۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۳۱۱۵۹۱
آیت‌الله عالمی تأکید کرد؛

ضرورت فرهنگ سازی و سازماندهی مصرف زکات

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی بر ضرورت فرهنگ سازی و سازماندهی مصرف زکات تأکید کرد و گفت: پرداخت زکات در این دنیا، به منزله سنگر و پناهگاه خوبی برای انسان از عذاب و دشواری‌های روز قیامت است.
آيت الله عالمي، نماينده مردم خراسان رضوي در مجلس خبرگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، آیت الله عالمی شامگاه دوشنبه در نشست شورای زکات در بندرعباس با اشاره به اذکار قلبی، زبانی و مالی یا عملی در برابر درگاه خداوند، گفت: منظور از ذکر مالی یا عملی، همان فریضه زکات است که پرداخت آن در جامعه اسلامی از ضروریات امر است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس این آیه شریفه 37 و 38 سوره نور، اذکار سه گانه قلبی، زبانی و عملی، برخاسته از خوف انسان از روز قیامت است، گفت: در توصیف این روز چنین آمده که قلب‌ها مضطرب و چشم‌ها به این طرف و آن طرف در پی یاری و کمک است و این سه ذکر اساسی، تنها پناهگاه انسان در روز محشر است.

 

رییس شورای زکات کشور در ادامه با تاکید بر تبیین این سه اصل یادشده برای مردم تصریح کرد: تبیین و نهادینه شدن اذکار قلبی، زبانی و مالی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ زکات برای مردمی که پای‌بند قرآن و آموزه‌های دینی هستند امری الزامی است.

 

آیت الله عالمی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف ارشادی و تبلیغی مبلغان، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما درباره بیان ارزش و برکات پرداخت زکات برای عموم مردم اشاره‌ داشت و گفت: نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات در بین مردم سبب می‌شود تا مردم به طور خودجوش در این امر خداپسندانه شرکت کنند.

 

وی تاکید کرد: باید با استفاده و بهره‌مندی از آیات قرآن و تبیین آن برای مخاطبان و متعلقان زکات، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ پرداخت این فریضه اقدام کرد.

 

آیت الله عالمی همچنین ابرازداشت: پرداخت زکات در این دنیا، به منزله سنگر و پناهگاه خوبی برای انسان از عذاب و دشواری‌های روز قیامت است.

 

رییس شورای زکات کشور همچنین بر هدفمندی مصرف زکات تاکید داشت و بیان‌کرد: باید از محل پرداخت زکات برای فقرا اشتغالزایی کرد و شرایط را طوری فراهم‌کرد که فقرا در سال‌های آینده، چشم شان به زکات نباشد.

 

وی با بیان اینکه تامین نیازهای فقرا از محل فریضه با ارزش‌تر از مستحب است، تصریح ‌کرد: فریضه ارزش خاصی داشته و در جایگاهی قرار دارد که هیچ مستحبی نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

 

رییس شورای زکات کشور در بخشی دیگر از سخنان خود بر فرهنگ سازی و سازماندهی مصرف زکات تاکید کرد و گفت: بر اساس فقه اسلامی، اول باید فقرای خویشاوندی، سپس فقرای همسایه تامین شوند و این امر باید مدنظر کمیته‌های امداد امام خمینی(ره) قرار گیرد، زیرا رعایت این اولویت‌ها، فرهنگ و مقبولیت در امر زکات را برای ما ایجاد می‌کند./851/202/ب1

ارسال نظرات