۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۳۱۰۸۵۱

نخستین اجلاس استانی نماز در بندرعباس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین اجلاس استانی نماز با حضور امام جمعه بندرعباس، رییس کمیته علمی اجلاس سراسری نماز، رییس ستاد اقامه نماز استان و جمعی از مسؤولان استانی و روحانیان، در بندرعباس برگزار شد.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس امروز در اجلاس استانی نماز در بندرعباس گفت: اهل بیت(ع) نیز به دلیل شناخت از جایگاه این فریضه الهی، هنگام وضو گرفتن رنگ چهره شان عوض می‌شد و این نشان می دهد مه این بزرگواران برای نماز نقش و ارزشی قائل بودند .

 

وی تاکید کرد:  در سخت ترین مصیبت‌ها دو رکعت نماز، شما را از هلاکت نجات می‌دهد زیرا نماز اوج ذکر خداست و روان سالم که جدی ترین بحث در دنیای امروزی است در پرتو اقامه این فریضه خدایی محقق می شود.

 

آیت الله نعیم آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه و اهمیت مسجد در اسلام و با تاکید بر مشارکت مردم در امر مسجد سازی گفت: عبادت بزرگی همچون نماز نیازمند یک جا و مکان مناسب است.

 

امام جمعه بندرعباس گفت: هرقدمی که نمازگزار به طرف مسجد بر می‌دارد یک ثواب اضافه و گناهی از وی کم می‌شود و هرچه فاصله خانه تا مسجد بیشتر باشد بهره گیری از برکات  آن افزون تر است.

 

وی، بخل برخی ثروتمندان و ضعف باورها را دو عامل مهم دانست که سبب شده افراد برای انجام امور خیریه نظیر ساخت و احداث مسجد حضور نیابند.

 

آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: به فرموده خداوند؛ اگر توان ساخت مسجدی نداری به اندازه یک متر که می‌توانی مسجد بسازی، پس باید در ساخت و احداث مسجد به هر اندازه ای که توان دارید شرکت کنید.

 

در ادامه، مسعود دریس رییس کمیته علمی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در نخستین اجلاس استانی نماز، مسجد و سنجش دستاوردها در بندرعباس اظهارداشت: به منظور سنجش علمی وضعیت نماز، یک کار تحقیقاتی بسیار مفصل در 10 استان با حجم نمونه بیش از چهار هزار نفر برنامه‌ریزی شده است.

 

وی در ادامه، برگزاری پیش اجلاس در تمامی استان‌ها را یکی از اقدامات خوب عنوان‌کرد و افزود: اجلاس‌های استانی با هدف تشویق و ترغیب کسانی که جوانان و نوجوانان ما با نماز بیشتر آشنا و مانوس می‌کنند برگزار می‌شود.

 

رییس کمیته علمی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در ششم بهمن ماه سالجاری به میزبانی قزوین اشاره‌ داشت.

 

وی از بررسی و ارزیابی وضعیت نماز در بین  جوانان و نوجوانان در دبیرستان و دانشگاه ها خبرداد و تصریح کرد: به منظور سنجش علمی وضعیت نماز، یک کار تحقیقاتی بسیار مفصل در 10 استان با حجم نمونه بیش از چهار هزار نفر برنامه‌ریزی شده است.

 

دریس با اشاره به گردآوری تجربیات موفق عرصه نماز و تجلیل از برگزیدگان ابرازداشت: بر اساس مستندسازی تجربیات موفق افراد در سراسر کشور پس از اجلاس سراسر نماز،  کتابی با عنوان «کتاب ایده‌ها و تجربیات نماز» تدوین و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

 

 

در ادامه، حجت الاسلام محمدحسن فروزان نژاد رئیس ستاد اقامه نماز هرمزگان نیز با بیان اینکه مسجد باید در دسترس‌ترین مکان برای مردم باشد گفت: احداث مساجد در روستاهای هرمزگان توسعه می‌یابد.

 

وی با اشاره به اینکه در استان هرمزگان 3200 مسجد احداث شده است تصریح‌کرد: علیرغم پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در زمینه احداث مسجد در روستاهای استان هرمزگان، هنوز 100 روستای این استان فاقد مسجد هستند.

