۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۱۰۳۴۳
مدیر کل اوقاف مازندران:

احیاء موقوفات حوزه علمیه بهترین راه تقویت این مراکز دینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران به موقوفات گسترده حوزه های علمیه در کشور اشاره کرد و با بیان این که متأسفانه بسیاری از این موقوفات احصاء و احیاء نشده، گفت: خوشبختانه در حال حاضر نیز تعامل بسیار خوبی میان سازمان اوقاف و حوزه علمیه جهت احصاء و احیاء موقوفات وجود دارد.
مدير کل اوقاف و امور خيريه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در دیدار جمعی از مدیران مدارس علمیه استان با اشاره به این که وقف سنت حسنه و ماندگاری است که نام انسان را تا ابد زنده نگه می‌دارد، گفت: موقوفات حوزه‌های علمیه در استان نیازمند احیا است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به ارزش وقف در آیات و روایات، گفت: فرهنگ وقف ریشه در آیات و رویات دارد و گسترش آن در جامعه اسلامی بهترین راه گسترش فرهنگ دینی در جامعه است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که واقفان خیراندیش همواره در تاریخ منشأ خدمات ارزشمندی به اسلام و فرهنگی دینی بوده اند، افزود: امروز بسیاری از مدارس علمیه که وجود خارجی ندارند و یا تعطیل شده اند محصول روح بلند واقفان خیر اندیش بوده است.

 


وی با بیان این که وقف در تاریخ با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از موقوفات در دوره پهلوی و قبل از آن یا از بین رفتند و یا از آنها سوء استفاده شده است.

 

حجت الاسلام علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش روحانیت در نهضت انقلاب اسلامی، گفت: پیروزی نهضت عظیم اسلامی با حضور و همراهی بسیار اثرگذار علما و روحانیان به ثمر نشست.

 

وی با بیان این که حوزه و روحانیت همواره در خط مقدم دفاع از دین و ارزش های اسلامی بوده اند، افزود: حضور در صحنه روحانیت مانع تحقق توطئه های دشمنان در تاریخ شده است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران همچنین به موقوفات گسترده حوزه های علمیه در کشور اشاره کرد و با بیان این که متأسفانه بسیاری از این موقوفات احصاء و احیاء نشده است، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر نیز تعامل بسیار خوبی میان سازمان اوقاف و حوزه علمیه جهت احصاء و احیاء موقوفات وجود دارد.

 

حجت الاسلام علیزاده با تأکید براین که اگر در جهت احیاء موقوفات حوزه های علمیه تلاش نکنیم بزرگ ترین خیانت به حوزه های علمیه است، بیان داشت: باید از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را در جهت احیاء موقوفات حوزه های علمیه به کار گیریم.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حفظ موقوفات امروز جامعه مرهون تلاش های امام خمینی(ره) است، تصریح کرد: امام راحل در مخالفت با رژیم پهلوی برای لغو لایحه واگذاری اراضی وقفی به دولت و رژیم سخنرانی های کوبنده ای داشتند.

 

وی اذعان کرد: امامت جامعه اسلامی در دوره های مختلف، اهتمام ویژه ای نسبت به خیراندیشی، نیکوکاری، دستگیری از محرومان و نوع دوستی داشته است و وقف از جمله مسائلی است که ائمه اطهار(ع) حتی زمانی که در مصدر حکومت بر جامعه نبوده اند نیز بدان توجه و اهتمام داشته اند.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اهمیت جلب اعتماد مردم نسبت به حفظ موقوفات اظهار داشت: با ایجاد سامانه جامع مالی در سازمان اوقاف تحت شبکه، سامانه تجدید اجارات و مسائل مالی موقوفات و بقاع متبرکه، امروز هیچ گونه کوتاهی در ارائه آمار و اطلاعات مربوطه وجود ندارد.

 

وی با بیان این که وقف یک نهاد اجتماعی، دینی، مذهبی و اقتصادی است، اظهار داشت: وقف در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و ائمه اوقاف و امور خیریه دو کار بزرگ وقف و امامزادگان را عهده‌دار است.

 

حجت الاسلام علیزاده اظهار داشت: خدمتگزاری به مردم یک توفیق الهی است و سازمان اوقاف افتخار دارد که در راستای ارزش‌های دینی و در جهت اجرای امینانه نیات نیات واقفان قدم بردارد و عمل کند.

 

وی در ادامه با اشاره به این که امروز وقف های جدید باید مناسب با نیازهای روز جامعه باشد، گفت: وقف برای حوزه های علمیه می تواند یکی از نیت ها برای ثبت موقوفات جدید از سوی واقفان خیراندیش باشد./950/202/ب1

ارسال نظرات