۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۳۱۰۶۹۷
در مجموعه فرهنگی سرچشمه؛

کتاب «حا سین نون» نقد و بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ در ادامه سلسله نشست های نقد و بررسی ادبی مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر، کتاب «حا سین نون» نوشته سیدعلی شجاعی، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
کتاب حا سين نون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی کتاب «حا سین نون»، غروب سه‌شنبه 22 دی ماه با حضور حضور وجیهه علی اکبری سامانی، رضا رسولی و اجرای احمد شاکری، در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.

 

در این نشست سامانی با پرداختن به محتوای کتاب، گفت: با مراجعه به محتوای این کتاب می‌توان دریافت که تحقیقات تاریخی کاملی قبل از تالیف اثر صورت گرفته است، هرچند به موضوع صلح و فتنه کمتر توجه شده است.

 

وی افزود: از نظر پایان بندی این داستان فاقد عنصر غافلگیری است، زیرا نثر داستان به صورت تاریخی می‌باشد و قبل از خوانش خواننده پایان آن‌را می‌داند.

 

سامانی تاکید کرد: در این اثر تعدد راوی دیده می‌شود، هرچند پرداختن به شخصیت امام حسن(ع) آن هم از دیدگاه دشمن قابل تامل است.

 

وی درباره محور داستان نیز، گفت: محور اصلی داستان موضوع صلح است، هرچند در حین داستان به شخصیت پردازی راویان توجه نشده است، ضمن اینکه علی‌رغم وجود یک نثر جذاب در داستان، از کلمات سختی در این اثر استفاده شده است.

 

گفتنی است که رضا رسولی نیز در بخش دیگری از این نشست با پرداختن به موضوع کلی کتاب، گفت: با توجه به شرایط ویژه هزاره سوم در تالیف کتاب های دینی، باید به اصولی همچون روایت صحیح و سالم تاریخی از واقعه، پاسخ به شبهات و ارائه جنبه های معنوی و روحی امام (ع) توجه ویژه داشت.

 

لازم به ذکر است این رمان «حا سین نون» 160 صفحه ای دارای 16 فصل است که چاپ چهارم آن از سوی نشر نیستان منتشر شده است.

 


شجاعی که پیش از این نیز در نگارش رمان هایی با تم مذهبی با مخاطب خود مواجه شده است، در این رمان به روایتی ویژه و بدیع از زندگی امام حسن مجتبی(ع) در فاصله سال های پس از شهادت حضرت علی(ع) تا شهادت امام حسن (ع) توجه نشان داده است و سعی کرده با خلق زاویه دید تازه، به بیان جدیدی از زندگی این امام معصوم دست پیدا کند.

 


این برنامه از سلسله نشست های نقد و کتاب انجمن ادبیات داستانی سازمان بسیج هنرمندان بوده که با مشارکت یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد./856/202/ب1

ارسال نظرات