۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۳۰۹۵۰۵
خبرگان بصیر(37)

از نگاه بسیاری از فقها مشروعیت شورای رهبری منتفی و مردود است/ شورای نگهبان با کسی تعارف ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با اشاره به مطرح کردن مسأله شورای رهبری از سوی عده ای، گفت: نظر قانون اساسی کاملا روشن بوده و مسأله شورایی در آن مطرح نیست بلکه قائم به فرد است، حتی در نگاه بسیاری از فقها مشروعیت شورا و این که شورا بخواهد ولایت داشته باشد منتفی و مردود است.
آيت الله کازروني

حجت الاسلام والمسلمین محسن کازرونی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام اسلامی پرداخت و گفت: سنگین ترین و اساسی ترین مسؤولیت بر دوش مجلس خبرگان است.


وی افزود: بر اساس وظیفه ای که قانون اساسی بر دوش مجلس خبرگان گذاشته است در صورت خلأ رهبری، مجلس خبرگان باید رهبر را معرفی کند؛ در ادبیات دینی نقش رهبر از نظر اجتماعی و شرعی بسیار مهم عنوان شده است؛ ما معتقد هستیم که بدون ولی فقیه هیچ نوع مشروعیتی بر نظام حاکم نیست.


عضو هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که تمامی مشروعیت های نظام از مبدأ ولی فقیه نشأت می گیرد، اظهار داشت: حضرت امام(ره) می فرمودند رییس جمهوری که تنفیذ ولی فقیه را نگیرد می تواند طاغوت باشد و هیچ گونه مشروعیتی ندارد.


وی ادامه داد: وظیفه اصلی خبرگان تعیین رهبری به شمار می رود که به یک معناکل مشروعیت نظام منوط به انتخاب مجلس خبرگان است، وظیفه دوم خبرگان تشخیص بقای اوصاف لازم در رهبری است؛ هر اندازه مسأله رهبری از عظمت و بزرگی برخوردار است مجلس خبرگان که نزدیک ترین پیوند را با ولایت فقیه دارد نیز از جایگاه بسار اثرگذار، مهم و رفیع برخوردار است.


عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به خیز افراد زاویه دار با ولایت برای ورود به مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: این که دشمن بتواند از منفعت هایی استفاده کند و به عبارت مقام معظم رهبری نفوذ داشته باشد جای تردید نیست.


وی عنوان کرد: هیچ زمانی نباید تصور کرد دشمنی که با اساس انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی مخالف است و سر تضاد دارد از منفذی برای نفوذ استفاده نکند، یکی از منفذها می تواند خبرگان باشد اما نفوذ دشمن به مجلس خبرگان به دو جهت سخت و حتی محال به نظر می رسد.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حضور شورای نگهبان فیلتری بسیار قوی و سنگی آهنین در برابر نفوذ دشمن است، شورای نگهبان با کسی تعارف ندارد و تا کنون نیز این گونه بوده است؛ این شورا صلاحیت ها و شرایط لازم را بررسی می کند.


وی اضافه کرد: برای داوطلبی خبرگان مسأله اجتهاد، اخلاق و عدم اشتهار به سوء پیشینه مطرح است، بودن شورای نگهبان به عنوان یک فیلتر مطمئن می تواند نفوذ دشمن را از بین ببرد؛ شورای نگهبان نظارت دارد و بررسی می کند که اگر داوطلب دارای مقام علمی نباشد رد می شود یا حتی اگر دارای مقام علمی باشد اما مسائل دیگر وجود داشته باشد شورای نگهبان برخورد می کند.


حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با بیان این که اگر اتفاقی هم رخ دهد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که در طول سالیان دراز داشتند بسیار راهگشا خواهد بود، گفت: بهترین شعل برای مؤمنان و کسانی که نظام را قبول دارند و پای صندوق های رأی حاضر هستند فرمایشات رهبری به شمار می رود.


وی افزود: اگر مردم این مشعل را در دست داشته باشند و با وجود فیلتر شورای نگهبان جای نگرانی وجود نخواهد داشت، البته هوشیاری و بصیرت مردم امری بسیار مهم و لازم است.


عضو هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به مطرح کردن مسأله شورای رهبری از سوی عده ای، اظهار داشت: نظر قانون اساسی کاملا روشن بوده و مسأله شورایی در آن مطرح نیست بلکه قائم به فرد است، حتی در نگاه بسیاری از فقها مشروعیت شورا و این که شورا بخواهد ولایت داشته باشد منتفی و مردود است.


وی ادامه داد: از نظر قانونی نیز چیز به نام شورای رهبری نداریم، این که برخی مسأله شورای رهبری را مطرح می کنند خلاف قانون اساسی است؛ بنده از کسانی که این بحث ها را مطرح می کنند تعجب می کنم، وقتی که قانون صراحت دارد و آثار رهبریت مقام معظم رهبری یا قبل از ایشان حضرت امام(ره) مشاهده می شود مسائلی نبود که به شورا بستگی داشته و شورا در آن نقشی داشته باشد؛ این مسائل رفتارها و ویژگی هایی است که فرد رهبر دارد.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که این فرد است که سبب اقتدار شده، می تواند فصل الخطاب باشند و مخاصمات را از بین برده و تکیه گاهی باشد، ابراز داشت: شورا چنین خاصیت هایی را ندارد، مطرح کردن اینگونه مسائل بی فایده و بی ثمر بوده و می تواند انحرافی باشد.


وی عنوان کرد: طرح چنین مسائلی اذهان مردم و جامعه را مشغول کرده و دچار نگرانی و دغدغه می کند، این گونه کارها خطا بوده و به یقین ره به جایی نخواهد برد، نخستین قدم برای کسانی که می خواهند در مجلس خبرگان رهبری یا هر جایی دیگر خدمت کنند این است که قانون حرف اول را بزند و قانون بیان کرده که رهبری به صورت فردی است./1323/ت302/ج

ارسال نظرات