۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۷
کد خبر: ۳۱۱۰۳۳
پژوهشگر حوزوی تبیین کرد؛

چرایی ضرورت اذن پدر برای ازداوج دختر

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اذن پدر برای ازدواج دختر ضروری است، گفت: تنها زنانی که یکبار ازدواج کرده‌اند نیازمند اذن پدر برای ازدواج مجدد نیستند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم محامی شب گذشته در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه اذن پدر برای ازدواج دختر ضروری است، گفت: دلیل تأکید اسلام بر اذن پدر بر این اساس است که چون پدر دختر خود را دوست داشته و از طرف دیگر جنس مردان را هم به خوبی می‌شناسد می‌تواند در انتخاب درست همسر دختر خود را یاری کند و در اینجا راهنمایی پدر جایگزین بی تجربگی دختر در امر ازدواج می شود.

 

وی افزود: اگر پدر دختری در قید حیات نباشد و دختر بخواهد ازدواج کند شرعا باید از پدر بزرگ خود کسب اجازه کند و اگر پدر بزرگ او اجازه داد می‌تواند ازدواج کند و در اینجا منظور از پدر بزرگ جد پدری است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه در جامعه امروزی در بعضی از موارد دیده می‌شود که مادر از پدر بزرگ دختر بعد از فوت همسرش دل خوشی ندارد برای کسب اجازه نزد او نمی‌رود که این کار شرعا جایز نیست و اگر پدر بزرگ دختر در قید حیات است باید حتماً اجازه او کسب شود.

 

خانم محامی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات که در جامعه ما وجود دارد این است که متأسفانه بعضی از دخترها و پسرها برای اینکه به قول خود گناه مرتکب نشوند قبل از ازدواج بدون اینکه خانواده را در جریان قرار دهند با هم صیغه عقد می‌خوانند که در این مورد هم اذن پدر لازم است و اگر پدر دختر رضایت ندهد عقد باطل است به همین دلیل به شدت به دختران و پسران توصیه می‌شود که از این کار پرهیز کنند زیرا در صورت عدم محقق شدن ازدواج دختر بیشترین ضرر را متحمل می‌شود و این کار برای هر دو نفر خلاف شرع و حرام است.

 

وی با تأکید بر اینکه اسلام همانطور که اذن پدر را برای عقد دختر واجب می‌داند اگر در مواردی پدر بنا به دلایل خاص حاضر نشد که رضایت دهد دخترش با مرد مورد نظر خود ازدواج کند در صورت رجوع به مرجع و یا حاکم شرعی و کسب اجازه از مرجع و فتوای حاکم شرعی دختر می‌تواند با مرد مورد نظر ازدواج کند که البته این امر منوط به اثبات عدم کفایت پدر در این زمینه است.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مخالفت پدر با ازدواج دختر دلیل نمی‌شود که دختر احترام پدر را نادیده گرفته و به هر قیمتی با مرد دلخواه خود ازدواج کند./968/پ203/ی

ارسال نظرات