۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۳۱۱۷۷۶
دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ایران:

اظهار نظر رییس جمهور درباره رد صلاحیت ها ناشی از فشارهای بسیار به اوست

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ایران اظهار نظرهای رییس جمهور نسبت به موضوع رد صلاحیت ها را ناشی از فشارهای سنگین وارده بر او دانست و گفت: فضا به اندازه کافی مخدوش است و مسؤولان باید از ایجاد تنش بیشتر در این زمینه پرهیز کنند.
حجت‌الاسلام فومني
حجت الاسلام محمد فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره هجمه ها نسبت به عملکرد شورای نگهبان گفت: اگر کسی ناراضی است هنوز مهلت وجود دارد و این افراد حق اعتراض به نظر شورای نگهبان را دارند و کماکان این امکان این هست که شورای نگهبان تعدادی از افرادی که صلاحیت شان احراز نشده را جزو افراد واجد صلاحیت معرفی کند.
دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ایران ادامه داد: متأسفانه در این دوره حدود 12500 نفر برای ورود به مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند که مسلم است این حجم گسترده از افراد نمی‌توانند واجد صلاحیت باشند؛ تعدادی از این افراد در دوره‌های قبل رد صلاحیت شده بودند و ثبت نام دوباره آن‌ها هزینه اضافه‌ای بر نظام است.
حجت الاسلام فومنی گفت: متأسفانه افرادی ثبت نام کرده‌اند که علاوه بر این که تخصص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ندارند حتی می‌توان گفت کاری نداشته‌اند و برای اولین بار سعی دارند در مجلس شورای اسلامی مشغول به کار شوند.
وی با تأکید بر حفظ وحدت ملی، اظهار نظر زود هنگام درباره رد صلاحیت‌ها را برای نظام هزینه‌ساز توصیف کرد و گفت: در نهایت کسانی که رد صلاحیت می‌شوند افرادی خواهند بود که بنابر نص قانون باید رد شوند و کسانی که مفاسد مختلف و پرونده‌های سیاسی یا امنیتی داشتند از گردونه رقابت انتخاباتی دور خواهند شد.
دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ایران درخواست ثبت نام فله‌ای برای اعلام نامزدی مجالس را بدون اشکال ارزیابی کرد و گفت: نمی‌توان به کسانی که از مردم درخواست ثبت نام کرده‌اند خرده گرفت اما در تمام دنیا ورود به عرصه انتخابات با فیلترهایی همراه است که تمام نامزدهای انتخابات باید از آن عبور کنند.
حجت الاسلام فومنی ادامه داد: در کشورهای اروپایی و آمریکا هم این نظارت‌ها به عناوین مختلف وجود دارد وگرنه باید شاهد جمع شدن افراد غیر متخصص در مجالس این کشورها می‌بودیم.
وی با اشاره به هجمه‌های وارد شده به شورای نگهبان اظهار داشت: قضاوت درباره دلایل هجمه‌های وارده به شورای نگهبان زود است؛ شرط اینکه بدانیم که فتنه جدیدی در راه است یا نه بستگی به تمکین نامزدهای ثبت نام کرده نسبت به قانون دارد.
دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ایران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار رسا درباره اظهارنظر رییس جمهور در نشست خبری خود مبنی بر این که از تمام اختیاراتم برای پیگیری موضوع رد صلاحیت ها استفاده خواهم کرد و این که آیا اساسا رییس جمهور چنین اختیاری را دارد یا خیر؟ این گونه توضیح داد: بالاخره فشارهای وارده بر رییس جمهور سنگین است.
وی در عین حال گفت: به طور کلی رییس جمهور طبق قانون اساسی مدافع حق مردم است و با نامه‌نگاری یا صحبت کردن می‌تواند چنین مسائلی را پیگیری کند اما حق دخالت در کارهای یکدیگر را ندارند؛ شورای نگهبان نیز فعالیت‌های خود را به صورت مستقل انجام می‌دهد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان تصریح کرد: در مسأله انتخابات و شورای نگهبان فضا به اندازه کافی دچار تنش شده است و مسؤولان باید سعی کنند که از ایجاد تنش بیشتر در این زمینه پرهیز کنند./836/ت302/ج
ارسال نظرات