بودن و واقع شدن در مسیر علم با طرق و راه های دیگر متفاوت است به گونه ای که قرآن کریم نیز این واقعیت را با استفهام انکاری در مورد عالم و جاهل مطرح کرده است.

 

این پژوهشگر حوزوی در ادامه با اشاره به ضرورت تبلیغ دین از سوی طلاب تأکید کرد: طله ای که چندین سال به علم آموزی مشغول بوده باید علم خود را در جامعه نشر داده و آن را تبدیل به گندآبی نکند که هیچ کس و حتی خودش نیز از آن منتفع نمی شود که در این صورت به قول شهید آوینی چیزی بیش از حفظ کردن چندین کلمه و مفهوم نیست.

 

وی در پایان با بیان این که پژوهش های شما دلیلی بر قضاوت شخصیت شما است افزود: وقتی شما نوشته ای را به جامعه ارائه می دهید، باید توجه داشته باشید که فردا شما را با آن قضاوت کرده و مورد بررسی قرار می دهند؛ پس توجه داشته باشید که اگر پژوهش و تحقیق شما خوب باشد، هم خودتان از آن لذت برده و هم دیگران از آن استفاده خواهند کرد.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم دو نفر از طلاب به ارائه مقالات خود پرداخته و سپس از برترین های مقاله نویسی و پژوهش مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد. /949/202/ب2

ارسال نظرات