۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۳۱۰۵۴۲

بررسی پروژه ناکام ایران‌هراسی سعودی

خبرگزاری رسا ـ اگر واکنش کشورهای جهان را در قبال پروژه امنیتی و سیاسی جدید عربستان در پوشش قضایی بررسی کنیم به روشنی به این واقعیت پی می‌بریم که اهداف این پروژه نیز همانند فازهای قبلی پروژه ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی ناکام مانده است.
ايران عربستان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، پروژه ناکام ایران‌هراسی سعودیاگر واکنش کشورهای جهان را در قبال پروژه امنیتی و سیاسی جدید عربستان در پوشش قضایی بررسی کنیم به روشنی به این واقعیت پی می‌بریم که اهداف این پروژه نیز همانند فازهای قبلی پروژه ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی ناکام ماند و شکست سیاسی دیگری را در کارنامه سیاست خارجی دست‌اندرکاران بی‌تجربه و عجول این کشور رقم زد.

از مجموع قرائن و شواهد چنین بر می‌آید که عربستان به طور مشخص چند هدف را از اجرای این پروژه دنبال می‌کرد که از جمله آنها می‌توان به: 1- وادار کردن کشورهای اسلامی به عضویت در ائتلاف خودخوانده جدید این کشور مبنی بر ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم 2-وادار کردن کشورهای منطقه به قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران و 3- سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر در این کشور و منحرف کردن توجه افکار عمومی جهانی از آن و 4-سنگ‌اندازی در مسیر اجرای برجام و جلوگیری از، ازسرگیری مراودات اقتصادی و تجاری کشورهای جهان و منطقه با ایران اشاره کرد.

هیچ شاخصی که نشانگر تحقق کامل حتی یکی از این اهداف باشد مشاهده نمی‌شود اما باید اذعان داشت گام‌های هرچند جزئی و ناقص در برخی از حوزه‌ها برداشته شده است. در مورد هدف نخست باید گفت کشورهایی که در چارچوب ائتلاف خودخوانده جدید عربستان قرار می‌گیرند در سه گروه شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و شورای همکاری‌های اسلامی قابل دسته‌بندی است.

در حالی که عربستان درخواست نشست اضطراری از این مجامع کرد اما اولین نشست آن یعنی نشست شورای همکاری خلیج فارس یک هفته بعد از این درخواست تشکیل شد و دوم اینکه به غیر از محکومیت حمله به سفارت این کشور هیچ تصمیم عملی علیه ایران اتخاذ نشد و تنها به صدور بیانیه کلی اکتفا شد. همین وضعیت در نشست روز یک‌شنبه اتحادیه عرب نیز تکرار شد و در چنین وضعیتی اولاً امکان تشکیل نشست شورای همکاری اسلامی بسیارضعیف است دوم اینکه حتی اگر به فرض این نشست نیز تشکیل شود هیچ امیدی به کسب نتیجه از آن نمی‌رود.

برخی از اعضای این شورا از جمله ترکیه که در قبال بحران‌هایی مانند سوریه با عربستان همراهی نشان داده‌اند اکنون در خصوص پروژه اعدام‌ها متوجه این واقعیت شده‌اند که عربستان از این کشورها و به‌خصوص از سفر اردوغان استفاده ابزاری کرده و با اجرای پروژه اعدام‌ها بلافاصله بعد از این سفر باعث بدنامی این کشور شده و در عین حال کوشیده بخشی از سمت و سوی حملات تلافی‌جویانه اعضای القاعده را (که همزمان با شیخ نمر گردن زده شدند)به سمت ترکیه هدایت کند. هر چند پاکستان این روزها مورد توجه مسئولان تازه به قدرت رسیده سعودی قرار گرفته‌ اما به‌رغم فضاسازی‌هایی که در اینباره صورت گرفته بعید به نظر می‌رسد دولتمردان کارآزموده اسلام‌آباد حاضر باشند تخم‌مرغ‌های خود را در سبد کسانی قرار دهند که به مثابه غریقی برای نجات خود به هر دری می‌زنند حتی اگر مجبور باشند غریق نجات را نیز با خود غرق کنند.

در مورد هدف دوم نیز باید گفت که از خیلی وقت پیش نقش «برادر بزرگ» عربستان در شورای همکاری خلیج‌فارس زیر سؤال رفته است و به استثنای بحرین دیگر کشورها در هیچ موردی همراهی کامل با عربستان نشان نداده‌اند و در واقع می‌توان گفت که این شورا از خیلی وقت پیش عملا فروپاشیده است و همین امر موجب شد عربستان از کشورهای عربی فرامنطقه‌ای همچون اردن و مغرب برای عضویت در آن دعوت کند که آنها نیز از اجابت این درخواست خودداری کردند. در مورد اخیر نیز امارات بر ادامه همکاری اقتصادی و تجاری خود با ایران تأکید کرد و این نشان می‌دهد این کشور از هم اکنون خود را برای لغو تحریم‌های ایران آماده کرده است. عمان نیز از چند سال پیش راه خود را جدا کرده و کشورهای قطر و کویت نیز هر چند به زور سرنیزه سفرای خود را فراخوانده‌اند اما به نظر می‌رسد عن قریب آنها را به ایران بازخواهد گرداند.

در مورد هدف سوم نیز باید گفت عربستان با جوسازی علیه ایران نتوانست از واکنش‌های جهانی علیه اجرای پروژه گردن زدن‌های دسته‌جمعی علیه خود جلوگیری کند و رسانه‌های غربی (که برخی از آنها از متحدان چندین ساله عربستان بودند) در چند روز پر از مطالب نقض حقوق بشر در عربستان و انتقاد از آن بوده است و حتی دولت‌های غربی نیز تهدید کردند در صورت تکرار این وضعیت به اقدامات عملی دست زده و در قراردادهای نظامی خود با این کشور تجدیدنظر خواهند کرد.

در نهایت در خصوص اجرای برجام نیز باید گفت آخرین تلاش‌های عربستان نیز همانند تلاش‌های مافیای اسرائیلی و راستگرایان جمهوریخواه در کنگره امریکا ناکام ماند و اکنون جامعه جهانی خود را برای اجرای برجام و لغو تحریم‌های ایران آماده می‌کند و نمی‌خواهد خود را از بازار پرسود و رشد اقتصادی بالای 5 درصد (که از سوی بانک جهانی برای سال آینده میلادی پیش‌بینی شده است) محروم کند. همچنین کشورهای جهان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که برقراری ثبات و امنیت در منطقه تنها در سایه ایران امکانپذیر است به‌خصوص آنکه جمهوری اسلامی ایران اکنون چهره صلح‌طلبی خود را به جهانیان ثابت کرده است.


در مجموع از آنچه گفته شد مشخص می‌شود عربستان از اجرای پروژه امنیتی و سیاسی جدید به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود نرسیده و شکست جدیدی را برای خود رقم زده است./998/102/ب3

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات