۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۳۱۰۵۱۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تشریح کرد؛

عوامل افزایش یا کاهش رزق و روزی افراد در زندگی

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان عوامل افزایش یا کاهش رزق و روزی افراد در زندگی را تشریح کرد و گفت: روزی سی مرتبه ذکر «سبحان الله» سبب فراوانی روزی می‌شود.
حجت الاسلام ضيايي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، به روایتی از حضرت علی(ع) در مورد عوامل ایجاد فقر اشاره و اظهار کرد: وجود تار عنکبوت در منزل، دفع مزاج در حمام، در حال جنابت خوردن و آشامیدن، خلال دندان با هر وسیله ای، ایستاده شانه کردن موی سر، نگهداشتن زباله و خاکروبه در منزل سبب کاهش روزی می‌شود.

 

وی تشریح کرد: تار عنکبوت در منزل فقر بهداشتی ایجاد می کند، چون عامل بیماریهای پوستی، ریوی و چشمی است و زباله و خاکروبه نیز سبب تکثیر انواع حشرات و حیوانات موذی که خود عامل انواع بیماریها هستند می‌شود.

 

حجت الاسلام ضیایی به عوامل دیگر مولد فقر پرداخت و تصریح کرد: کسانی که قسم دروغ می‌خورند دچار فقر اعتماد به نفس و فقر اعتماد اطرافیان می‌شود و این امر سبب می‌شود که در محل کار و زندگی اعتبار نداشته باشد، زنا نیز سبب فقر مالی، بهداشتی و ایجاد بیماریهای لاعلاج می‌کند.

 

وی طمع و زیاده طلبی را مسبب کاهش رزق دانست و خاطرنشان کرد: انسان طماع و کسی که عادت به دروغ گویی دارد و خواب بین نماز مغرب و عشاء و خواب قبل از طلوع خورشید نیز فقر می‌آورد، شنیدن آواز با از بین بردن تمرکز فکر و کم کردن حافظه و کمک نکردن به سائلی که شبانه درخواست مالی می‌کند و قطع رحم نیز سبب کاهش روزی می شود.

 

استاد حوزه علمیه در مورد فردی که دارایی فراوان دارد ولی مدیریت بر اموالش ندارد، گفت: کسی که پولدار است ولی مدیریت بر اموالش ندارد عقل ندارد چون دخل و خرجش با هم نمی خواند و اسراف می کند، اینان نیز دچار فقر خواهند شد. قطع رحم نیز فقر می آورد.

 

وی عوامل وسعت رزق و روزی را تبیین کرد و افزود: تعقیبات بعد از نماز، صله ارحام، جارو کردن پشت درب خانه و تساوی با برادر دینی در تقسیم دارایی سبب وسعت رزق می شود، برادر دینی از هر قوم و خویشی به انسان نزدیک تر و رأفتش از پدر و مادر بیشتر است، اگر کسی را در راه رضای خدا دوست بگیری؛ خدا از این دوست راضی خواهد بود.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه اضافه کرد: صبح زود و بعد از طلوع آفتاب به دنبال کار و روزی رفتن نیز سبب افزایش روزی می‌شود، معضلات اجتماع ما گرانی، تورم، محاصره اقتصادی و ظلم بعضی افراد است ولی مشکل اصلی تنبلی و تن پروری است که دشمن به سر مردم ما آورده است.

 

وی به عوامل دیگر افزایش رزق و روزی پرداخت و تشریح کرد: ذکر استغفار، پذیرای امانت بودن و امانت داری کردن و گفتار حق روزی را زیادی می‌کند، همچنین همراه با مؤذن اذان گفتن، عدم صحبت کردن در دستشویی، ترک حرص، شکر منعم نیز افزایش رزق را به دنبال دارد. انسان به صورت ذاتی وسعت رزق را دوست دارد ولی راهش را نمی داند و ائمه اطهار (ع) به خاطر نیاز انسان ها راهنمایی کرده اند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان به عوامل دیگر وفور نعمت و روزی پرداخت و تأکید کرد: قسم دروغ نخوردن، وضو قبل از غذا، خوردن نان ریزه تمیز و لقمه افتاده تمیز داخل سفره تمیز نیز روزی را افزایش می دهد، اگر نرمه نان تمیز را بخورید درمان درد بواسیر می کند؛ روزی سی مرتبه ذکر «سبحان الله» نیز سبب فراوانی روزی می‌شود./861/202/ب2

ارسال نظرات