۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۳۱۰۳۲۱
رییس بنیاد مهدی موعود اصفهان:

تقرب به پیامبر یکی از آرمان های زندگی اولیای خدا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نیلی پور گفت: یکی ازاهداف خلقت انسان، تقرب به خدا و تقرب به انسان کامل است، که در برخی عبارات از آن به عنوان میزان نیز یاد شده است.
حجت الاسلام نيلي پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور رییس بنیاد مهدی موعود صبح امروز با حضور در بین کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر این که در قسمتی از زیارت حضرت علی(ع) آمده است «السلام علیک یا میزان الأعمال»، گفت: این مطلب بیانگر این است که معصومین(ع) برای ما میزان هستند، میزان در حد تکامل، سیرتکامل، سرعت تکامل و برای سبک زندگی برای نوع رفتار و اندیشه ما هستند.

 

وی با بیان راه های تقرب تصریح کرد: یکی از ابزارهای تقرب عبادت است، خداوند در آیه 56 سوره ذاریات می فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ و َالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» که بیانگر این است که کمیت عبادت و کیفیت عبادت کمک بسیاری به تقرب به سوی خدا دارد.

 

حجت الاسلام نیلی پور در ادامه با بیان این که راه دیگر تقرب، تقرب صفاتی است، افزود: معصوم(ع) می فرماید: «تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّه» به اخلاق و صفات الهی متخلق شوید، که پیامبر اسلام(ص) نمونه بارز آن است و در زیارت عاشورا این نکته را مسألت داریم «اللهم انی اتقرب الی الله والی رسوله».

 

رییس بنیاد مهدی موعود تقرب به رسول خدا را یکی از آرمان های زندگی اولیای خداست دانست و افزود: سعی آن ها بر این است که فاصله شان را با رسول اعظم(ص) کمتر کنند، که مهم ترین راه تقرب، تقرب صفاتی است که طبق قاعده السنخیه علت الانضمام هم بدان اشاره دارد، یعنی از این طریق می توان اتصال و ارتباط روحی و قلبی بین انسان و پیامبر اسلام(ص) ایجاد می شود.

 

وی افزود: اویس قرنی هر چند همجواری و زیارتی با پیامبر اسلام(ص) نداشت اما به مقام دائم الزیارتی پیامبر(ص) رسید و حتی پیامبر(ص) هم مشتاق زیارت وی شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در قرآن کریم حدود 400 صفت و لقب برای پیامبر اکرم(ص) ذکر شده است، اذعان داشت: ما وظیفه داریم که این صفات را بشناسیم و تلاش کنیم به آن صفات برسیم و با رسیدن به این صفات پیوند ما را با آن حضرت مستحکم می کند.

 

وی در ادامه یکی از صفات پیامبر(ص) که در قرآن به آن اشاره شده است را قائم بودن معرفی کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم در دو سوره «مزمل» و «مدثر» به این صفت و موضوع آن اشاره دارد.

 

حجت الاسلام نیلی پور با بیان این که در دو آیه ابتدایی سوره مزمل می خوانیم «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا» ای جامه به خود پیچیده، شب را، جز کمی، بپاخیز! تأکید کرد: کسی که می خواهد باطن اش با روح رسول الله(ص) پیوند پیدا کند باید برای قیام فی اللیل برنامه داشته باشد، که یکی ازصفات بارز یاران حضرت حجت (که از صفات بارز ایشان قائم است) شب زنده داری است، «لاینامون اللیل».

 

رییس بنیاد مهدی موعود ادامه داد: این صفتی است که حضرت امیرمؤمنان(ع) درخطبه متقین نیز بدان اشاره می کنن و از سفارشات مرحوم آیت الله قاضی(ره) به علامه طباطبائی(ره) نیز همین است که اگر خیر دنیا و آخرت می خواهی نماز شب، نمازشب، نمازشب.

 

وی نوع دیگر قیام رسول الله(ص) را قیام اجتماعی معرفی کرد که در آیه های ابتدایی سوره مدثر بیان شده است: «یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ، قُمْ فَأَنذِرْ» ای جامعه خواب به خود پیچیده (و در بستر آرمیده)، برخیز و انذار کن (و عالمیان را بیم ده).

 

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: قیام انفرادی مطرح شده در سوره مزمل برای این است که روح توحیدی در پیامبر اکرم(ص) و ارتباط عمیق ایجاد شود تا پشتوانه کار روز شود.

 

حجت السلام نیلی پور با اشاره به دو مانع قیام که در بخشی از آیه 11 سوره جمعه بیان شده است، گفت: «وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا» هنگامی که آن ها تجارت یا سرگرمی و لهوی را ببینند پراکنده می شوند و به سوی آن می روند و تو را ایستاده به حال خود رها می کنند.

 

وی افزود: در تفاسیر مى‏خوانیم پیامبر گرامى اسلام(ص) مشغول خواندن خطبه‏هاى نماز جمعه بود که کاروان تجارى همراه با طبل و دُهل و سر و صدا وارد مدینه شد، بیشتر نمازگزاران به سراغ کاروان رفتند و حضرت را که در حال ایستاده مشغول ایراد خطبه بود، تنها گذاشتند، این آیه نازل شد و آنان را توبیخ کرد.

 

رییس بنیاد مهدی موعود در پایان دو مانع قیام را لهو و تجارت معرفی کرد و گفت: در روایت است که سه نفر بیشتر پای سخنان حضرت(ص) باقی نماندند، دنیا انسان را از پیامبر(ص) دور می کند و دلبستگی به دنیا عامل رخوت و ثقالت جسم و روح برای عبادت است./939/202/ب1

ارسال نظرات