۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۳۱۱۳۳۰
در نخستین اجلاس استانی نماز در خراسان شمالی؛

انگشتر رهبر معظم انقلاب به استاندار خراسان شمالی اهدا شد

خبرگزاری رسا ـ در نخستین اجلاس استانی نماز در خراسان شمالی، به پاس فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه ترویج اقامه نماز جماعت در استان، انگشتر رهبر معظم انقلاب به استاندار خراسان شمالی اهدا شد.
استاندار خراسان شمالي- اجلاس استاني نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، امروز در نخستین اجلاس استانی نماز در خراسان شمالی، سیدعلی منیری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز کشور، انگشتر متبرک به انگشتان رهبر معظم انقلاب را به سیدعلی اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی اهدا کرد.

 

این انگشتر متبرک به همراه لوح تقدیر، به پاس تلاش ها و اقدامات انجام شده در راستای ترویج اقامه نماز جماعت در خراسان شمالی به استاندار این استان اهدا شد، همچنین در این اجلاسیه از دستگاه‌های اجرایی برتر، ائمه جماعات، مدارس و مهد کودک‌های نمونه و مدیران برتر استان در حوزه اقامه نماز نیز تجلیل شد.

 

استاندار خراسان شمالی در این همایش با بیان اینکه برای ارتقای وضعیت نماز در مساجد و مدارس می بایست شیوه‌های صحیح و جدید به کار گرفته شود، افزود: با دولتی کردن مساجد، سطح نماز در جامعه ارتقا نمی یابد.

 

پرویزی با اشاره به اینکه اعتقادی به ساخت مسجد از سوی دولت نداریم، اظهار کرد: ساخت مسجد از سوی دولت نیازمند اعتبار ساخت و هزینه حفظ و نگهداری بوده و از طرف دیگر نیز در نهایت متولی مناسبی برای آن مسجد یافت نمی شود به همین دلیل به طور کلی با دولتی کردن مساجد به هدف نمی رسیم.

 

وی تصریح کرد: باید شرایط اقامه نماز از نظر کمی و کیفی در مساجد، مدارس، ادارات و اماکن عمومی بیش از گذشته فراهم شود چرا که وضعیت فعلی رضایت بخش نیست.

 

پرویزی ادامه داد: اینکه میزان حضور مردم در مساجد و نمازهای جمعه کم است به معنای این نیست که مابقی مردم نماز نمی خوانند بلکه گرفتاری‌ها و مشغله فراوان آنها را از حضور در این اماکن مقدس باز می دارد.

 

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با تأکید بر اینکه می بایست ستاد اقامه نماز استان از حالت سنتی خارج شود، خاطرنشان کرد: این ستاد باید برای ترویج فرهنگ اقامه نماز روش های نوین را در پیش گرفته و برای دست یابی به اهداف تعیین شده در این بخش وارد فضای جدیدی شود.

 

وی با انتقاد از فعالیت کمرنگ مساجد استان در زمینه برپایی نماز جماعت یومیه، افزود: در حال حاضر برگزاری نمازهای جماعت به ویژه نماز جماعت صبح، ظهر و عصر در مساجد استان چندان گسترده و مناسب نیست.

 

پرویزی در ادامه به اقدامات انجام شده و اعتبارات اختصاص یافته به موضوع اقامه نماز در خراسان شمالی پرداخت و گفت: در دو سال گذشته با وجود تنگناهای مالی، حدود 15 الی 16 میلیارد تومان در بخش مساجد و مصلاهای استان هزینه شده است.

 

وی اظهار کرد: در بخش مدارس نیز تلاش های زیادی در راستای بهبود وضعیت نمازخانه ها به ویژه در مقطع متوسطه صورت گرفته است.

 

پرویزی تأکید کرد: البته در مدارس نباید دانش آموزان را با فشار و اجبار به اقامه نماز دعوت کنیم بلکه لازم است با شیوه های صحیح رفتاری و گفتاری و بهره گیری از روش های نوین، زمینه حضور همه افراد را در مساجد و مصلاها فراهم کنیم.

 

استاندار خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اقامه نماز در روستاهای استان، خاطرنشان کرد: به دهیاری‌های استان در زمینه توجه به مساجد و ایجاد فضای عمومی مطلوب برای نمازگزاران و پرهیز از غفلت در این بخش تأکید زیادی شده به گونه ای که اکنون نماز جماعت در بیش از 60 درصد جامعه روستایی استان اقامه می شود.

 

وی با بیان اینکه همچنین اکنون نماز جماعت در بیش از 460 نقطه شهری خراسان شمالی به امامت روحانیان برگزار می شود، افزود: به هر اندازه که میزان حضور مردم در مساجد و مصلاها بیشتر شود به همان میزان آسیب‌ها و ناهنجاری های اجتماعی کاهش می یابد به همین دلیل می بایست همه دستگاه های فرهنگی و مذهبی و اجرایی در زمینه ترویج اقامه نماز فعالیت های اصولی و اثرگذار داشته باشند./9314/202/ب1

ارسال نظرات