زیبا جلوه دادن بدیها به دلیل نفوذ شیطان در نفس است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر یکشنبه در درس خارج تفسیر در مسجد اعظم با ادامه دادن تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: در آیه 57 میفرماید وقتی جریان حضرت عیسی(ع) به عنوان نمونه ذکر شد، قوم پیامبر(ص) از این قضیه منصرف میشوند، میگویند شما جریان مسیح را ذکر میکنید به چه معنا است و میگویند که خدایان ما بهتر است، چرا که عیسی(ع) اله مسیحیها است.
وی افزود: فرمود این جدلی است که دارند انجام میدهند، هیچ کدام اله نیست، نه فرشتگان اله هستند و نه مسیح، اینها درصدد دشمنی هستند، اینها با فکر توحیدی مخالف هستند، کسی که نگفت که وجود مبارک حضرت مسیح(ع) اله است که شما بگویید معبود ما بهتر از معبود بودن حضرت مسیح(ع) است.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه 59 نظر قرآن کریم درباره حضرت مسیح(ع) را بیان کرد: او هیچ سمتی ندارد، نه پسر خدا است نه ثالث ثلاثه است و نه اله است، بلکه او تنها عبد و بنده است، خدای سبحان به پیامبر(ص) میفرماید او هیچ خصوصیتی مگر بنده بودن ندارد، چه این که هیچ خصوصیتی برای هیچ بشری نیست مگر بنده و مخلوق بودن، این که میگوییم عرض لازم نیست.
وی ادامه داد: فهمیدن آیات و روایات و قصص یکسان نیست، فرمود به آنها بگو که ما درباره حضرت مسیح(ع) نیز همین را میگوییم که او تنها عبد و بنده است، آنها دارند جدال میکنند و حق جدال هم با تو ندارند، چون که قرآن همچو حرفی نزده است، اگر چنان چه مسیحیها هستند در آیه 59 آلعمران درباره فرزند خدا بودن حضرت مسیح(ع) مناظره کرد که این مناظره مقدمه برای مباهله است.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خداوند میفرماید اگر ما میخواستیم برای شما فرشتگانی در زمین خلق بکنیم، این چنین نیست که اگر فرشتهای در آسمان یا در جایی دیگر بود، عبد و بنده ما نباشد، او کسی است که در آسمان و در زمین خداوند است، حالا اگر کسی در آسمان رفت و به سیارات و کرات دیگر رفت و آن جا محل رفت و آمدش شد، باز هم او عبد است، کسی خدا و اله نیست تا شما بگویید اله و خدای ما بهتر است.
وی با بیان این که قرآن به پیامبر اکرم(ص) فرمود وجود مبارک حضرت مسیح(ع) طلیعهای برای اثبات قیامت است، اظهار کرد: این نشان میدهد که خداوند میتواند بدون پدر فردی را خلق کند، اگر خداوند همین خاکها را جمع کرد و از روح خود در آن دمید، پس بازسازی آن که از دید شما آسانتر است، انسان قابل ذکر نبود، خداوند فرمود من تو را خلق کردم در حالی که هیچ نبودی، من هم بدن و هم روح را آفریدم، اکنون که هر دو موجود است، پس مشکل برخی در معاد چیست؟
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با قرائت آیه 62، گفت: نفس میتواند هنرمندانه کار کند، این نفس مسوله میتواند کاری کند که زشتترین کار زیبا جلوه دهد، این نفس هنرهای بسیاری دارد، اما شیطان با نفوذ در نفس انسان، کارهای زشت انسان را زیبا جلوه میدهد و تمام سمومات را پشت این پرده پنهان میکند، این زرورقی که میکشد، همان است که ما دوست داریم، اما ما میتوانیم همین نفس را امرکننده به خوبیها بکنیم، ما میتوانیم در درون خود به کسی رأی بدهیم که اماره به حسن و نه اماره به بدی باشد./914/پ202/ج1