 

رییس ستاد اقامه نماز هرمزگان بیان کرد: مسجد باید در دسترس‌ترین مکان و جایگاه برای امت اسلامی به منظور اقامه نماز چه در روستاها و چه در بین راه‌ها باشد، بنا براین مسئولان باید در راستای تحقق این امر مهم اهتمام ورزند.

 

حجت الاسلام فروزان نژاد از وجود 4900 مراکز فرهنگی اعم از مساجد، حسینیه، تکایا و بقاع متبرکه در استان هرمزگان خبرداد و گفت: باید از این ظرفیت عظیم در استان در جهت اقامه نماز جماعت بهره برد.

 

وی از متولیان و مسؤولان این مراکز فرهنگی خواست تا در جهت توسعه و ترویج فرهنگ نماز بین عموم به ویژه جوانان تلاش کنند.

 

رییس ستاد اقامه نماز هرمزگان ابرازداشت: مقام معظم رهبری برای هر اجلاس، یک پیام خاص و عمیق را بیان می فرمایند که اجرای آن از سوی مسؤولان و متولیان، می‌تواند راهگشای اشاعه و ترویج این فریضه مهم و اساسی در جامعه و مردم شود.

 

با اشاره به میزبانی استان قزوین از بیست و چهارمین اجلاس سراسری نمار گفت: هر ساله اجلاس سراسری نماز در یکی از استان‌های کشور برگزار می‌شود و امسال نیز این اجلاس سراسری ششم بهمن ماه سال جاری در قزوین برگزار می‌شود.

 

وی در ادامه بیان‌داشت: قبل از برگزاری اجلاس سراسری، یک اجلاس استانی به منظور فضاسازی مناسب در جهت توسعه و ترویج فرهنگ نماز در استان‌ها برگزار می‌شود و این اجلاس نیز به همین منظور درحال برگزاری است.

 

همچنین، جاسم جادری استاندار رمزگان با اشاره به اینکه خیر دنیا و آخرت را در نماز قرار داده است اظهار داشت: اقامه نماز، عزتی است که خداوند نصیب ما کرده و از ما خواسته تا روزی پنج بار خالق هستی حرف بزنیم.

 

وی با اشاره به بیانات امام راحل در مورد نماز افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، نماز را کارخانه انسان سازی عنوان کرد و پی بردن به جایگاه و اهمیت نماز، تغییراتی را در وجود ما ایجاد می‌کند.

 

استاندار هرمزگان، با بیان اینکه دعا و نیایش در نماز خلاصه می‌شود، گفت: در نماز، خواسته‌هایی از خدا داریم و باید تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یکی از خواسته‌های امروزی ما در نماز باشد.

 

جادری در ادامه ابراز داشت: بیش از 122 آیه در قرآن کریم به اهمیت نماز اشاره شده است که نشان دهنده اهمیت و جایگاه نماز در پیشگاه خالق هستی است.

 

نماینده عالی دولت در هرمزگان تاکید کرد: اقامه دستوری و بخشنامه‌ای نماز در ادارات تاثیری در توسعه و ترویج فرهنگ نماز ندارد.

 

وی همچنین، بهره‌وری دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری را در گرو پرداختن به امر نماز دانست و گفت: گرفتاری مردم در پیچ و خم کار اداری، نشان دهنده بی اثری اقامه نماز در ادارات است که فقط به صورت بخشنامه‌ای و دستوری است.

 

استاندار هرمزگان در ادامه، کیفیت بهتر کار و خروجی مناسب آن را نتیجه توجه به نماز دانست و اذعان داشت: افزایش روز به روز مشکلات نشان می‌دهد که نماز ما ایراد دارد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه نماز فردی، قدرت فردی را به دنبال دارد تصریح کرد: در حالی که نماز جماعت، قدرت جمعی می آورد، پس برای تحقق اهداف نظام و کشور، باید همه با هم حرکت کنیم و به پیش برویم.

 

جادری در پایان، به توقیف دو شناور آمریکایی در آب‌های ایران از سوی نیروی دریایی سپاه اشاره‌ داشت و گفت: در دفاع از تمامی مرزهای آبی و خاکی ایران با کسی تعارف نداریم و با تمام قدرت در این مسیر تلاش می‌کنیم./851/202/ب1

ارسال نظرات