۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۱۱۲۵۷
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

ارتباط چهره به چهره اثرگذاری تبلیغ دین را دو چندان می کند

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که تبلیغ چهره به چهره یکی از تأثیر‌گذار ترین نوع تبلیغ در ترویج دین بوده است، گفت: ارتباط چهره به چهره تأثیر‌گذاری تبلیغ را دو چندان می کند و تنها بیان مسائل به صورت تئوری در امر تبلیغ دین تأثیرگذاری چندانی ندارد.
معاون تبليغ حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امشب در نشست فعالان تبلیغی مرکز استان با بیان این که تبلیغ همواره با دین ارتباطی تنگاتنگ داشته و دارد، گفت: فعالیت ها در این عرصه باید به گونه ای باشد تا مبانی دینی در ذات و بطن زندگی اقشار مختلف مردم جای گیرد و برای عموم نهادینه شود.

 

وی افزود: برای رسیدن به چنین جایگاهی لازم است به صورت مستمر و در هر زمانی، مطابق با شرایط روز، تبلیغات و اطلاع رسانی لازم صورت گرفته و فعالیت‌های مؤثر به منظور تشریح و تبیین دین صورت گیرد.

 

حجت الاسلام صادقی در تعریف معنای لغوی تبلیغ، گفت: تبلیغ رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار او و بر سه عنصر اصلی پیام‌دهنده، پیام‌گیرنده و محتوای پیام مبتنی است.

 

وی با بیان این که ابزار و هدف تبلیغی تأثیر‌گذاری این مسأله مهم را دو چندان خواهد کرد، بیان داشت: امروز یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه برنامه‌ریزان باشد، ابزار و هدف تبلیغ است که بدون این دو پشتوانه مهم نباید به فکر تأثیرگذاری تبلیغی باشیم.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران به مسأله تبلیغ در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: تبلیغ اسلامی همان رساندن پیام الهی به شیوه‌ روشنگرانه از طریق ایجاد ارتباط و تشویق به پذیرش محتوای مورد نظر با استفاده از ابزارهای مشروع هر عصر است.

 

حجت الاسلام صادقی به دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص تبلیغ اشاره کرد و ادامه داد: امام راحل در صحیفه نور می‌فرماید که ‌تبلیغات که همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی‌ها و نشان دادن راه گریز از آن است از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است.

 

وی دین را لازمه زندگی انسان و نجات بخش آدمی از دره‌های ظلمت و غفلت دانست و خاطرنشان کرد: دین اسلام نیازمند تبلیغ صحیح ‌است که افزون بر برنامه‌ریزی در این عرصه نیازمند شناخت، درک و فهم دقیق آن هستیم.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نزول قرآن کریم سندی بر صحه‌گذاردن بر این ضرورت که دین نیازمند‌ تبلیغ است، خاطرنشان کرد: وجود پیامبران الهی و اولیای خداوند در اعصار مختلف بیانگرآن است که دین نیازمند وجود تبلیغ و مبلغانی است که وظیفه دارند آن را برای تمامی بندگان الهی تشریح کنند.

 

حجت الاسلام صادقی با بیان این که سنت الهی اقتضا می کند که دین تبلیغ شود و همگان در جریان برنامه های درست و صحیح زندگی خود قرار بگیرند، ادامه داد: خداوند متعال نیز این برنامه‌ها را تنظیم و از سوی انبیا و اولیای برگزیده خود برای فلاح و رستگاری آدمی فرستاده است.

 

وی با اشاره به این که مبلغان به عنوان سفیران عرصه تبلیغ احکام دینی باید با ترویج احکام اسلامی ارزش های ناب شریعت محمدی را در جامعه گسترش دهند، گفت: جامعه در هر زمانی نیازمند آموختن مبانی دینی است و این مسأله در طول تاریخ وجود داشته است.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به انواع مختلف تبلیغ دین در طول تاریخ اشاره کرد و با بیان این که با تأکید براین که تبلیغ چهره به چهره یکی از تأثیر‌گذار ترین نوع تبلیغ در ترویج دین بوده است، خاطرنشان کرد: ارتباط چهره به چهره تأثیر‌گذاری تبلیغ را دو چندان می کند و تنها بیان مسائل به صورت تئوری در امر تبلیغ دین تأثیرگذاری چندانی ندارد.

 

وی با اشاره به این که تبلیغ چهره به چهره سنت قدیمی و تاریخی حوزه‌های علمیه است، گفت: مبلغان نباید با ورود ابزارهای جدید در عرصه تبلیغ نسبت به تبلیغات سنتی حوزه، یعنی خطابه و منبر تریبون بی‌اعتنا باشند و یا نقش آن را حقیر بشمارد.

 

حجت الاسلام صادقی با بیان این که تبلیغ چهره به چهره تأثیرگذاری آن بر افکار عمومی جامعه را بیشتر خواهد کرد، ادامه داد: بزرگان حوزه بهترین شیوه تبلیغ و پاسخ‌گویی را شیوه چهره به چهره می دانند و تاثیر‌گذاری و نفوذ در روش‌های دیگر نسبت به روش‌های حضوری و چهره به چهره به یقین کمتر است.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در عصر حاصر، تجهیز مبلغان به ابزار تبلیغی مناسب در کنار ارتباط چهره به چهره را نیز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته شاید این ابزار به حضور در پای منابر و مجامع وعظ و خطابه خلاصه می شد و مبلغ دینی نیز برنامه های دینی را تنها به جمعیتی که چندان هم گستره وسیعی نداشتند عرضه می کرد./950/202/ب2

ارسال نظرات