۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۳۱۱۶۲۸
کارشناس دینی:

جوان مؤمن، والاتر از فرشتگان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با اشاره به دوره جوانی و اهمیت آن در روایات و تأثیر آن در رشد تعالی و معنوی انسان ها، گفت: جوان مؤمن به دلیل عدم میل به سوی غرایز و شهوات والاتر از فرشتگان است.
جوان مؤمن انقلابي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام علی فرحانی کارشناس دینی، با حضور در برنامه «مساء الاهواز» که از شبکه جهانی الاهواز پخش شد، با اشاره به این که سعادت دنیوی و اخروی انسان ها در گرو پیروی و محبت اهل بیت است، اظهار داشت: آشنایی با جوان مؤمن و وظایف محول به آن درگرو شناخت دوره جوانی که بهترین دوران عمر انسان است، است.

 

کارشناس دینی با اشاره به اهمیت دوره جوانی و اهمیت بخشی جوان به این دوره و قدرشناسی خود و بهره بری مناسب از این دوران گفت: دانشمندان علوم تربیتی و علوم زیستی در بررسی جامعه و تصور آن به صورت هیکل انسانی، جوان را قلب این جامعه به شمار می آورند.

 

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به این که قوام و ایستادگی جامعه منوط به زندگانی و تهذیب روحی جوان است، افزود: جوان مؤمن و انقلابی در تهذیب جامعه نقش اساسی دارد و روایات منقول از پیامبر اکرم(ص) درباره جوان و دوره جوانی نیاز به تأمل و تدبر دارد.

 

وی با اشاره به حدیث منقول از پیامبر اکرم(ص) در مورد سوال قرار گرفتن انسان درباره عمر، جوانی، مال و ولایت اهل بیت(ع) در آخرت گفت: پرسش از دوره جوانی نشان از ارزش و اهمیت این دوره و گویای این مطلب است که در صورت بهره برداری صحیح از این دوره در راه اطاعت خدا، این دوره ضامن راه یافتن به درگاه خداوند است.

 

این کارشناس دینی با ذکر روایت «الشاب المؤمن افضل من سید الملائکه جبرائیل» از پیامبر اکرم(ص) و دعوت به تفکر درباره محتوای این روایت اظهار داشت: دوره جوانی کشمکش و درگیری میان غریزه و عقل است که درصورت برتری عقل بر شهوت و غریزه، جوان بالاتر و برتر از فرشتگان خواهد بود، اما فرشته به دلیل جوهر نورانی خود سرشار از عقل است و غریزه ای ندارد.

 

حجت الاسلام فرحانی با بیان این که دوران جوانی گوهر گران بهای عمر انسان است، ابراز داشت: افراط و تفریط در این دوره پشیمانی آخر عمر را دارد و عبارت « یا لیت الشباب یعود یوما فأخبره بما فعل المشیب » در حسرت عدم توجه به این دوران در زمان پیری سر داده می شود.

 

وی با اشاره به این که از دید دانشمندان و فقهای اسلامی مشکلات گوناگون جامعه ناشی از بی احترامی به والدین و عدم اطاعت از اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: ترقی و پیشرفت بسیاری از افراد جامعه در گرو احترام به والدین از لحاظ رفتاری و کرداری و عدم مشاجره و بحث های نامعقول با آنان است.

 

این کارشناس دینی ضمن اشاره به کمالات و مقام اجتهاد آیت الله مرعشی گفت: دعای پدر و مادر در حق فرزند مورد قبول رضای خداوند است و این مجتهد والامقام در گرو محبت و احترام به والدین و دعای پدر خود به چنین مقام والایی رسید./9456/203/ب3

 

ارسال نظرات