۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۳۱۱۲۷۶
بیانیه آژانس درباره پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام:

ایران تمام اقدامات لازم برای اجرای برجام را انجام داده است

خبرگزاری رسا ـ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشخیص دادند که ایران همه اقدامات لازم در برجام را برای اجرایی شدن آن انجام داده است.
مذاکرات هسته اي آژانس بين المللي انرژي اتمي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي

به گزارش خبرگزاری رسا، بازرسان آژانس روز پنج‌شنبه آخرین نظارت‌های خود بر محدودیت‌های اعمالی بر برنامه هسته‌ای ایران مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را انجام داده، و امروز (شنبه) بیانیه‌ای درباره پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام صادر کرد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرجع نظارت بر اجرای تعهدات ایران بر اساس برجام بوده و تأیید اجرای کامل تعهدات از جانب این نهاد بین‌المللی شرط آغاز "روز اجراء" است.

 

در روز اجراء تمام تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه که به دلیل برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده بودند، به صورت رسمی و عملی لغو می‌شوند.

 

در بیانیه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس درباره راستی‌آزمایی اقدامات ایران در برجام آمده است: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشخیص دادند که ایران همه اقدامات لازم در برجام را برای اجرایی شدن آن انجام داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: برجام راه آژانس برای آغاز راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در امور مربوط به آن را تحت این توافق همان طور که توسط شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام تعیین شده است را فراهم می‌کند. ارتباط بین ایران و آژانس هم اکنون وارد فاز تازه‌ای شده است. این یک روز مهم برای جامعه بین‌المللی است. من به همه طرف‌هایی که در تبدیل آن به یک واقعیت نقش داشتند مخصوصا گروه کشورهای 1+5، ایران و شورای حکام آژانس تبریک می‌گویم.

در ادامه بیانیه مدیرکل آژانس آمده است: در راستای تعهدات ایران در برجام این کشور اجرای پروتکل الحاقی را در راستای پادمان‌های امنیتی با آژانس آغاز خواهد کرد. هم‌چنین به همراه اقدامات هسته‌ای دیگر تحت تعهدات ایران در برجام این موضوع باعث افزایش توانایی آژانس در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی آن‌ اقدامات در راستای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش خواهد شد.

در پایان بیانیه آمانو آمده است: ما راه طولانی را از زمانی که آژانس برای نخستین‌بار برنامه هسته‌ای ایران را در سال 2003 مورد توجه قرار داد طی کرده‌ایم. برای رسیدن به این نقطه کنونی کارهای بسیاری انجام شده است و اجرای این توافق نیز شامل یک چنین تلاشی خواهد بود. ما از طرف خود حاضریم که اقدامات لازم باقیمانده را انجام دهیم.

انتظار می‌رود محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای مشترک در وین روز اجرای برجام را اعلام کنند.

 

گفتنی است، قرار است حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهور کشورمان روز یکشنبه درباره اجرای برجام از طریق تلویزیون با مردم گفت وگو کند. /924/د102/ج

 

 

ارسال نظرات